Internet nominerat till Nobels fredspris

Permalänk
Melding Plague

Internet nominerat till Nobels fredspris

Wired Italys chefredaktör nominerar internet till Nobels fredspris, och menar att det globala nätverket är en förutsättning för fred på jorden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om vilka terroristnätverk och annat gojjsigt internet har bidragit med! Nåväl kan Obama få fredspris så varför inte?

Permalänk
Medlem

Ja varför inte?
Låt oss urvattna betydelsen av Nobels fredspris lite mera.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Det här var rätt roligt.
Internet har ju inte skapat så mycket fred egentligen.
Då borde snubben som vill ge Herr Internet nobelpriset ta en titt på vissa SweC trådar som spårat ur snabbt .

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
För att inte tala om vilka terroristnätverk och annat gojjsigt internet har bidragit med! Nåväl kan Obama få fredspris så varför inte?

*slå sig för pannan*

Du vet att hela stiftelsen är uppkallad efter svensken Alfred Nobel -- du vet, han som uppfann dynamiten? Ska vi skylla Nobel för alla dynamitbälten terroristerna använt i självmordsattentat, eller vara glada för alla vägar, broar, tunnlar, flygplatser och dyligt som dynamiten gav möjlighet att bygga?

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Vem ska ta emot priset? Maddox?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Internet är väl en värdigare fredspristagare än Al Gore ivf. Det var ju bara löjligt.
Inte för att jag tycker att internet ska få fredspriset heller.
Då är Daniel Elisberg, eller indiskan Ruth Manorama betydligt mer värdiga kandidater. Även långt före Obama...

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Tycker att hans tanke verkar vettig faktiskt... Internet saknar både landsgränser och hudfärg. Allt som behövs är en dator och en uppkoppling så har man tillgång till enormt mycket information. För 20 år sedan var det få förunnat att få svar på sina frågor som man hade, idag kan man googla dem. Okunskap är ju som bekant en vanlig anledning till konflikter. Man kan ju hävda att "Internet används av terrornätverk, extrempolitiska aktörer etc." Men det är ju mindre än en promille... Om 50 år tror jag att folk kommer ha en helt annan attityd till varandra oavsett ekonomisk status, religion eller landstillhörighet.

Permalänk
Medlem

Jag är fredlig av mig. Jag tycker folk borde kunna hålla sams, och om de inte gör det så kan de gå undan från varandra, så slipper man bråk. Jag nominerar mig själv till Nobels fredspris. Jag är nämligen mer värdig än internet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Håller med dom som skriver att det är vettigare än typ Al Gore i vilket fall.

Öppenhet och kunskap förebygger nog fler krig än vad någon enskild person någonsin kan göra.

Permalänk
Medlem

CERN var väl dom som skapade kommunikationsnätet mellan sina datorer? Då är det väl deras organisation som ska priset.

Internet i definition är väl att datorer kommunicerar med varandra?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Ja varför inte?
Låt oss urvattna betydelsen av Nobels fredspris lite mera.

Man kan inte urvattna något som har lika mycket substans som luft. Fredspriset är ett skämt.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
CERN var väl dom som skapade kommunikationsnätet mellan sina datorer? Då är det väl deras organisation som ska priset.

Tim Berners-Lee borde väl ligga bra till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Internet i definition är väl att datorer kommunicerar med varandra?

Man skulle väl dock kunna hävda att datorernas inblandning inte är så väsentlig? Det borde väl inte vara mindre vettigt att ge priset direkt till "kommunikation"?

Permalänk
Medlem

http://www.isoc.org/

Var väll dom som starta Internet?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
CERN var väl dom som skapade kommunikationsnätet mellan sina datorer? Då är det väl deras organisation som ska priset.

Internet i definition är väl att datorer kommunicerar med varandra?

Tror datorer som kommunicerade över nätverk först användes av amerikanska militären, men att CERN skapade det globala nätverket World Wide Web - alltså vad som många brukar kalla Internet (även om Internet och WWW inte är samma sak...)

Men jag kan ha fel.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Ett fredspris till datorer AI's i framtiden kommer vara stolta över den dagen! hahaha blir säkert bra de. Fredspriset är ju fan bara ett jävla mediajippo nu iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asphyxie
Tror datorer som kommunicerade över nätverk först användes av amerikanska militären, men att CERN skapade det globala nätverket World Wide Web - alltså vad som många brukar kalla Internet (även om Internet och WWW inte är samma sak...)

Men jag kan ha fel.

Låter rätt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Internet gör mycket för yttrandefrihet så ja, Internet som fredspristagare var ju intressant.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Om jag skulle nominera min morsa, skulle detta bli en rubrik då också eller? Detta hör hemma på aftonbladet eller nån blogg nånstans.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Låter bra Dock borde ju personerna bakom få priset men det kanske är underförstått

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man skulle väl dock kunna hävda att datorernas inblandning inte är så väsentlig? Det borde väl inte vara mindre vettigt att ge priset direkt till "kommunikation"?

Det är ju kommunikationen via Internet som är nominerad, inte all kommunikation. Om ett nytt bromssystem till bilar uppfinns, så är det knappast friktionen som får priset

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

hur då?, de e ju hur mycket hat o skit som hällst på internet

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Om jag skulle nominera min morsa, skulle detta bli en rubrik då också eller? Detta hör hemma på aftonbladet eller nån blogg nånstans.

Om du gjorde det skulle ingen bry sig överhuvudtaget, någonstans. Kanske skulle din morsa bli rörd, men that's it.

Detta har viss relevans, då det faktiskt ligger mycket i vad chefsredaktören säger. Dock kvarstår problemet om att det inte är ett aktivt arbete av någon, utan bara något som finns där... Lite som om det skulle finnas ett pris för transport, och det gick till vägnätet. Det gör inte att vägarna har mindre betydelse.

Sedan eftersom det rör det som idag nästan är det mest basala när det kommer till datoranvändning gör att det mycket väl platsar på SweC's förstasida.

Permalänk
Medlem

är väl inte så knepigt, bara att dela prispengarna på alla som deltagit i Internet, eventuellt alla som är medlemmar i Internetgruppen på facebook

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
är väl inte så knepigt, bara att dela prispengarna på alla som deltagit i Internet, eventuellt alla som är medlemmar i Internetgruppen på facebook

Vi är inte tekniken internet, vi använder det bara.

Så, "vad" ska få priset i såna fall?

Permalänk
Medlem

Här krigas det för fullt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Det är ju kommunikationen via Internet som är nominerad, inte all kommunikation. Om ett nytt bromssystem till bilar uppfinns, så är det knappast friktionen som får priset

Om det hade varit någon särskilt person eller organisation (eller någon som man faktisk kan belöna) hade det väl gått an, men om man kan sänka sig till flum av det här slaget är det väl lika bra att slå på stort? "Kommunikation" (som ju innefattar även datorkommunikation) borde väl rimligen tillföra mer än någon delmängd och därför förtjäna utmärkelsen bättre?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att internet är den bästa kandidaten någonsin, hoppas det vinner !