Permalänk

Aldrig mer ATI?

Jag har bara ägt 2 ATI-kort i mitt liv och de blir de sista förmodligen
Det började med att jag hade ett för ett par år sedan (Minns inte modell) och vid varje gång jag loggade in i windows fick jag vänta tills allt laddat klart till 100% innan jag vågade öppna något annat program. Risken var att grafikkortsdrivrutinerna skulle dö, vilket hände hur ofta som helst.
Efter det har jag hållt mig till nvidia tills dec -09... då jag köpte denna burk med ett ATI 5870.
Det funkade bra till en start. Men efter ett tag märker jag att det är precis samma problem fast mildare. Jag kan inte ha en film igång samtidigt som jag spelar (vad som helst), alt+tabar jag för fort fram-och-tillbaka mellan spel/irc/webläsare kan det dö också. Det blir kolsvart i ett par sekunder, sen kommer en varningsruta upp där det står att drivrutinerna slutat svara. Sen har jag även det där problemet med förstorad muspekare, och jag läste att ATI/AMD skulle ha fixat det i senaste drivisarna men det är samma skit för mig än.

Någon annan som känner igen problemet och har en lösning?

ps. Den blir inte överhettad.

Permalänk
Avstängd

en stora muspekaren kan vara att man måste FLASHA BIOS på kortet, det har hjälpt en del har jag sett...

Att drivarna dör verkar ju skummt, har aldrig hänt för mig och jag har kört ett par ATi Kort nu
HD2600XT
HD3870
2XHD4830
HD4850 (ANVÄNDS NU)

Det kan vara så att man får ställa ner clocksen lite på kortet alt hja volten lite på det för att se om det blir bättre då!?? en polare har liknande problem så!

MVH

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med stabiliteten. Drivrutinen kraschade stup i kvarten, särskilt när man glodde på film. En gissning är att du kör P55-moderbräda? Det verkar vara nån skum kompatibilitetsbugg där. Alla mina problem försvann när jag uppdaterade BIOS.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

hade samma problem med BF BC2. drivisarna slutade funka efter ett tag men har inte haft det i nått annat spel. vet inte hur man ska lösa det.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Testa att välja ESC i spelet och gå in under meny i spelet " Settings" fast den är igång och tabba den brukar funka hos mig , testat i Crysis och BF:BC2.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Det låter konstigt.. vad kör du för system och drivers? Jag har ett Radeon 5850 och är överraskad över hur stabilt det flyter på. Har inom det senaste året byggt datorer åt två kompisar och då valde jag att sätta 4800-serien i dem. Jag har inte hört några klagomål om kraschande drivrutiner från dem, däremot strular ena kompisens PowerColor 4870 men i det fallet går problemet att spåra till PowerColor själva.

Själv kör jag Sapphire och är grymt nöjd. Fick tag i kortet tidigt och fick det sålunda billigare(!) än de som köper idag.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd

Visst kör aldrig mer ATI, då vet vi.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Jag känner inte heller igen några egentliga problem. Har suttit med ett HD2900XT och nu ett HD4870 512MB sedan snart två år. De enda gångerna drivrutinerna startat om är när jag klockat grafikkortet lite högt.

Problemet med drivrutinerna har jag aldrig hört talats om tidigare som du beskriver det, där man bör låta systemet starta fullt ut innan man matar in instruktioner. Vilken Catalystdrivrutin och vilket system?

Permalänk

Har aldrig upplevt något av det du säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drulleförsäkring
Jag har bara ägt 2 ATI-kort i mitt liv och de blir de sista förmodligen
Det började med att jag hade ett för ett par år sedan (Minns inte modell) och vid varje gång jag loggade in i windows fick jag vänta tills allt laddat klart till 100% innan jag vågade öppna något annat program. Risken var att grafikkortsdrivrutinerna skulle dö, vilket hände hur ofta som helst.

Det är för att mach 8 bara hade stöd för 8 bitars färger så det blev problem när du försökte starta program innan Windows 2.03 hade startat upp.

Hade du uppgraderat till Mach 32 så hade du inte haft det problemet och kunnat köra ATI fram till idag. Självklart inte med ett Mach 32 men att du med jämna mellanrum uppgraderar

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller alt-tabba mellan spel och någon annan app och jag har ett nvidiakort. Är det de enda som du har problem med?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag känner inge problemet, har ett hd4870. Det blir svart ibland efter tabbning. 3 gr har grikdrivrutinerna hängt sig på typ 2 veckor.

Permalänk
Entusiast

Aldrig upplevt dom där problemen och jag har haft ati kort i 2 år

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paatrick
Jag känner inge problemet, har ett hd4870. Det blir svart ibland efter tabbning. 3 gr har grikdrivrutinerna hängt sig på typ 2 veckor.

samma för mig med mitt nvidiakort så där finns det inget som skulle vara problem med just amd-drivarna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Hade ett 9600/HD4850 ati's driver strula med... drivrutinen har slutat funka i surfläget man bah WTF!!!!!!!!!

Men har både haft nvidia/ati tycker dom funkar lika bra.....

Men mitt HD5770 var hopplöst med gråskärm svart skärm titt som tätt...

HD5850 funka utan anmärkning likaså HD5870 kortet....

är väl en del ex som inte är bra och en del som är super... man kan ju inte dra alla ATI'S kort över en kant eller hur?....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Hade ett 9600/HD4850 ati's driver strula med... drivrutinen har slutat funka i surfläget man bah WTF!!!!!!!!!

Men har både haft nvidia/ati tycker dom funkar lika bra.....

Men mitt HD5770 var hopplöst med gråskärm svart skärm titt som tätt...

HD5850 funka utan anmärkning likaså HD5870 kortet....

är väl en del ex som inte är bra och en del som är super... man kan ju inte dra alla ATI'S kort över en kant eller hur?....

precis, för då skulle många fler gnälla om samma problem, eller gentligen alla borde gnälla i sånt fall.

ofta när det är gnäll på sånt här är det användaren som har byggt ihop systemet och då kan inkompatibilitetsproblem uppstå. biosuppgraderingar och drivrutinsbyte måste göras innan man kan säga att det är ett kvarstående problem. En ominstallation utan massa krux hit å dit ska man också göra om man får problem.

Har TS gjort något av detta?
Vad har du testat för att lösa problemet?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag tänker också på nätagget direkt när sånt här strular. Vad är det för nätagg du har? Nej jag är inte ute efter att han har för lite watt på det utan att det kan möjligtvis vara ett skitagg som ställer till det. Jag har inte watt-noja... Det är så mycket annat som spelar in för att ett nätagg ska räknas som ett bra agg.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, det är antagligen ett problem med hårdvara/drivrutiner som inte leker riktigt bra med varandra.

Du kan med andra ord lika gärna säga Aldrig mer ett Gigabyte moderkort, minne från A-data, nätaggregat från Crorsair en processor från Intel eller ett operativsystem från Microsoft eller vad du nu har för grejer i datorn.

Eller så har du oflyt med ett grafikkort som inte borde tagit sig igenom kvalitetskontrollen och borde reklameras.

Bara att börja rota/jävlas med grejerna och se om du hittar vad det är som jävlas, skulle säga att det du drabbats av är den största nackdelen med PC plattformen, som har ett nästan obegränsat antal kombinationer av hårdvara. och risken är att när man plockar saker lite på måfå råkar välja två saker som inte fungerar som de ska med varandra och får skumma fel som kan vara nästintill omöjliga att hitta källan till.

Bara hitta en lämplig dator till att byta grejer med och testa sak efter sak tills felet löser sig. Eller så får du får helt enkelt köpa en Mac

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Bara hitta en lämplig dator till att byta grejer med och testa sak efter sak tills felet löser sig. Eller så får du får helt enkelt köpa en Mac

Ja, köp en MAC de strular aldrig!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

hade samma prioblem med mitt GeForce 9800GTX+ att drivrutinerna slutade fungera under spel men efter jag skaffade ATI 5850 är man ju mer än nöjd maxar ju BFBC2 och CoD6

Permalänk
Medlem

Hade problem med mitt kort i början, men sedan 2 CCC tillbaka flyter allt helt flawless, ALLTID ATI!

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Avstängd

Haha ironiskt nog , om man kollar på den här delen på forumet om grafikkort, så är det till 90-95% bara ATI problem?
Likförbannat säger folk: ATI är bäst!
Föresten, jag såg Elvis här om dagen!

Har även jag ägt 2 olika ati kort, och båda har varit det absolut sämsta jag någonsin ägt.
Till och med mitt gamla 3dfx voodoo2 va stabilare och mer pålitligt.
Slår ett slag för nvidia. När ska folk lära sig
Att påpeka: jag är ingen fanboy, jag är neutral (rättare sagt, VA neutral) tills jag kom in på ATI, och där började problemen....
Nu för tiden föredrar jag stabilitet, prestanda, och kvalité framför priset (syftar på ati som släpper sina kort billigt)
Man får helt enkelt vad man betalar för !

Permalänk

Mitt X1900GT funkade kanon i alla fall. Trist att du haft problem

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Haha ironiskt nog , om man kollar på den här delen på forumet om grafikkort, så är det till 90-95% bara ATI problem?
Likförbannat säger folk: ATI är bäst!
Föresten, jag såg Elvis här om dagen!

Har även jag ägt 2 olika ati kort, och båda har varit det absolut sämsta jag någonsin ägt.
Till och med mitt gamla 3dfx voodoo2 va stabilare och mer pålitligt.
Slår ett slag för nvidia. När ska folk lära sig
Att påpeka: jag är ingen fanboy, jag är neutral (rättare sagt, VA neutral) tills jag kom in på ATI, och där började problemen....
Nu för tiden föredrar jag stabilitet, prestanda, och kvalité framför priset (syftar på ati som släpper sina kort billigt)
Man får helt enkelt vad man betalar för !

Läs det biffen_OC skrev. Du kan ju inte säga nånting om alla ATI-kort endast utifrån de 2 kort du haft. I så fall kan väl jag skriva att nVidia suger bara för de 2 nVidia-kort jag har haft hade lite problem. Jag tycker naturligtvis inte det. Dessutom var dessa problem inte nVidia's utan i ena fallet var det korttillverkaren som klantat sig (felaktig PCB-design) och i det andra fallet var det antagligen nätagget som blev överbelastat och tog med sig grafikkortet i fallet (kortet totaldog alltså). De 3 ATI/AMD-kort jag haft har dock inte haft några hårdvaru- eller mjukvaruproblem värda att nämnas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Haha ironiskt nog , om man kollar på den här delen på forumet om grafikkort, så är det till 90-95% bara ATI problem?
Likförbannat säger folk: ATI är bäst!
Föresten, jag såg Elvis här om dagen!

Har även jag ägt 2 olika ati kort, och båda har varit det absolut sämsta jag någonsin ägt.
Till och med mitt gamla 3dfx voodoo2 va stabilare och mer pålitligt.
Slår ett slag för nvidia. När ska folk lära sig
Att påpeka: jag är ingen fanboy, jag är neutral (rättare sagt, VA neutral) tills jag kom in på ATI, och där började problemen....
Nu för tiden föredrar jag stabilitet, prestanda, och kvalité framför priset (syftar på ati som släpper sina kort billigt)
Man får helt enkelt vad man betalar för !

Jag skulle gissa på att anledningen till varför de flesta pratar om ATI-problem idag är på grund av det faktum att nästan alla nya självbyggen innehåller ATI-kort. Nvidia har ju fortfarande inte lyckats släppa någon likvärdig konkurrens till 5xxx-serien.

Det ska bli kul att se hur mycket folk kommer klaga över sina 470-/480-kort om några månader :)!

Permalänk
Medlem

Re: Aldrig mer ATI?

Garanterat skit bakom tangentbordet!
har haft alla ATI kort OCH Nvidia kort sen man började spela(snopplängd på kort)

har aldrig haft problem med kort! 99% så är det fel ngn annanstans!

Visa signatur

Don't Touch Moderator(du måste folda för att få +poäng)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mungatron

Det ska bli kul att se hur mycket folk kommer klaga över sina 470-/480-kort om några månader :)!

Ja du det ska så klart bli några problemtrådar om de kommande korten

Har väll alltid varit på det viset så länge jag kan minnas.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

sluta spela spel samtidigt som du ser film, sluta tabba mellan spel/irc/webläsare överdrivet fort. Där har du lösningen tills vidare. Muspekaren som andra säger kan eventuellt lösas med biosuppdateringar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pYjamas
sluta spela spel samtidigt som du ser film, sluta tabba mellan spel/irc/webläsare överdrivet fort. Där har du lösningen tills vidare. Muspekaren som andra säger kan eventuellt lösas med biosuppdateringar.

Problem:
Hej! Jag har problem med min bil. 2:ans växel fungerar inte, handbromsen likaså och om jag kör över 50 km/h så dör bilen.

Din lösning:
Sluta använda 2:ans växel och handbromsen, och kör aldrig snabbare än 50 km/h.

Sjukt givande svar

ONT. Om det nu är så mycket problem med ATI så kan man undra varför alla på detta forumet tipsar om ATI hela tiden :s Jag menar, jag skulle lätt betala några 100 extra för ett grafikkort som fungerar utan massa krångel. Vad är det för scamföretag som säljer obrukbara produkter egentligen?

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

Det ÄR inte så mycket problem med ATI. Har kört både ATi och Nvidia sen evigheter tillbaka och drivrutinsproblem finns lite överallt. Mitt HD3870 var bara en hög med problem medan mitt 8800GTX var stabilt som få. Nya datorerna innehåller SLI GTX260 och Crossfire HD4870, där är det tvärt om; jag kan inte få GTX260:na att göra som de ska, drivrutinen krashar stup i kvarten medan mina HD4870 inte åkt på bluescreen eller omstart sedan... ja, sedan första veckan jag hade dem.

Drivrutinsfel finns hos både tillverkarna, anledningen till att ATi för tillfället är så överrepresenterade är för att det är just dessa kort som sitter i de flesta nybyggen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10