Permalänk
Medlem

nytt 5870 funkar dåligt

Köpte ett 5870 idag men det funkar sämre än mitt gamla nvidia 8800 GTS 512a , nvidia kortet flöt hur bra som helst i medium på BFBC2 och nu med de här nya så har man sämre fps och är vad jag tycker ospelbart, ca 30 fps , var nog över 60 iaf med mitt gamla kort

har ett corsair 550w nätagg, kanske det är för lite för att 5870 ska funka bra?

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem

Nätagget är fine.

En omformatering vid byte från nvidia till ati (drivrutin problem) är att rekommendera. Annars kan du prova använda driversweeper och installera om drivrutinerna igen.

Ett sista tips är att kontrollera att du satte graifkkortet i rätt PCI-express port. Själv gjorde ja missen å satte det i en X4 port en gång, det gav ganska mycket sälmre prestanda.

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

tagit bort alla rester som finns från nvidia och installerat om ati drivrutinerna, d blev litegrann bättre, men har bara 40 fps med allt på high och hbao på och 8x AA 8x AF , testar man sänka till medium på allt och tar bort AA och AF och stänger av hbao så ökar fpsen bara till 45 ..... hade man kunnat splea spelet med 60 fps så hade ja vart nöjd för det är då det känns som det flyter bra. Sämsta köpet ja gjort nånsin

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk

kollat i CCC så att inte AA inställningarna är på max där? gjorde så jag fick typ 10fps

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaekae
tagit bort alla rester som finns från nvidia och installerat om ati drivrutinerna, d blev litegrann bättre, men har bara 40 fps med allt på high och hbao på och 8x AA 8x AF , testar man sänka till medium på allt och tar bort AA och AF och stänger av hbao så ökar fpsen bara till 45 ..... hade man kunnat splea spelet med 60 fps så hade ja vart nöjd för det är då det känns som det flyter bra. Sämsta köpet ja gjort nånsin

Det är din processor som flaskar. BC2 älskar många kärnor.
Har själv i7 @ 4,4Ghz + 5870 och har aldrig under 60fps med allt på max.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Formatera burken!
Klocka upp prollen mer lr köp dej en quad... din E8400 är la inte den bästa prollen för ditt kort....

Så säg inte att det är ditt sämsta köp någonsin....
Är som att köpa ett folka chassi och sätta i en V10 i och säga det är mitt sämsta köp någonsin när det inte funkar som det ska som du säger....

Liksom kom inte och skrik att det är ett skitkort när du inte gjort ett skit för att det ska funka oki...

Skit bakom tangenbordet skulle jag vilja mena att det är...

Permalänk
Medlem

borde inte få sämre prestanda med ett värsting 3d kort och e8400 än med ett gammalt mid range kort, borde iaf vara lika bra om det är processorn

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem

Han säger att det funkade bra med 8800 GTS och nu dåligt med 5870 och folk säger att cpun flaskar... jaja.

Saker du kan tänka på;

- Har du EXAKT samma inställningar som med 8800GTS-kortet?
- Testa med ett benchmarkingprogram, kan finnas skumma buggar i BFBC2 som strular till det för dig. Testa båda korten i 3d mark vantage t.ex..
- Total omformatering är ett bra tips när du testat allt annat.
- Sitter nya kortet i samma PCI-e som ditt gamla gjorde?
- Kontrollera med GPU-z att kortet kommer upp i rätt Mhz när du lirar spel/kör benchmark. Det är inte ovanligt med buggar som gör att kortet får för lite ström eller aldrig ploppar in i "performance"-läget som det ibland kallas.

Även om din CPU flaskar lite så ska det inte behöva bli sämre än det var innan. Jag tror med 99% sannolikhet att det inte är något fel på kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter på 5870 själv och BFBC2 flyter som en dröm.

Så ge ditt 5870 en chans till innan du dömmer ut den helt

Permalänk
Medlem

total spelprestanda kan ofta summeras såhär:

90% görs av grafikkortet

9% av cpu

1% minne

Visst begränsar din cpu dig så att du inte kan utnyttja den fulla prestandan i ditt 5870. Men det ska ändå vara en väldigt märkbar skillnad i grafikprestanda efter bytet.

som tidigare har nämnt så är det buggar i bc2 och problem med dubbla drivrutiner som är mest troligt. Testa i ett annat spel, övervaka vad som händer när du belastar kortet och i "värsta" fall installera om OS, du kan testa på ett nytt OS på en annan HDD/partition ifall det inte funkar så att du inte formaterar ditt OS du har nu och så visar det sig att det inte hjälpte

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Musikälskare

Installerar alltid om win vid byte av GFX, hur lat kan man vara

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
total spelprestanda kan ofta summeras såhär:

90% görs av grafikkortet

9% av cpu

1% minne

Visst begränsar din cpu dig så att du inte kan utnyttja den fulla prestandan i ditt 5870. Men det ska ändå vara en väldigt märkbar skillnad i grafikprestanda efter bytet.

som tidigare har nämnt så är det buggar i bc2 och problem med dubbla drivrutiner som är mest troligt. Testa i ett annat spel, övervaka vad som händer när du belastar kortet och i "värsta" fall installera om OS, du kan testa på ett nytt OS på en annan HDD/partition ifall det inte funkar så att du inte formaterar ditt OS du har nu och så visar det sig att det inte hjälpte

Helt fel. CPUn måste matcha grafikkortet för att kunna renderera. Sedan så beror det på vilka inställningar du har och vad som händer precis just "nu" i spelet vad som flaskhalsar. Att ha perfekt matchning utav båda är ganska omöjligt, men generellt så är det bäst att ha så snabb CPU som möjligt då vissa mycket GPU krävande inställningar går att sänka medans CPU krävande som är icke-rendererings relaterade är mera begränsat.

Och installera för i helvete inte om OS, hitta problemet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Det är din processor som flaskar. BC2 älskar många kärnor.
Har själv i7 @ 4,4Ghz + 5870 och har aldrig under 60fps med allt på max.

Word! Jag har en AMD x2, och hur jag än ställer inställningarna så får jag typ 25 fps, pinsamt dåligt. bc2 vill nog ha lite fler kärnor

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

jag lirar BC2 på high 8AA 16 AF i 1680x1050 och får 50-80 fps med dator i sign.

så prollen skall inte vara problemet.

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Helt fel. CPUn måste matcha grafikkortet för att kunna renderera. Sedan så beror det på vilka inställningar du har och vad som händer precis just "nu" i spelet vad som flaskhalsar. Att ha perfekt matchning utav båda är ganska omöjligt, men generellt så är det bäst att ha så snabb CPU som möjligt då vissa mycket GPU krävande inställningar går att sänka medans CPU krävande som är icke-rendererings relaterade är mera begränsat.

Och installera för i helvete inte om OS, hitta problemet!

Okej. Jag har fått info om att det är så det är generellt, att det skiftar är självklart. sen hur mycket det varierar vet jag inte dock.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

har fixat nya beta drivrutinerna och det funkar bättre, får 40-70 fps med allt på maxmimum och 17k GPU score i 3d mark vantage så tror det är ok nu, men är d nån som tror att man får bättre prestanda om man installerar win7 64 bit ist för 32an som ja har nu, kan få 64an gratis från msdnaa (student) nu används ju inte allt mitt minne

riktigt synd att det inte går att få 60+ fps hela tiden i det där spelet(BC2), då hade jag blivit nöjd

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaekae
har fixat nya beta drivrutinerna och det funkar bättre, får 40-70 fps med allt på maxmimum och 17k GPU score i 3d mark vantage så tror det är ok nu, men är d nån som tror att man får bättre prestanda om man installerar win7 64 bit ist för 32an som ja har nu, kan få 64an gratis från msdnaa (student) nu används ju inte allt mitt minne

riktigt synd att det inte går att få 60+ fps hela tiden i det där spelet(BC2), då hade jag blivit nöjd

Ehh..
Jag får 40-70fps med mitt geforce gts250 med allt på max , 4x MSAA och HBAO på..

För övrigt: att byta upp sig till x64 kommer inte ha någon inverkan i dina spel då spelet är gjort för 32 (som alla andra spel)
Det enda du kommer få är lite bättre prestanda i form av att du kan använda 0.75gb mer minne..

Att stirra sig blind på benchmarks är fel . Det är spel prestandan som är den viktiga faktorn. Inte e-peen av benchmarken.

Permalänk
Medlem

köp ny prolle osv så blir det fin fint

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Okej. Jag har fått info om att det är så det är generellt, att det skiftar är självklart. sen hur mycket det varierar vet jag inte dock.

Inte den uppfattningen jag fått utav renderering, men jag har inte sysslat med det så mycket.

Permalänk
Medlem

nån som kan visa fakta/källa på att en E8*00 är en flaskhals till ett 5870?

skulle vara intressant att läsa och jämföra med eget system. vill påstå att de flesta här bara slänger ur sig inlägg utan grund. jag vet redan på vilka fps jag ligger i ett maxat bfbc2

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Det är din processor som flaskar. BC2 älskar många kärnor.
Har själv i7 @ 4,4Ghz + 5870 och har aldrig under 60fps med allt på max.

Jag kör med en i5 @ 4.0Ghz och jag ligger på 50-60 FPS ungefär. Går ju högre om jag kollar upp i skyn eller i marken. Borde jag köra med i7 920 istället eller? Iofs 1920x1200. Kör du lägre så kanske det stämmer överens?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

Det är inte CPU:n som det är fel på utan sannolikt drivrutiner (alternativt något fel på gpu). Fattar inte hur man kan tro att en dualcore processor skulle prestera sämre med ett 5870 än ett 8800gts!
Har jag haft följande grafikkort tillsammans med min E8400:
8800gts sedan 260gtx och nu ett 5870. Kan säga att varje uppgradering har varit ett rejält kliv i spelprestanda. Visst är det så att min cpu är flaskhals ibland för mitt 5870 men jag kan utan problem köra BC2 i 1980*1200 (high) så det får duga tillsvidare.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
nån som kan visa fakta/källa på att en E8*00 är en flaskhals till ett 5870?

skulle vara intressant att läsa och jämföra med eget system. vill påstå att de flesta här bara slänger ur sig inlägg utan grund. jag vet redan på vilka fps jag ligger i ett maxat bfbc2

Sökte lite snabbt efter något om dual cores i BFBC2.

Update: For those that were concerned about dual vs. quad-core CPU battle, here is a little more info...

The game appears to be using all four cores when available. Here we used a standard Core i7 920 processor running at 2.66GHz. Please note HyperThreading was disabled and a single Radeon HD 5850 graphics card was used. As you can see none of the cores are working very hard.

Here is the same Core i7 920 processor with two cores disabled as well as HyperThreading. As you can see neither core is maxed out, but the CPU utilization is much higher. So again, a decent dual core processor such as a Core 2 Duo E8xxx or Phenom II X2 should be enough to get the most out of your graphics card in this game. While it is quad-core optimized, the game is not demanding enough on the CPU to warrant it based on what I have seen so far.

http://www.techspot.com/article/255-battlefield-bad-company2-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
nån som kan visa fakta/källa på att en E8*00 är en flaskhals till ett 5870?

skulle vara intressant att läsa och jämföra med eget system. vill påstå att de flesta här bara slänger ur sig inlägg utan grund. jag vet redan på vilka fps jag ligger i ett maxat bfbc2

finns fakta på att det inte är någon flaskhals, större chans så är det 3d kortet som flaskar processorn , BC2 är processor krävande pga av destruction systemet och så har det stöd för 4 kärnor, därför man får lite bättre prestanda med en quad i det spelet, quaden gör inte så att 3d kortet blir bättre

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |