Byta ut ett Geforce 7600GT till vad?

Permalänk
Medlem

Byta ut ett Geforce 7600GT till vad?

Jag har i dagsläget ett Nvidia Geforce 7600GT med 256MB dedikerat minne till min dator i signaturen..

Tycker detta kort fungerar bra för mina behov, men skulle vilja byta ut det mot ett lite kraftigare..
Datorn används med dubbla bildskärmar (23" + 22" med digitala anslutningar)
Jag har just nu rätt dålig koll på vad man bör satsa på för en rimlig peng..

Mina kriteriet för inköpet är att det är ett bättre kort än vad jag har idag, att det har dubbla digitala utgångar samt är jääkligt tyst. Det kort jag har idag har passiv kylning.. Om det finns grafikkort med passiv kylning väljer jag gärna ett sådant före ett med aktiv.

Jag spelar knappt några spel.. Om det blir något spel så är det nog något enklare som gäller..
Det jag använder datorn till är systemutveckling, film (HD), bildredigering samt i viss mån även videoredigering då och då..

Vad bör jag satsa på för kort? Jag har alltid använt Nvidia-kort och fortsätter gärna med det, då jag även kör dualboot med Linux ibland och det sägs ju att Nvidia-kort fungerar bättre i Linux än vad ATI gör..

Prisklass: Vet inte riktigt var jag bör lägga mig? Vad får man för grafikkort för runt 1500:- idag? Är det rimlig prisklass eller bör jag öka?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

De enda kort ja kan komma på från Nvidia som har HDMI är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=GV-N26SO-89...

Nåt åt de hållet kanske?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sitter med ett Nvidia GTS250 vilket funkar fint, har bytt kylningen till en Arctic Clloing Accelerero S1 v2, vilket kyler kortet utan problem passivt.
Det har även HDMI...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
[B] Om du vill ha Nvidia:
https://www.inet.se/artikel/5408373/sparkle-geforce-gts-250-5...

Ajdå my bad där ser man

Ja de känns ju lite mer prisvärt än Gigabytes 260 kort ja länka till

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Att det har HDMI är absolut inget krav. Men tack för svaren så här långt!

Dubbla digitala utgångar är däremot ett krav, eftersom jag kör dubbla skärmar med digitala ingångar. Om det sen är DVI eller HDMI spelar ingen roll. VGA-port vore trevligt om det INTE fanns på kortet..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Ajdå my bad där ser man

Ja de känns ju lite mer prisvärt än Gigabytes 260 kort ja länka till

Finns väll ännu billigare men med ett gts250 så får han en rejäl prestanda boost också.

Permalänk

Synd att du inte kan tänka dig att använda ATI. Powercolor har en Passiv variant för 1375 kronor tyvärr inte i lager förtillfället.

http://www.inet.se/artikel/5408639/powercolor-radeon-hd5750-1...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

GTS 250 med Accelero S2 rev.B blir nog najs och under 1500:-

Passiv kylning FTW! Små äckliga GPU-fläktar är det värsta som finns.