Permalänk

värt klocka 5850?

Är det värt att klocka mitt asus 5850 i dessa dagar? eller bör jag lugna mig tills
kortet börjar hänga efter?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

det är ju alltid skoj med några fler fps men fråga är om du tycker att det är värt det med försämrad livslängd för några fps?

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
det är ju alltid skoj med några fler fps men fråga är om du tycker att det är värt det med försämrad livslängd för några fps?

hmm beror ju på hur många fps man tjänar och hur mycket livstid man fäller.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

klocka din CPU om du inte redan har gjort det. tickar den på 3.0ghz?

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
hmm beror ju på hur många fps man tjänar och hur mycket livstid man fäller.

finns inga riktlinjer (vad jag vet) om hur många månader per 50Hz du klockar livstiden förkortas. om du nu ligger på gränsen, säg du får ca 40 fps med drops till 30 eller lite under i ditt favvospel. då kan de vara lönt så du får en smooth spelupplevelse så om det är lönt eller ej är upp till dig.

edit: precis som föregående post, upp med 84'an till 4GHz, borde den klara på ca 1.36V (körde min på de åtminståne:))

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
det är ju alltid skoj med några fler fps men fråga är om du tycker att det är värt det med försämrad livslängd för några fps?

Försämras livslängden även om du inte höjer spänningen? Du kan ju klocka ett 5850 en del och behålla stockspänning...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Försämras livslängden även om du inte höjer spänningen? Du kan ju klocka ett 5850 en del och behålla stockspänning...

Spelar nog en stor roll om du klockar på stock och inte höjer volten ngt.. men den blir ju ändå varmare.. och "lsits" snabbare med några hz

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Avstängd

Livslängd på hårdvara är ca 6 månader till 1 år.
kommer alltid nytt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Livslängd på hårdvara är ca 6 månader till 1 år.
kommer alltid nytt.

Jepp efter 1 år spricker plasten, gpun brinner och vram faller av pcbn.
Tänk om utvecklarna av hårdvara skulle göra saker som håller 2 år så skulle det vara ett mirakel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ja, överklocka! 5850 har stor potential, och för mig är det märkbart i spel som Dirt 2 osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Livslängd på hårdvara är ca 6 månader till 1 år.
kommer alltid nytt.

Vad är det för lögner? Klart det är värt att överklocka kortet, livslängden minskar inte alls skulle jag vilja säga, så länge man inte ändrar spänningen och även om man ändrar den men håller sig till acceptabla nivåer så håller det nog några år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Vad är det för lögner? Klart det är värt att överklocka kortet, livslängden minskar inte alls skulle jag vilja säga, så länge man inte ändrar spänningen och även om man ändrar den men håller sig till acceptabla nivåer så håller det nog några år.

Klart livslängden minskar vid mer intensivt användande. Men speciellt mycket behöver det inte vara om man nu inte drar upp volten så den blir mycket varmare.
Elektronik håller inte speciellt länge om den är varm för ofta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Klart livslängden minskar vid mer intensivt användande. Men speciellt mycket behöver det inte vara om man nu inte drar upp volten så den blir mycket varmare.
Elektronik håller inte speciellt länge om den är varm för ofta.

Det är sant men att livslängden skulle vara 6 månader som någon sa är ju bara absurt. Ett singel 5850 blir inte nå nämnbart varm heller vid överklockning. Hur som helst så är klockning utan spänningsökning INGA problem alls skulle jag vilja säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
finns inga riktlinjer (vad jag vet) om hur många månader per 50Hz du klockar livstiden förkortas. om du nu ligger på gränsen, säg du får ca 40 fps med drops till 30 eller lite under i ditt favvospel. då kan de vara lönt så du får en smooth spelupplevelse så om det är lönt eller ej är upp till dig.

edit: precis som föregående post, upp med 84'an till 4GHz, borde den klara på ca 1.36V (körde min på de åtminståne:))

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlj86
klocka din CPU om du inte redan har gjort det. tickar den på 3.0ghz?

nej nej den körs just nu i 3.6 körde den i 4 gillz men redan efter 6 minuter prime fick core1 error och jag orkade inte pilla något mer just då

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk

Men jag har ingen aning ska jag bara använda asus voltagetweak som i http://www.youtube.com/watch?v=-301mvSNyUI och låta v-core vara på och sakta men säkert höja engine och memory lite ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Jag kör min gamla (gamla modellen) E6700 2,66 ghz @ 3,5 ghz.
Och mitt GFX 8800GTS 640MB 550/1600 @ 600/1800 mhz.

Jag har haft denna setupen sen April 2007 och har på min dator 10 timmar i snitt per dag under en vecka. Och den får stå ut med en del del grafikkrävande spel större delen av denna tiden.

Så att påstå att man ska vara rädd för att klocka för att försämra livslängden något närmvärt tycker jag är jävligt överdrivet.

Klocka på, du behöver inte oroa dig!

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt grafikkort kommer inte dö i förtid för att du överklockar det, så länge du inte kör på riktigt höga spänningar. Klocka på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Det är sant men att livslängden skulle vara 6 månader som någon sa är ju bara absurt. Ett singel 5850 blir inte nå nämnbart varm heller vid överklockning. Hur som helst så är klockning utan spänningsökning INGA problem alls skulle jag vilja säga.

Jo det är absurt. Av personliga erfarenheter går fläkten på GPUn sönder fortare än kortet.
Är bara en gång kortet gått sönder innan garantin gick ut och det var 1 år.
Annars håller mina ATIkort rätt länge även om dom är klockade. Fick höra för en vecka sen att mitt förra klockade 3870 som jag hade gett bort hade fläkten gått sönder på och det kostar nästan lika mycket att köpa ett nytt kort med liknande prestanda som att köpa en ny kylare.
Så jag tipsade om ett 5770 för 1300kr

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Grejjen är jag inte är så bra på att klocka så jag vet ju inte riktigt om jag vågar mig på det

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
Grejjen är jag inte är så bra på att klocka så jag vet ju inte riktigt om jag vågar mig på det

Läs nån guide och klocka i overdrive i CCC så är det lugnt.

Permalänk

Klart du ska överklocka! Livslängden förkortas inte, eller ja extremt lite iallafall. Du kommer ha köpt ny hårdvaru för länge sen när ditt 5850 dör..

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

jag höjde lite sen testade jag sen höjde jag lite sen testade jag nu ligger jag på 780 i gpu clock och 1160 i memory clock är men ska iväg så jag rsar till original för jag vill inget ska hända när jag inte är här =D

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med prestandan i de spel du kör så är det ju verkligen onödigt att överklocka. Varför skulle man göra det om man nu inte tycker att överklockning är skitkul?

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Jo det är absurt. Av personliga erfarenheter går fläkten på GPUn sönder fortare än kortet.
Är bara en gång kortet gått sönder innan garantin gick ut och det var 1 år.
Annars håller mina ATIkort rätt länge även om dom är klockade. Fick höra för en vecka sen att mitt förra klockade 3870 som jag hade gett bort hade fläkten gått sönder på och det kostar nästan lika mycket att köpa ett nytt kort med liknande prestanda som att köpa en ny kylare.
Så jag tipsade om ett 5770 för 1300kr

Då kan han ju ge det kortet till mig så sätter ag på en zalman 900cu kylare som ligger framför mig på bordet^^ inte så svårt att modda p en annan fläkt på samma kylning annars.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saeon
Om du är nöjd med prestandan i de spel du kör så är det ju verkligen onödigt att överklocka. Varför skulle man göra det om man nu inte tycker att överklockning är skitkul?

jag tycker det är kul att få mer för pengarna och lära sig om teknologin

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Då kan han ju ge det kortet till mig så sätter ag på en zalman 900cu kylare som ligger framför mig på bordet^^ inte så svårt att modda p en annan fläkt på samma kylning annars.

Är en zalman som sitter på den. Visst går det att smälla på en ny fläkt men att köpa ett 3870 på tradera går på omkring 250-350kr och priset på en fläkt och frakt går på 150-200kr.
Helt ny kylare går på 350kr.

Jag ska faktiskt ta tillbaka den och lägga den i min server så den kan streama film osv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken