Permalänk
Medlem

Physx med ATI XFX HD5770

Hmm lirat klart Batman - Arkham Asylum nu och funderar på om jag ska ha kvar PhysX som installerades med spelet, dock så är ju Physx en Nvidia applikation.

Gör den stor skillnad för mig med ATI HD5770 kort ? Eller ska det helt enkelt fungera med Physx också ?

Vart lite fundersam.

Permalänk

vill minns att vissa spel kör physx på processorn istället om inget nvidia kort finns installerat eller kan änvända physx

så kan va bra att ha kvar då vissa spel som sagt kräver det installerat så om du tar bort det kan du nån dag åka på att få lägga in det igen

och physx drivaren tar ingen större plats typ 40mb eller nått sånt så inga ofantliga mänger utrymme du sparar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dragon age origins kräver också physx. startar inte utan det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

aha okej, men har kollat runt lite och verkar som om det bara är Mirrors Edge och Batman som kör med Physx i nuläget ?

Men det gör alltså inget att ha kvar physx ? Tänker mest på prestanda då, men lite förvånande att det fungerar till mitt ATI kort dock när Nvidia brukar hålla så hårt på sina produkter.

Nvidia Physx tar upp exakt 120 Mb plats dock är det itne platsen som jag bryr mig om utan huruvida det är värt om prestandan skiljer så mycket och speciellt då om det verkligen fungerar så bra till mitt ATI kort.

Permalänk
Medlem

de funkar inte specielt bra kan jag säga..
all physix kraft flyttas och drars från processorn

Hade en i7 920@ 4.2ghz och det va fina fps drops med mitt 4870x2+48701gb imirrors edge

Permalänk
Antielefant

Prestandamässigt är Radeon och PhysX inte direkt nån hit (rent av en katastrof...) men du har inget val om du ska köra ett PhysX-spel.

Batman och Mirror's Edge är de som använder det MEST, men inte direkt de enda som använder det, då det ligger inbyggt i bl.a Unreal Engine och Gamebryo Engine och som SDK till PS3 (då PS3 använder ett NVidia-kort).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hmm nyaste unreal är det spelet som du får ut mest av just nu med PhysX och är enligt mig helt klart värt strulet om man har tillgång till å fixa det även fast än man har ett AMD kort som huvud kort

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flyawaynille
Dragon age origins kräver också physx. startar inte utan det.

Saay whaat?

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska ha PhysX installerat, vissa spel måste ha det för att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Saay whaat?

avinstallerade physx och då stog det att physx saknas och måste installeras för att spelet ska starta

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Darkest of days + Cryostasis + Sacred 2 fallen angel (man får patcha spelet) Order of war använder PhysX.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Hej.
(förlåt att jag lånar tråden lite)
Jag är inte så haj på detta och förstår inte exakt vad jag skall göra.
Jag har ett ATI HD5770 (precis som op)
Jag vill lira Metro 2033 som kräver PhysX...
Vad gör jag?
Skulle vara sjukt vänligt med lite hjälp

Permalänk
Medlem

Gör som jag. Lägg dit ett billigt Nvidia kort 8800 serien och uppåt för fysiken. Finns guider på nätet...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Har inte pengar...
Men har sett att folk har fått igång det med detta kort och det har sätt bra ut (youtube bla..)
Hur gör dom då?

Permalänk
Medlem

Kattvalpen, vet inte så mycket om spelet men vissa spel startar inte utan PhysX kort, isåfall får du köpa ett Nvidia kort med PhysX.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

du kan spela metro lugnt, jag har xfx 5770 och var inga problem alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kattvalpen
Hej.
(förlåt att jag lånar tråden lite)
Jag är inte så haj på detta och förstår inte exakt vad jag skall göra.
Jag har ett ATI HD5770 (precis som op)
Jag vill lira Metro 2033 som kräver PhysX...
Vad gör jag?
Skulle vara sjukt vänligt med lite hjälp

Den vill installera PshyX drivrutinen/programvaran, spelet funkar naturligtvis utan hårdvaruaccelerarad fysik. Med spelet (på skivan, eller dylikt) ska det finnas en installationsfil för allt du behöver - annars så finns klienten att ladda ned på nätet.

Det finns inga program som -KRÄVER- hårdvaruaccelerad fysik via en kompatibelt Nvidiakort eller ett antikt Ageia-kort. Det enda som krävs är att installera programvaran för PshyX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kattvalpen
Har inte pengar...
Men har sett att folk har fått igång det med detta kort och det har sätt bra ut (youtube bla..)
Hur gör dom då?

300kr? Har du inte ens det?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Tack så väldigt mycket för svaren. Var lite orolig där ett tag:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns inga program som -KRÄVER- hårdvaruaccelerad fysik via en kompatibelt Nvidiakort eller ett antikt Ageia-kort. Det enda som krävs är att installera programvaran för PshyX. [/B]

Detta!

PhysX kan (bör) du gott ha installerat på en speldator, det gör ingen skada även om det inte kan hårdvaruaccelereras.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|