Permalänk
Medlem

Athlon 64 bättre på 64bit OS?

Okej, jag tror detta är min 5e tråd angående min laptop processor..

Jag har en laptop med AMD Athlon x2 64 med 2.1 ghz
Jag undrar om den är bättre på ett 64 bitars OS? Har för mig att jag har läst det någonstans men är osäker. Vill inte installera om mitt OS i onödan så jag frågar här för säkerhets skull.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att 64 i namnet står för att den klarar av att jobba i 64 bitar eller något..

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)
__________________
HP 2230s - ZTE Blade

Permalänk
Medlem

Håll dig till 32 bits OS om du har mindre än 4GB ram.

Permalänk
Medlem

jag har 4 gb men bara 3 kan användas av någon anledning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PendoX
jag har 4 gb men bara 3 kan användas av någon anledning

Det är för att du inte kör 64-bitars OS. Så kort sagt: Ja, du kommer få ut mer utav datorn om du kör 64-bitars OS. Du kommer kunna använda alla 4GB - i övrigt är det i princip ingen skillnad.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det är för att du inte kör 64-bitars OS. Så kort sagt: Ja, du kommer få ut mer utav datorn om du kör 64-bitars OS. Du kommer kunna använda alla 4GB - i övrigt är det i princip ingen skillnad.

Jo, men jag läste att det bara var en liten chans att den 4e gigabyten avändes, även med 64bit... Elr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PendoX
Jo, men jag läste att det bara var en liten chans att den 4e gigabyten avändes, även med 64bit... Elr?

Nej, den kan användas. Dock brukar 64-bitars-OS dra lite mer i minne, men du får användningen av den sista gigabyten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Nej, den kan användas. Dock brukar 64-bitars-OS dra lite mer i minne, men du får användningen av den sista gigabyten.

Okej. Då blire väl 64 då. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Nej med 64bits används alltid alla 4GB RAM. Varför man bara kan nyttja 3GB i 32 bits OS är pga att Windows inte kan adressera mer än 3GB. Det har med matematik att göra och ingen begränsning som man satt med flit. Varför man kör 64bits OS är för att kunna köra program som "är skrivna i 64bits kod" och då kan man tjäna en del prestanda. Men ren generell Windowsanvändning så som surf osv. gör det ingen skillnad för...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Entusiast

Ett 32 bitars operativ kan addressera 4 gigabyte utrymme totalt.
Det inkluderar all hårdvara, inte bara RAM-minne. Grafikkortets minne, ljudkort, nätverk, USB, Serial ATA, Paralell, ATA.. ja... all hårdvara kräver sin del av utrymmet.

Så olika datorers uppsättning har olika förutsättningar hur mycket RAM-minne som kan användas i slutändan.
En del användare kan använda upp till 3.8 gigabyte RAM med 32 bitars operativ för att deras datorer är nerstrippad på alla annan ej nödvändig hårdvara.
Vissa andra användare har bara 2.5 gigabyte ut från dem 4 då dem använder en stor mängd hårdvara och mycket grafikminne.

Har man mycket hårdvara, stor mängd grafikminne, eller vill ha mer än 3-3.8 gigabyte RAM är 64 bitars operativsystem att föredra.

64 bitars är ju inte heller obregränsad. Nästa gräns med 64 bitar är 16 exbibyte (omkring 16 miljarder gibibyte) addresserbart... Teoretiskt...
Sedan har dagens processorer ytterligare gränser, men det går vi inte in på här.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost Vissa andra användare har bara 2.5 gigabyte ut från dem 4 då dem använder en stor mängd hårdvara och mycket grafikminne. [/B]

Apropå grafikminne, jag har 1 gb dedikerat på mitt grafikkort, men den har också 1 gb delat minne. Kan jag förhindra att den använder det minnet? Borde jag göra det?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PendoX
Apropå grafikminne, jag har 1 gb dedikerat på mitt grafikkort, men den har också 1 gb delat minne. Kan jag förhindra att den använder det minnet? Borde jag göra det?

I det här fallet, betyder det att ditt grafikkort tar den där gigabyten RAM i anspråk på grund av begänsingarna. Så nej, du kan inget göra åt det på grund av 32-bitars begränsningen.
Det du kan göra, är att "uppgradera" till 64 bitar, och det där "delade" minnet är historia.

Edit:

Ser nu att det handlar om en bärbar.
Då är situationen annorlunda:

Grafikminnet tas direkt från RAM-minnet, därav är det "delat".
1 gigabyte grafikminne betyder att 1 gigabyte RAM tas i anspråk.

Att den skulle ha 1 gigabyte dedikerat minne verkar lite mystiskt då det handlar om en bärbar.
Om så är fallet, betyder det att du har totalt 2 Gigabyte grafikminne. Är inte det lite väl overkill?
Om du vill ställa om detta. kborde du kunna göra detta I BIOS-inställningarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Finns väl en klistrad tråd om detta

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost

Att den skulle ha 1 gigabyte dedikerat minne verkar lite mystiskt då det handlar om en bärbar.
Om så är fallet, betyder det att du har totalt 2 Gigabyte grafikminne. Är inte det lite väl overkill?
Om du vill ställa om detta. kborde du kunna göra detta I BIOS-inställningarna.

Jo, faktiskt så har den 1 gb dedikerat och då alltså total 2 gb.
Skulle du kunna länka nånstans där de står mer i detalj hur man gör? ^^;

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PendoX
Jo, faktiskt så har den 1 gb dedikerat och då alltså total 2 gb.
Skulle du kunna länka nånstans där de står mer i detalj hur man gör? ^^;

Jodå! Det kan vär ordnas.
Ange bara vad för dator du har. (Märke, Modell och eventuell Revision)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

HP DV6-1224eo tror jag.
Måste tacka så mkt att du tar dig tid att hjälpa mig

Permalänk
Entusiast

I ditt fall måste du använda ATI's kontrollpanel för att ändra detta. Tyvärr vet jag inte exakt hur ATI's kontrollpanel fungerar. men den borde hittas någonstans bland programmen i start-menyn.

Någonsants bland ATI-kontrollpanelens tabbar skall du kunna ändra mängden minne som delas.
Någon annan sweclockare här som känner till hur ATI's kontrollpanel fungerar?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)