Grafikkort påverkas av internet?!

Permalänk
Medlem

Grafikkort påverkas av internet?!

Nu har jag en mycket mycket mystisk fråga.
Min sambos lilla syster har fått min gammla dator som jag sj aldrig har haft några problem med.
Sen sätter hon in den kör med den ca 2-3 månader så kommer bostaden där hon bor och erbjuder dem nytt internet(bredband).
Hon tackar ja och 1 månader senare är det på plats, jag och min sambo är där och kopplar om sladdarna i samma veva (bytter uttag).

Nu kommer det mystiska.
Datorn börjar hänga sig när den sitter i det nya uttaget den hängde sig ca 10 gånger på en dag.
Men bytter man tillbaka till det älder uttaget så händer inget och datorn fungerar utmärkt.

nu har det gått en vecka och hon har kört med det gammla uttaget i väntan på support men då supportern kommer så säger dom att "Grafikkortet" är trasigt?!.
(OBS bör att nämnas att supporteknikern då kommer från Internetleverantören alltså inte något med själva datorn att göra)

Hur fan är det möjligt att grafikkortet är paj då datorn hänger sig ena gången men inte andra?

Snabba svar är tacksamt?
någon som har vart med om liknande?

Permalänk
Entusiast

Jag är inte så bra när det gäller nätverk osv. men kan det ha något med att göra att hennes moderkort inte klarar av den där ''nya'' hastigheten på bredband?

hur gammal är hennes dator?
Hur snabbt är det nya bredbandet?

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Datorn är rätt så "off" (Amd XP 2600+ Barton, ASUS Radeo 9600xt, 512 ddrram,maxtor 120gb) + lite nya hdd lite och mer minne osv.

Bredbandet kommer jag nu inte ihåg det är inga gigantiska kliv från 1 till 5 tror jag det var.

Sorry för alla stavfel. tidigare har brottom.

Permalänk
Medlem

Kan de va så att dom förväxla "grafikkort" med "nätverkskort" ? Att de som sagts förr inte hänger med i svängarna

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Entusiast

menar precis som ''Snozan''

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

byt nätverkskort

Enklast är att testa med ett annat nätverkskort, sedan finns det säkert nyare och bättre drivrutiner till en gammal dator

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen.
Jag vad där i helgen och bytte då jag har 2st nätverkskort på moderkortet så tog jag och flytta sladden från 100mbits porten till 1Gbits porten.
funka kanoners.
Men dock tycker jag det lustiga var att "teknikern" som var där hade nämligen provat att flyttat över datorn och felsökt den och fick då svar att den 21 feb eller va fan det var så hade "kernel blabla" fryst och hängt sig.
Drar man automatiskt slutsatsen att det är grafikkortet då?.

jaja
Tack för hjälpen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muttsson
tack för hjälpen.
Jag vad där i helgen och bytte då jag har 2st nätverkskort på moderkortet så tog jag och flytta sladden från 100mbits porten till 1Gbits porten.
funka kanoners.
Men dock tycker jag det lustiga var att "teknikern" som var där hade nämligen provat att flyttat över datorn och felsökt den och fick då svar att den 21 feb eller va fan det var så hade "kernel blabla" fryst och hängt sig.
Drar man automatiskt slutsatsen att det är grafikkortet då?.

jaja
Tack för hjälpen i alla fall.

Det låter jätteskumt, jag skulle gissa på CPU:n i sådant fall, eller RAM-minnena.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

När mitt grafikkort började sluta fungera så gav det oftast mystiska artefakter på skärmen och plötsliga grafiska hängningar i spel, oavsett vilken dator jag satte in det i som var kompatibel.

Till slut var kortet helt enkelt dött efter en halvgjord felsökning!

Detta låter knappast som om det var ett grafikkorts problem enligt mig, eftersom problemet upphör eller finns beroende på situation!

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som felhörning från er sida eller mer troligt en "fantastiskt duktig" (Ironi) "tekniker".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Helt klart teknikern som felsökt fel. Nätverkskortet har inget med internet att göra, men du listade ju ut felet själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod
Helt klart teknikern som felsökt fel. Nätverkskortet har inget med internet att göra, men du listade ju ut felet själv.

Där blev de lite otur i tänket va?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club