Permalänk

utnyttjar spelen hela GHz:en?

om vi sejer att jag har en CPU som är klockad till 3.3ghz och spelar typ napoleon eller nåt annat spel, använder spelet då HELA 3.3 eller kommer den typ att använda 2.8?

Permalänk

Det beror på om spelet kräver det just då, men det tror jag inte.. du kan ju säkert få upp processoranvändningen till 100% på vilket spel som helst, men det gäller att överbelasta spelet, exempelvis med mycket saker som rör sig samtidigt, fast detta brukar grafikkortet jobba med.. jag är ingen expert inom området men det är så jag tolkar det.

Överklockning påverkar ju en del, låt säga en nerklockad processor kan få svårare att köra ett spel till fullo om den är minimikravet för att spelet ska flyta någorlunda...

Permalänk
Medlem

Den utnyttjar bara det som den behöver, tror jag.

Permalänk
Medlem

Kör du processorn i 3.3GHz så körs den i 3.3GHz sen att den inte utnyttjar 100% av cpu:n är en annan sak. Men den kommer alltid att köras i den angivna frekvensen såvida du inte har t.ex. CnQ eller intel speedstep på.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hz är endast ett mått på hur många "beräkningar" en processor kan göra per sekund i detta sammanhang. Din processor på 3.3ghz kan göra cirka ~~ 3.3miljoner "beräkningar" per sekund. Mängden minskar inte (förutom energisparfunktioner som Hotfuzz nämnde) utan används ENDAST när det behövs, dvs när det skickas en beräkning. Belastnings-program fyller då ut detta genom att mata på så mycket de kan, för att nämna ett exempel.

Hastigheten är mycket viktig då det ofta händer relativt mycket samtidigt i spel, många tusen beräkningar under väldigt kort tid. Det går alltså snabbare med en snabb CPU även i mycket enkla spel, även om skillnaden knappt är märkbar. Skickas 100.000 beräkningar till processorn blir det kö, och den snabbare processorn bearbetar detta snabbare och din spelupplevelse blir bättre.

Edit: suck, magplask @ stavning

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Jag har undrat ett tag varför t ex WoW inte utnyttjar cpu o graffe till 100%. Så det droppar FPS i typ stora städer o raids.
Varfrö pumpar det inte ur all kräm ur grejerna? o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullvaden83
Jag har undrat ett tag varför t ex WoW inte utnyttjar cpu o graffe till 100%. Så det droppar FPS i typ stora städer o raids.
Varfrö pumpar det inte ur all kräm ur grejerna? o.O

För att en dator består av fler komponenter än en CPU? Den kanske väntar på att data ska hämtas från minnet eller hårddisken eller något paket från nätverkskortet till exempel. Det är i stort sett praktiskt omöjligt att (i normala fall, inte i benchmarks eftersom de är skrivna just för att uppfylla detta) att utnyttja en CPU till 100% över någon längre tid. (längre tid är i det här fallet mer än några millisekunder)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullvaden83
Jag har undrat ett tag varför t ex WoW inte utnyttjar cpu o graffe till 100%. Så det droppar FPS i typ stora städer o raids.
Varfrö pumpar det inte ur all kräm ur grejerna? o.O

Som Scanian nämnde så är det fantastiskt svårt att använda all hårdvara i datorn till hundra procent förutom i program som är gjorda för att verkligen stressa systemet.

Det finns en rad olika faktorer i det hela, dels rent logiskt hur komponenterna kommunicerar, hur programmet är programmerat, flaskhalsar i konfigurationen, etc. Det är idag helt enkelt virtuellt omöjligt att få ut precis allting om man ser på det på det sättet.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros