Större sektorer ger sämre prestanda i Windows XP

Permalänk
Avstängd

Fan vad alla neggar på XP. Do not fix what is not broken. Jag kör XP på min stationära och till det jag använder datorn hade inte Vista/7 varit någon fördel alls, snarare en nackdel p.g.a. att åtminstone Vista är mer tungdrivet och båda tar mer hårddiskutrymme.

Men jag klagar inte på de nya hårddiskarna, 10 % hit eller dit, dessutom är nog en ny hårddisk ofta snabbare än en gammal tack vare högre datatäthet så...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Sen är det lite så att XP har blivit "industristandard". Många utvecklar secial program som körs i XP miljö, robotar, navigeringssystem och annat kul.

Tänk om och tänk rätt

Och du tycker inte att det är fel att skriva program för endast en plattform istället för att skriva något som fungerar över flera?

Det om något ska man ju märka med: "Gör om, gör rätt!"

Man kan ju inte låsa marknaden till ett gammalt OS bara för att det finns nötter som skriver program som bara fungerar på ett 10år gammalt OS, eller hur?

Permalänk

Anledningen till den sämre prestandan är att samtliga moderna operativsystem, inklusive Vista, Windows 7, Mac OS X och Linux stöder sektorer på 4 KB.

Men nääävaaaaa?
Det är nåt som inte stämmer i den meningen...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Och du tycker inte att det är fel att skriva program för endast en plattform istället för att skriva något som fungerar över flera?

Det om något ska man ju märka med: "Gör om, gör rätt!"

Man kan ju inte låsa marknaden till ett gammalt OS bara för att det finns nötter som skriver program som bara fungerar på ett 10år gammalt OS, eller hur?

Bra försök ... Din tur igen.

Permalänk
Medlem

Knaske microsoft gör en fix för problemet så att det inte finns någon prestndaförsämring i slutändan.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att uppgradera sitt OS

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Kan ju personligen tycka att hårddisktillverkarna gör rätt i att inte rätta sig efter 10år gamla OS. Har man inte uppgraderat från XP än känns det som att det verkligen är dags, finns ingen anledning att stanna kvar enligt mig.

Med sex datorer hemma hos mig så finns det 1795 x 6 = 10 770 anledningar att inte uppgradera. Plus att jag på en av burkarna har specialhårdvara där det inte finns drivrutiner till Win7. Plus att det kostar en j-a massa tid att lära om.

Det senare är förstås en stor kostnad för alla företag, och då tillkommer programkompatibilitet etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Med sex datorer hemma hos mig så finns det 1795 x 6 = 10 770 anledningar att inte uppgradera. Plus att jag på en av burkarna har specialhårdvara där det inte finns drivrutiner till Win7. Plus att det kostar en j-a massa tid att lära om.

Det senare är förstås en stor kostnad för alla företag, och då tillkommer programkompatibilitet etc.

Så bara för att du är snål så ska utvecklingen stanna upp?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Med sex datorer hemma hos mig så finns det 1795 x 6 = 10 770 anledningar att inte uppgradera. Plus att jag på en av burkarna har specialhårdvara där det inte finns drivrutiner till Win7. Plus att det kostar en j-a massa tid att lära om.

Det senare är förstås en stor kostnad för alla företag, och då tillkommer programkompatibilitet etc.

Tvivlar på att du måste köra windows på alla sex datorerna. Några av dem bör väl funka minst lika bra med Linux t.ex.? Men då kostar det kanske ännu mera tid att lära om förstås, men det är det värt på sikt. Det är heller inte jättesvårt att lära sig men visst, det tar ju en massa tid förstås.

Permalänk
Medlem

4k är utmärkta lagringsdiskar när de flesta av er kommer gå över till SSD - och ja de kommer ni inte ångra ... och då har nog priset fallit en del. Detta är en ren taktik från dom som fortfarande gör mekaniska diskar för att iaf hålla fabrikerna igång ett par år till..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag skulle nu iofs våga mig på att gissa lite, och det kommer nog ta mer än "ett par år" innan SSD är i kapp i storlek, och börjar man jämföra lagringsutrymmer för x krona, kommer SSD antagligen aldrig komma i kapp diskar, så tillverkarnas fabriker kan nog fortsätta pressa fram diskar länge än.

I debatten xp vs Win7 som växt fram, så vet jag faktiskt ingen i vänskapskretsen som föredrar Windows 7 på sina befintliga burkar. Enstaka nyköpta burkar har formaterats, fått XP, och man har konstaterat att tillverkaren inte har en eller annan drivrutin och man har antingen valt att leva med det, eller åter-installera Windows 7. Gemene man har varken behovet, eller intresset för att sätta sig ned och lära in något som är en så pass radikal förändring i utseende och funktion. Någon enstaka stackare dualbootar WinXP/Win7 för att få tillgång till DirectX11, men över lag händer inte ens det.

På gott, och ont, kommer de flesta inte byta från XP till något annat innan de blir tvingade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

lite offtopic fast har en av dom nya wd diskarna liggandes som jag inte tryckt in än..

någon som vet om det hänt något med smb buggen i win7 vs xbmc live ?
var tvungen att byta tillbaka till xp för att få nätverket att fungera.
jag bryr mig inte vad jag kör xp eller win7 laggspikarna försvann direkt när jag gick till xp igen o det var ju skönt =D

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
lite offtopic fast har en av dom nya wd diskarna liggandes som jag inte tryckt in än..

någon som vet om det hänt något med smb buggen i win7 vs xbmc live ?
var tvungen att byta tillbaka till xp för att få nätverket att fungera.
jag bryr mig inte vad jag kör xp eller win7 laggspikarna försvann direkt när jag gick till xp igen o det var ju skönt =D

Stänger du av servicen "Multimedia Class Scheduler" (nånting sånt) så blir du även av med laggspikarna i win7. Kräver dock att du går in i registret och tar bort att Audio inte behöver bero på MMCS. Sen kan du avaktivera tjänsten, starta om och voila, laggfritt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Verkar inte stämma att Linux fixar 4k sektoralignment automatiskt.
gparted gör det inte. Däremot kan man manuellt ställa in var partitionen ska börja och på så sätt hamna rätt, men det är inte automatiskt...

Citat:

Linux's gparted partitioning tool will also, by default, misalign the partitions it creates (the version of gparted as of the time of this posting/Feb. 2010).

You can either run WD's alignment tool after creating the partitions, or you can actually explicitly set the beginning sector of each partition to be a multiple of 8 and avoid running the WD tool. (why 8? because every eighth 512byte virtual-sector will start at the beginning of a 4096byte physical-sector).

And you could use Linux's parted command line program to explicitly set the beginning and ending sector #'s of the partitions.

Källa: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=56305