Behöver partionerings synpunkter

Permalänk
Medlem

Behöver partionerings synpunkter

Då var det dags för mig att sätta upp min första riktiga Linux server. Har tidigare lekt med unbuntu server i virtuell miljö. Så då valde jag att inte dela upp det på olika partioner.

Men nu när det ska bli en riktigt server så har jag läst omkring och hittat fördelar med att dela upp det över flera partioner.

Vad jag har tänkt är swap 4GB och root 20GB men jag vet inte hur mycket jag ska fördela på home och var. Det är här jag behöver lite synpunkter på hur jag ska fördela min hårddisk.

För att ni ska kunna hjälpa mig så antar jag ni behöver veta hur stor hårddisken är samt vad jag ska använda servern till. Hårddisken är på 500GB och servern har jag tänkt använda som webserver, ftp och lagring först och främst. Kanske lite andra saker som en egen bnc för IRC eller något bara för att leka och testa med. På webservern så funderar jag även på att köra torrentflux eller liknande då jag använder torrent i 9 fall av 10 för att ladda ner patchar och mods till spel. Och när jag får en 100/100 lina om några månader så tänkte jag att jag också kan låta min server seeda för dessa moddar och patchar. Så jag behöver då utrymme för dessa filer. På webbservern kommer jag också troligen vilja dela med mig av egna bilder och annat som kommer ta en del utrymme. Kanske även hosta en vo-ip eller spel server i framtiden när jag har fått min 100/100 lina.

Jag har även en hårddisk på 1TB som ska användas till lagring av filer som jag vill spara undan på servern. För att komma åt filerna hade jag tänkt använda FTP istället för samba eller liknande.

Kortfattat:
Hårddisk på 500GB
Webbserver med min hemsida + torrentflux och "hosting" av mina bilder och annat jag skapat och vill dela med mig av.
FTP för att komma åt filer.
En 1TB hårddisk för lagringen av de filer som endast ska finnas på FTPn eller inte kunna nås via webben.
Jag kommer köra med Ununtu server då det är den disten jag lekt med tidigare.

Idér jag har haft är att lägga 4GB för swap, 20GB eller 40GB för root och x GB på home och resten på var eller var/www. Jag skulle uppskatta lite synpunkter för att göra mitt val av hur jag ska partionera lättare. Eftersom jag inte vet hur mycket home kan behöva. Men jag gissar på att mest utrymme behövs under var då webbservern hamnar där.

Jag räknar inte med att ha många besökare på min hemsida eller mycket trafik till servern. Och hårdvaran i servern bör vara stark nog för att köra en del. (Intel C2D E6600 och 4GB ram)

Är det något mer ni behöver veta så säg bara till och tack för hjälpen i förhand.

Permalänk
Avstängd

urk. tur attt man kör zfs så slipper man partitionera och bry sig. bara tuta och köra.

ps. jag är lite full. pusspå er

Permalänk
Medlem

Vad finns det för fördelar med att partitionera upp sådär? Blir det inte långsammare eftersom saker ligger så utspridda på hårddisken då? Jag kör iaf alltid en hel hårddisk för /.

För fildelning är annars SFTP smidigt också (och säkert), då loggar du in med din vanliga användare och kommer åt alla filer du har rättigheter till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fördelar att partitionera kan vara att en krasch av ett filsystem inte påverkar all data på hårddisken, att data inte blir lika fragmenterat och att det kan underlätta vid ominstallation där man kan välja att inte formatera om vissa av partitionerna såsom /home t.ex. Man kan också välja olika filsystem anpassade efter typen av data i respektive partition. Små filer som ofta skrivs till kanske funkar bättre med något annat filsystem än för en partition med stora filer som sällan skrivs.

Håller i och för sig med saddam om att zfs är smidigare, men om man nu kör Linux så är zfs inget bra alternativ.

Ett alternativ kan vara att köra med LVM. Då kan man mera dynamiskt ändra storlek på filsystemen och partitionerna efter behov.
http://www.howtoforge.com/linux_lvm
Men det blir känsligare för hårddiskkrascher om filsystemet spänner över flera diskar så när man kör LVM brukar man vilja ha någon raid med redundans i botten.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört hela 500 disken till / och swop och 1TB disken som en separat lagringsdisk. Onödigt att göra det knöligt med att partitionera i mindre delar, du kommer bara förlora utrymme genom det.

Om du ändå vill göra det hade jag kört LVM i botten då det ger lite flexiblare möjligheter att ändra storlek på partitioner om du skulle känna att du dimensionerat fel.

Kör EXT4 på / och det samma eller XFS på lagringsdisken.

Permalänk
Medlem

Börjar låta som att det skulle vara mycket lättare med att köra 4GB för swap och resten på / . Kan ju alltid göra backup och formatera om ifall jag märker att det inte fungerar.

Permalänk
Avstängd

Det enklaste är att skapa en enda stor partition. Om du är avancerad sysadmin så vill du kanske bara uppgradera en partition och låta resten vara, och du slipper fragmentering. T.ex. brukar man lägga /var på en egen partition eftersom alla logfiler hamnar där. Och då blir det mycket fragmentering där.
Men om du bara ska lära dig och mecka lite så duger en enda partition bra. Det duger även om du ska köra proffessionellt. Så kör en enda partition, det är enklast.