Permalänk
Medlem

Hur får man igång CnQ igen?

Min 720 BE klockar inte ner sig när jag har inställt CnQ på "Auto" i BIOS.
Jag vet att det beror på att jag har höjt multipeln, men hjälper det inte att uppdatera BIOS eller liknande?

CnQ är ju grym funktion, man vill ju ha faktiskt tillbaka den.

Printscreen:
http://img215.imageshack.us/i/cpuza.jpg/

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Gigabyte-korten verkar inte gilla att man multipelklockar, mitt gör lika dumt som ditt. Dock kan du ju alltid skoja till det med t.ex PhenomMsrTweaker (har jag för mig programmet heter). Det kan bl.a sätta fart på CnQ åt dig igen. Det kan även totalhaverera lite saker åt dig men .. vad vore livet utan risker?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Likadant med mitt ASRock får välja mellan klockning/upplåsning eller att använda CnQ, blir det senare på TVdatorn som inte behöver mer prestanda.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Intressant tråd! Blir ju helt ointressant att klocka om man inte kan behålla energisparfunktionerna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

jag har en ASUS planka som jag klockat min 720 till 3,9 både på multipel och FSB, jag har CnQ aktiverat och fungerande.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Laddaner AMD AOD , så får du C/O att fungera , klicka bara på den gröna punkten , kör min 940BE 3,8 med C/O på Gigabyte 790X

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill helst att detta ska skötas av BIOS.
Nu sänkte jag prollen till den som va från början, men samma problem =/

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Har du satt rätt ström/prestanda i energiinställningarna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Laddaner AMD AOD , så får du C/O att fungera , klicka bara på den gröna punkten , kör min 940BE 3,8 med C/O på Gigabyte 790X

Såpass? Detta ska testas. Jag har istället fsb-klockat eftersom mina j#¤!#%a corsairminnen inte orkar upp i 1066 .. så för mig fungerar ju CnQ ändå, men värt att testa. Knepigt av Gigabyte att fiffla bort den här funktionen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

"Knepigt av Gigabyte att fiffla bort den här funktionen."
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/News/2008_mb_news/aod_set...
De förefaller iallafall tillhandahålla filerna.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS för att se om det skulle lösas, och det gjorde det faktiskt, ska man chansa att multipelklocka nu?

Tror att CnQ kommer försvinna

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"Knepigt av Gigabyte att fiffla bort den här funktionen."
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/News/2008_mb_news/aod_set...
De förefaller iallafall tillhandahålla filerna.

Nyaste version: http://game.amd.com/us-en/drivers_overdrive.aspx

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Gigabyte-korten verkar inte gilla att man multipelklockar

Så om man ger fasen i att höja multipliern och bara höjer FSBn menar du att C&Q fungerar då?

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, då skall det funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboTore
Så om man ger fasen i att höja multipliern och bara höjer FSBn menar du att C&Q fungerar då?

Så länge multin står på AUTO kan du hitta på vad som helst med FSB:n, CnQ kommer fungera ändå.

Så ja, typ som Jalle64 sa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Så länge multin står på AUTO kan du hitta på vad som helst med FSB:n, CnQ kommer fungera ändå.

Så ja, typ som Jalle64 sa.

Se där ja! Hur är det med vcoren då? Jag antar att den kommer ligga i det den är inställd på när man har ställt den manuellt? I så fall så är det ju inte så stor mening med c&q.

EDIT: Provade och det fungerar toppen

EDIT2: Det fungerade inte alls. För att få C&Q att fungera var jag tvungen att sätta "C1E" på enable. Jag blev ju helnöjd när det fungerade men i all extas så missade jag att av någon anledning så blev min 550 BE 2-kärnig igen. Satte disable och vips så var den 4-kärnig och C&Q ur funktion. Synd för mig.

EDIT1miljon: När jag skrev ihop min edit2 så har c&q börjat fungera, efter cirka 7 minuter från uppstart, omg.