Permalänk
Medlem

Överklocka Fx 5200

Tja! Jag tänkte överklocka mitt grafikkort Nvidia Geforce Fx 5200 128mb, men jag vet inte hur mycket jag ska överklocka.

System Spec:
OS: Windows Vista Home Premium 32-bit
CPU: AMD Sempron 3000+ Palermo 90nm Technology
RAM: 1.5GB Single-Channel DDR @ 163MHz
Motherboard: ASUSTeK Computer Inc. K8V-MX (Socket 754)
Graphics: NVIDIA GeForce FX 5200 128mb
Hard drive: 81GB Maxtor Maxtor 6L080L0 ATA Device
80GB Western Digital WDC WD800JB-00JJC0 ATA Device

Så hur mkt ska jag ungefär överklocka, utan att nåt ska gå sönder?

Edit: Jag använder Rivatuner som överklockningsprogram, finns säkert bättre, så vilket rekommenderar ni?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Läs överklocknings guiderna som finns klistrade i grafikkorts forumet, samt Sweclockers egen guide.

Permalänk
Medlem

inte värt att överklocka ett sånt gammalt grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
inte värt att överklocka ett sånt gammalt grafikkort

Varför inte? Det ger ju fortfarande ungefär lika mycket % bättre prestanda om du klockar ett gammalt som om du klockar ett nytt...

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Rivatuner är bra, så du kan lugnt köra på det!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Man tjänar väl någon ynka fps med ett gammalt fx 5200, så är det värt?

Permalänk
Medlem

Känns det som att kortet inte hänger med än så köp ett nytt. Dom få fps du tjänar märks nog inte av för att det ska bli någon större skillnad

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Varför inte? Det ger ju fortfarande ungefär lika mycket % bättre prestanda om du klockar ett gammalt som om du klockar ett nytt...

tekniken går framåt. Du får ofta mycket högre % i överklockning på nya grafikkort än de äldre.

Performance

* 2X GeForce4 MX performance
* DX9 optimizations and support
* AGP 8X enables up to 2.1GB/sec bandwidth

finns inte mkt prestanda att hämta där även om man överklockar det.

Permalänk
Medlem

Dumt att säga att han ska köpa nytt kort och att det inte hänger med när vi inte vet vad han har tänkt att spela. FX5200 är gammalt men kanske fortfarande duger till det han använer det till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fieryy

Edit: Jag använder Rivatuner som överklockningsprogram, finns säkert bättre, så vilket rekommenderar ni?

Tack på förhand.

Rivatuner är bra hursomhelst, hade FX5200 korten nån tempgivare? Det är bara att köra på tills artefakter dyker upp. Lycka till.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Det är möjligen det duger till det som TS använder det till, men ett fx5200 är inget som helst spelkort från början, utan är ok för vanliga kontorsprogram.

En överklockning kommer inte ge nått resultat alls för nått spel, så om man vill överklocka det så är det bara för att se hur mycket man kan få upp det i, men kortet kommer vara lika dåligt för det i spel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300