Galaxy förbereder Geforce GTX 470

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Kan dom släppa skrotet så det blir lite priskrig, vilket gynnar oss användare.

Absolut.
Själv sitter jag med pengar redo ifall en prissänkning kommer i all hast. Jag bryr mycket lite om Nvidias introduceringar - det krävs mycket för att gröna laget ska imponera på mig efter allt skitsnack and skräp de fjantat med senaste få åren. Men jag hoppas ändå att dom får fram något hälsosamt vasst så vi får en lika god marknad för oss konsumenter som med förra grafikkortsgenerationen.

Permalänk
Medlem

sooooft! ut med gtx275, in med fermis budgetkort ! som lär komma.. när?

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Prisfrågan/värmen/prestandan!

Dom kan visa sina kort sina kartonger hur mycket dom vill...

Vi vill se benchmarks.. vem bryr sej liksom om hur dom ser ut ? deras kartonger?

precis men dom kommer väl lagomt till korten finns i butik verkar det som.Nåt fuffens är det.Om dom skulle klå ATI skulle dom aldrig vänta med att visa det.Nu har man ju sett en rulle men från en partisk kille som jämnför.Kan se ännu värre ut ?Nvidia brukar ju vara duktiga på att marknadsföra sina produkter annars?Snygg rendering på Galaxy kortet http://www.sweclockers.com/imagebank/201003/Galaxy001.jpg

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimon
sooooft! ut med gtx275, in med fermis budgetkort ! som lär komma.. när?

Till hösten är vad jag hört, men det är helt opålitligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wimon
sooooft! ut med gtx275, in med fermis budgetkort ! som lär komma.. när?

Innan du vet vad den presterar ens?verkar dumt?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nja, det är ju 512, men bara 480 aktiverade.

Det var väl bara Tesla korten som skulle ha 480 cores aktiverade? GTX 480 skulle väl ha alla 512 kärnor aktiverade eller har jag missat en nyhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Innan du vet vad den presterar ens?verkar dumt?

kanske verkar dumt, men då jag är riktigt sugen på att uppgradera och även lider av lite ati-fobi så ser jag framemot det.
ifall de blir en flopp återstår att se, men den smällen tar jag då.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför de inte skulle ha alla cores aktiverade? Låter ju enbart puckat..?

Och någon annan som kan förklara vad CUDA cores är? Jag har trott att streamprocessorer och CUDA cores är ATI:s och Nvidias versioner av samma sak, men när jag nu ser antalet så antar jag att det inte är så?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcdposter1337
Det var väl bara Tesla korten som skulle ha 480 cores aktiverade? GTX 480 skulle väl ha alla 512 kärnor aktiverade eller har jag missat en nyhet?

Kan vara jag som missat eller missförstått något men jag har för mig att man backat på specifikationerna även med gäller GTX 480.
Från 512 cores och 384-bitars minnesbuss till 480 och 320.
Men nu blev jag väldigt osäker på båda punkterna och har faktiskt ingen aning.

EDIT: Jag var tvungen att kolla upp lite, minnesbussen verkar jag ha blandat ihop nyheter kring 470 med 480 t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakuni
Någon som kan förklara varför de inte skulle ha alla cores aktiverade? Låter ju enbart puckat..?

Det finns främst två väldigt stora men enkla anledningar till att man väljer att göra på det viset:

1. För att kunna använda kärnor som har fel i sig, man avaktiverar dom kärnor som är skadade.
2. För att hålla strömförbrukningen nere.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcdposter1337
Det var väl bara Tesla korten som skulle ha 480 cores aktiverade? GTX 480 skulle väl ha alla 512 kärnor aktiverade eller har jag missat en nyhet?

Nej, de som har skrivit tidigare kan ha rätt. Men ingenting är säkert ännu, som vi alla vet. Det som talar för att det bara är 480 cudas är att lanseringssteppingen är A3 och den skall vara varm och klocka dåligt. För att begränsa skadan avaktiverar man några cudas. Till hösten skall det komma en B1-stepping som drar mindre ström och klockar högre, då kommer antagligen en GTX485 med alla 512 cudas aktiverade.

Nvidia hade tydligen missat att införliva diverse antiläckage-tekniker som behövs för 40nm-noden i originaldesignen. ATI har dessa tekniker från början, tack vare att redan HD4770 var delvis misslyckad i samma aspekt, vilket bidrar till att deras kort är extra svala/klockar högt i jämförelse. B1-steppingen kommer att använda samma tekniker som ATI, samt säkert några egna tricks också.

Den GTX4** som släpps nu i Mars är helt enkelt inte 100% färdigutvecklad, men man släpper den ändå dels för att man måste och dels för att även en strypt och nedklockad Fermi troligen står sig hyfsat mot ATI. Men det blir sannolikt ingen grafikshock i stil med när G80 lanserades, för det verkar Fermi alltför strypt. Den "fulla" B1-steppingen kommer att visa vad Nvidia egentligen hade tänkt sig att komma med för prestanda redan i höstas. Nu blir det bortåt ett år senare, och inte alls lika häftigt, men det kan bli ett förbaskat bra kort ändå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du får tänka på 320-bits minnesbuss mot 256 för 5870 också.

ajustja, det är 320 och inte 384

fåse, 25% bättre minnesbuss, men 5870 har 4800 mhz minnen, så då är minnena 20% bättre. dvs 5%

eller det är nog bättre att räkna minnesbuss*minneshastighet?
5870:1228800
gtx 470:1280000

altså ungefär 4% bättre (4,166666...)

men antagligen får väll 480 4800 mhx minnen, och då blir den ju rakt av 25% bättre, eller iaf minnesprestandan. dock så hade fermi, med sina ungfär 50% högre elförbrukning, behövt 384-bits minnesbuss, så att dom hade legat på samma prestanda/w som 5870. å andra sidan kanske fermi är gjort så att det inte behövs så imba minnen

Permalänk
Medlem

ÄR det här fermi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekenze
ÄR det här fermi?

Jag tror inte det. Jag ser inga träskruvar på bilden.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekenze
ÄR det här fermi?

Nope, han är sedan länge död och begraven. Dessutom var han utvandrad italienare och inte alls gjord i plast, inte ett dugg likt faktiskt. Uppenbar fejk mao.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag tror inte det. Jag ser inga träskruvar på bilden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Nope, han är sedan länge död och begraven. Dessutom var han utvandrad italienare och inte alls gjord i plast, inte ett dugg likt faktiskt. Uppenbar fejk mao.

Kan man inte få ett svar utan ironi .. =(

Permalänk

Vill man vara med från början får man nog vara beredd att ge en slant för korten, dom lär inte bli billiga eller konkurens nedsatta till ATi korten.. Det handlar ju om ett par tusen kort i början och Nvidia kan vara ganska säkra på att dom kommer sälja av alla i första omgången till entusiaster oavsett vad dom kostar. pris nedsättningen lär komma senare, frågan är exakt när, det vet nog inte ens nvidia själva. Men något priskrig tror jag inte på i början av GF100 releasen.

ett GTX485 tror jag definitvt på i höst eller redan i slutet på sommaren aug/sep

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekenze
Kan man inte få ett svar utan ironi .. =(

Haha står ju till och med "FERMI" med ungefär 2m höga bokstäver på kortet, så skulle vara ganska förvånande om det inte är det. Men för att svara riktigt så är detta en strypt fermi. Riktiga fermi (gtx480) kmr väl senare och tille tt högre pris

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, de som har skrivit tidigare kan ha rätt. Men ingenting är säkert ännu, som vi alla vet. Det som talar för att det bara är 480 cudas är att lanseringssteppingen är A3 och den skall vara varm och klocka dåligt. För att begränsa skadan avaktiverar man några cudas. Till hösten skall det komma en B1-stepping som drar mindre ström och klockar högre, då kommer antagligen en GTX485 med alla 512 cudas aktiverade.

Nvidia hade tydligen missat att införliva diverse antiläckage-tekniker som behövs för 40nm-noden i originaldesignen. ATI har dessa tekniker från början, tack vare att redan HD4770 var delvis misslyckad i samma aspekt, vilket bidrar till att deras kort är extra svala/klockar högt i jämförelse. B1-steppingen kommer att använda samma tekniker som ATI, samt säkert några egna tricks också.

Den GTX4** som släpps nu i Mars är helt enkelt inte 100% färdigutvecklad, men man släpper den ändå dels för att man måste och dels för att även en strypt och nedklockad Fermi troligen står sig hyfsat mot ATI. Men det blir sannolikt ingen grafikshock i stil med när G80 lanserades, för det verkar Fermi alltför strypt. Den "fulla" B1-steppingen kommer att visa vad Nvidia egentligen hade tänkt sig att komma med för prestanda redan i höstas. Nu blir det bortåt ett år senare, och inte alls lika häftigt, men det kan bli ett förbaskat bra kort ändå.

Bra information,
nu vill jag veta om den är sann?
Referenser på ovanstående?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Designmässigt va de ju ingen skönhet precis...

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Någon som vet ifall de levererar ljud från HDMI porten utan att dra kabel från moderkortet till grafikkortet då jag har ett externt ljudkort?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.