Hjälp mig lite med konfigurationer i m4a78.

Permalänk

Hjälp mig lite med konfigurationer i m4a78.

Hej allihopa jag är ny medlem här, verkar vara ett ganska vettigt forum detta. Har vart här o kikat flera gånger tidigare.

Jag heter iaf Ola Paulakoski, jobbar med film på fritiden. Förra året var jag med om en hårddisk som dog, en barracuda. Hade allt på den, nånting hände med ellådan som brännde hårddiskarna och moderkortet felade. Tråkigt iaf, lyckades aldrig rädda filerna heller.

Iaf efter det bestämde jag mig för att lära mig bygga en egen dator, tidigare hade jag alltid fått hjälp med detta men jag skulle göra det själv.

Iaf, för tillfället har jag ett asus m4a78 moderkort, en phenom II 720 be, xfx 5770 ett dual kit patriot 6400llk viper extreme performance.

Förutom att spela en del spel så jobbar jag främst i program som tex adobe premiere cs4 och skulle vilja få renderingar arbete och allting att fungera optimalt.

Har tagit reda på en hel del förstår i princip min processor ganska väl, har den inte överclockad eftersom jag fortfarande har stock kylare som nästan överhettar ltie ibland och placeringen av datorn ligger på ganska dålig rumstemperatur för tillfället. Krav från sambon att ställa i en garderob.:)

Iaf, har bytt en del prylar sen dess och jag har lärt mig en hel del på vägen. Bestämde mig för att lära mig alla bios inställningar själv och det var inte lätt i början med tanke på att allting är så överkomplicerat och har konstiga namn. Förstår inte riktigt vad datortillverkare tänker ibland. Varför inte döpa saker till nånting som vanliga användare kan förstå, kan ju vara ganska kritiskt ibland. Satt och skrev ner allt i bios och kollade sen upp det på google, en del gick at ta reda på annat var halvt omöjligt. Vet fortfarande inte allt om mina specifikationer för processorn, för fort jag letar hittar jag bara om folk skryter om sina överklockningar. Vad är grund inställningarna för min processor, har iaf ställt in multi på 14, 200 på referensklockan och 2ghz på ht/nb vilket jag antar är grund spec för den vad jag förstått änsålänge.

Men jag undrar först och främst, mitt moderkort har ht 3.0. Vad ska min nb-ht link egentligen stå på, vad maxar 720n på? På auto kör de 2.0 ghz och jag tror det fungerar att ha så manuellt.

Ang ram? mina ram är 4-4-4-12 funkar bäst på 2.2 volt. "Ställde in på 2.190 enda som funkar, 2.210 känns lite väl högt" Men har testat 5-7-7-7-24 på 1066. Är det värt det att köra på de timingsen, amd processor är väl ganska voltkänslig också? Finns det nån timing konfiguration för mina minnen som man kan sänka volten på? "Jag kör dem inte i 1066 för tillfället, testade en gång snabbt bara för att se om det funka, tog ner dem till spec igen för jag var osäker på om man kan köra 800 minnen i den konfigurationen och har ingen lust o köra memtest och sånt i flera dygn bara för att ställa in minnena lite"

Gick till detta moderkort efter att ha bytt från en gigabyte m52l-s3p, det töliga med det moderkortet var att den hade en seg ht-link på 1ghz. Allting var segt på den, det är bra skillnad på asus med 2ghz ht faktiskt.

Vet nån vad funktionen alternative vid i chipset är för nåt förresten? Skulle vilja sänka volten lite på cpun som kör 1.34 på vcore har den på normal inte auto. Men spec verkar vara 1.32? Men det går inte sänka vcoren. Finns det nåt annat jag kan dra ner på, ram minnen kan de påverka värmen?

Har windows 7 64 bit ultimate. Cm storm scout, 5 4 120 och 1 140 kraftfulla fläktar som kyler ganska bra på allt utom cpun.

Hursomhelst datorn blir lätt lite överhettad. Speciellt cpun, har bytt kylpasta efter bytet och rengjort så ordentligt det går. Nåt som är störande är att jag inte kan köra cpu fläkten 100% heller "speedfan buggar för mig" och det blir varmare om jag kör disable på qfan. Så kör den på performance för tillfället.

Nåt som var gött med gigabyte kortet var att jag kunde stänga av fläktkontroll och det faktiskt körde fläkten 100%. Men nu kan jag inte göra det, har ingen asus egen programvara installerad. Testat cool quiet av och på.

Finns det nån asus programvara som är pålitlig, epu 4 är det fläktkontroll i det?

Så min stora fråga är, hur kan jag dra ner temperaturen och samtidigt få mer prestanda från mitt bygge? Ökar temperaturen om jag klockar multi på cpun utan att öka volten, får jag nån prestanda vinst om jag tex skulle dra upp han till 3.0 ghz istället för 2.8?

/Ola