BankID / Nexus Personal på en Asus EEE PC 900

Permalänk
Medlem

BankID / Nexus Personal på en Asus EEE PC 900

Jag försöker hjälpa en vän igång med BankID på dennes Asus EEE PC 900 (linux varianten) och har kommit så långt att jag installerat det enligt konstens alla regler som https://install.bankid.com skriver. Den klagar på att jag måste skapa en egen symlink till Firefox för att få det att fungera och mycket riktigt om man kör "about:plugins" i FF adressfält så får man inte upp Nexus Personal. Jag har använt mig av "ln -s" kommandot och skapat symlink mellan /usr/local/lib/personal/libplugins.so till flera av firefox pluginmappar som jag hittar i olika undermappar exempelvis /usr/lib/firefox/plugin etc...där jag även finner de andra filerna som dyker upp som fungerande plugins i "about:plugin" kommandot.

Jag uppdaterade innan detta Firefox till 3.0.18 (?) som skulle vara den senaste versionen om det har något med det hela att göra.

Vad gör jag för fel ?!

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Hedersmedlem

3.0.18 låter väl inte som senaste versionen..? De är väl på 3.5 typ nu. Vilken dist körs på hans netbook?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Vila i frid

Har du uppdaterat till FF 3.0.18 och kör Update igen så uppdateras den till 3.57 och kör du Update en gång till så uppdateras den till 3.6 - på ett ungefär.

Permalänk
Medlem

Ja alltså nu är till och med "check for updates" menyn grå i Firefox, men ni menar att det skulle bli bättre om jag uppdaterade till senaste firefoxversionen ?

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Vila i frid

Jag upprepar frågan "vilken dist kör du?"

...och ja, du kan installera två FF-versioner bredvid varandra. Dvs installera FF 3.6 manuellt.

Permalänk
Medlem

Jag vet tyvärr inte vilken dist jag kör, just nu har jag i väntan på bättre tider lämnat åter datorn till min vän. Det är dock standardinstallationen i en sån här Asus EEE PC som körs. Ingen har installerat något annat än vad som erbjöds och var installerat när den såldes. Så någon torde veta vilken dist det är.

Visa signatur

Mångsysslare