Permalänk

Mitt 8800 stal mitt RAM

Kollade i Vistas "Performance Information and Tools" och såg att 767 MB av mitt minne delades med mitt 8800 Ultra.
Så här ser det ut:

Display adapter type..............................NVIDIA GeForce 8800 Ultra
.....Total available graphics memory.........1535 MB
........Dedicated graphics memory............768 MB
........Dedicated system memory..............0 MB
........Shared system memory..................767 MB

Jag trodde det bara var integrerade grafikkort som det fungerade så med.
Är detta något att bry sig om överhuvudtaget, eller skulle det kunna påverka prestandan negativt? Jag har 2 gig ram, och Company of Heroes klagade på för lite systemminne, men det står ju att det är "shared" så jag vet inte...

Edit: I "advanced system details" stod det:
Physical Memory: 2047 MB
Available Physical Memory: 1,38 GB
så det kanske är något att oroa sig för ändå. Någon som vet hur man ställer in detta?

Permalänk
Medlem

Tror allt är i sin ordning. Det där har bara med grafikkortet att göra, inget med ditt vanliga RAM.
Fattar knappt vad det mesta betyder Men det har bara med grafikkrotet att göra iallafall, så vitt jag ser det.

Permalänk

Vista verkar ha tilldelat 767 MB av mitt ram till mitt grafikkort, som om det vore ett integrerat. Och det verkar inte som om det minnet går att använda till annat.

Permalänk
Medlem

Mycket lustigt måste jag säga, sitter inte på vista själv så kan tyvärr inte hjälpa.
Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

En annan sak som får mig att tro ännu mer att det där BARA är til lgrafikkrotet och inte betyder särskilt mycket är detta: (mitt reultat)

Total available graphics memory 510 MB
Dedicated graphics memory 256 MB
Dedicated system memory 0 MB
Shared system memory 254 MB

Jag har 1GB RAM

Permalänk

Men alltså så här ska det endast vara om man ligger på tillexempel 2st 2gig moduler så att det totalt blir 4gigabyte. Då tar windows 760mb från det fysiska och dedikerar till grafikkortet men det handlar ju bara om att operativsystemet inte stödjer mer.

Ah, någon annan får förklara bättre. Jag ser tre tagentbord.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag har det problemet i xp tex. Jag har 4 x 1Gb och då ser jag 3,5 Gb i windows. Jag kan inte klocka minnet på grafikkortet någonting med 4 Gb men med 3 Gb går det bra. Om jag petar i ett grafikkort med mer minne försvinner minne från ram eftersom xp inte kan hantera mer.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar som det faktiskt tar ditt vanliga RAM.
Det där med att om man har 4 GiB är att minnesadresserna behövs till grafikkortet. Dessa tas alltid i varje fall (fast det är de "övre" adresserna, från 2^32 och neråt som "skymms" så har man inte 4 GiB minne så märks det inte.

Så ja det verkar som det tagit en del av ditt vanliga. Inget jag kan hjälpa dock.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

om inte jag har fel tar inte bara vista runt 1 gig ?, Använder du 64 bitar föresten ?

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk

Jag använder 32-bitars Vista, och har 2 gig DDR RAM.
(någon som vet om dom har fixat 64x-vista, eller om det har lika dålig kompabilited som 64x-XP?)
Dxdiag säger också att mitt grafikkort har 1,5 gig minne.

Skulle verkligen behöva de där 767 megabyten, DiRT segar ned lite då och då, misstänker att det kan vara minnesbrist, och CoH klagar på för lite minne när jag försöker maxa inställningarna. Och grafikkortet lär väl knappast behöva det, jag kör ändå bara i 1280x1024.

Permalänk
Medlem

Company of heroes klagar också för mig bara när jag har DX10 vilket är onödigt eftersom de gör inte så stor skillnad med segar ner typ 50%.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
Company of heroes klagar också för mig bara när jag har DX10 vilket är onödigt eftersom de gör inte så stor skillnad med segar ner typ 50%.

För mig klagar det om jag INTE använder DX10 men maxar allt. Om jag däremot använder DX10, då går det fint att maxa allt.

Permalänk
Medlem

ja men de är bara för att till exepel texture inställningen är inte tillämpat för att vara på ULTRA om man inte använder DX10

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
Company of heroes klagar också för mig bara när jag har DX10 vilket är onödigt eftersom de gör inte så stor skillnad med segar ner typ 50%.

Men du har ju bara 1 gig ram (enligt signaturen), jag har ju två, då borde det ju inte klaga tycker man. :S

Permalänk
Hedersmedlem

Vista reserverar lika mycke plats i systemminnet som grafikkortet har så spel crachar fortare ju mer minne grafikkortet har... Detta är tyvärr ett problem vi nog får leva med tills SP1 kommer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat Vista, har 8800GTS och 2GB RAM. Får upp exakt samma värden som Magic_Motor_Ola i "Performance Information and Tools".

It's not a bug it's a feature, eller?

Permalänk
Medlem

Re: Mitt 8800 stal mitt RAM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magic_Motor_Ola
Kollade i Vistas "Performance Information and Tools" och såg att 767 MB av mitt minne delades med mitt 8800 Ultra.
Så här ser det ut:

Display adapter type..............................NVIDIA GeForce 8800 Ultra
.....Total available graphics memory.........1535 MB
........Dedicated graphics memory............768 MB
........Dedicated system memory..............0 MB
........Shared system memory..................767 MB

Jag trodde det bara var integrerade grafikkort som det fungerade så med.
Är detta något att bry sig om överhuvudtaget, eller skulle det kunna påverka prestandan negativt? Jag har 2 gig ram, och Company of Heroes klagade på för lite systemminne, men det står ju att det är "shared" så jag vet inte...

Edit: I "advanced system details" stod det:
Physical Memory: 2047 MB
Available Physical Memory: 1,38 GB
så det kanske är något att oroa sig för ändå. Någon som vet hur man ställer in detta?

dra upp det virituela minnet så löser de sig med för lite system minne .
sedan att de står Available Physical Memory: 1,38 GB är för att vista / programen igång använder den andra ramen atm

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Re: Re: Mitt 8800 stal mitt RAM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
dra upp det virituela minnet så löser de sig med för lite system minne .
sedan att de står Available Physical Memory: 1,38 GB är för att vista / programen igång använder den andra ramen atm

Jo jag upptäckte att Available Physical Memory tydligen menade ledigt minne. Vista äter löjligt mycket minne btw...
Verkar som om allt är i sin ordning, och att jag kan använda alla mina 2047 MB.

Att öka det virtuella minnet löser däremot INTE att Company of Heroes 1.71 klagar på för lite minne, eftersom hela poängen med minnesmätaren är att undvika användadet av virtuellt minne, som segar ned spelet.

Permalänk
Inaktiv

ja tyvärr tar grafikkortet minne. minnesadresserna som pekar mot det minne som tilldelas grafikkortet kommer alltså skickas dit.

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig i Vista.
"Tillgängligt grafikminne: 1533mb"
"Dedikerat videominne: 768mb"
"System videominne: 0mb"
"Delat systemminne: 765mb"

Kör även med 2GB RAM.

Konstigt.. kanske därför 95% av allt mitt ram används när jag spelar CoH.

Permalänk

blä....

Jag har med detta problem.

Jag vill inte att windows 7 eller Vista ska använda mitt RAM till grafikortet med tanke på att mitt dedikerade video minne är snabbare (1998 Mhz) som mitt DDR2 minne (800 Mhz)som sitter på moderkortet. Om jag tar utav mitt DDR2 till grafik kortet så måste ju det köra samma hastighet och i och med det bli slöare.
Jag har betalat 5000 kr för ett grafikort och då vill jag inte slöa ned det alls.

Mitt grafikminne på 1792 MB GDD3 ska räcka gott och väl.

Jag vill veta hur man stänger av "Shared System Memory". MAN gör det INTE i BIOS! Det är en funktion i Vista och Windows7 som säkerställer att man har grafik minne så det räcker till Airo bla och om grafikminnet tar slut... Det kan ju vara användbart om man har ett äldre slöare kort med lite minne och inte ett Overkill kort som jag kör.

Det verkar inte finnas något sätt att avaktivera "tilldelat system minne" till grafik; och jag behöver det alls inte.

*suck* Jag blir så jävla sur... Inget vettigt svar någonstanns...

... jo men gå in i BIOS och ändra det och det...
... du har säkert nått inbyggt kort osv som du behöver stänga av...

JAG VET att man inte behöver göra något av detta, det är ett problem som följer med VISTA och Windows 7.

Jag har ett Asus P5 moderkort, 4gig Crucial 800 Mhz DDR2 minne, ett MSI GTX 295 grafikort.

!!GE MIG ENDAST ETT SVAR OM NI VET HUR MAN STÄNGER AV DEN FUNKTIONEN I VISTA eller WINDOWS7!! Menar inte att vara dryg... vill bara veta Svart på Vitt hur man avaktiverar den funktionen.

Det gör man inte i BIOS. För jag har inte något onboard minne eller grafikort eller nån inställning där man kan välja hur mycket buffrat minne osv.

Permalänk
Medlem

Har inget svar, men upp till dig som söker!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Har inget svar, men upp till dig som söker!

Blir tokig av att inte hitta nån lösning...

Permalänk
Antielefant

1. Necro (återuppliva en 3 år gammal tråd) är inte direkt nåt som uppskattas på forumet!

2. Det är inte tilldelat, det är tillgängligt.
Videokortet KAN alltså använda detta minne om det inbyggda av nån anledning inte räcker till - MEN under förutsättning att det gör det kommer detta tillgängliga RAM inte att röras.

Detta är inget nytt med Vista eller W7, XP hade det också (men det visades inte lika tydligt då WDDM och WinSAT inte fanns då) och Video Aperture är nåt som funnits sedan dedikerade grafikprocessorer kom.

Kolla gärna denna informativa genomgång från MS:
http://download.microsoft.com/download/9/c/5/9c5b2167-8017-4b...

Det är alltså ett påhittat problem, som inte bekymrar din dator det minsta.

Tar du ett modernt och kraftigt grafikkort används detta minnesområde trots allt relativt mycket, men långt ifrån hela minnesmängden, då grafikkortet ofta lastar ut texturer som inte används längre till RAM istället för att behöva läsa om dem från hårddisken (som är betydligt långsammare).

Detta gäller dock enbart om du har mer än tillräckligt med RAM, och har du inte det kommer den att läsa direkt från hårddisken istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
1. Necro (återuppliva en 3 år gammal tråd) är inte direkt nåt som uppskattas på forumet!

2. Det är inte tilldelat, det är tillgängligt. Videokortet KAN använda så mycket minne om det inbyggda av nån anledning inte räcker till - MEN under förutsättning att det gör det kommer detta tillgängliga RAM inte att röras.

Detta är inget nytt med Vista eller W7, XP hade det också (men det visades inte lika tydligt då WDDM och WinSAT inte fanns då) och Video Aperture är nåt som funnits sedan dedikerade grafikprocessorer kom.

Kolla gärna denna informativa genomgång från MS:
http://download.microsoft.com/download/9/c/5/9c5b2167-8017-4b...

Tack så mycket för ditt svar. Ska läsa där.

Permalänk
Permalänk

Hajjar inte bara... Om han nu skulle använda mitt RAM till grafik... Hur går det med hastigheten? 800mhz och 1998mhz... det är ju lite skillnad. Önskar att jag kunde stänga av den funktionen hellt.

Permalänk
Antielefant

Alltså, det är som att fråga "Kan jag inte stänga av hårddisken när allt lästs in till RAM?"

Ja, du har 1792 MB 1998 MHz/448-bit grafikminne
(896 när du kör SLI då båda GPUers 896MB-minne speglar varandra).
Ja, du har 4096 MB 800 MHz/128-bit RAM-minne.
Ja, du har ~6144 MB relativt sett jättelångsam Pagefile på en hårddisk.

I första hand ska grafikminnet användas.
Räcker inte grafikminnet till ska RAM användas (annars kraschar applikationen med exempelvis D3DERR:OUT_OF_VMEM)
Räcker inte RAM till måste Pagefile användas.
Räcker inte den heller måste Pagefile utökas, och räcker inte det kraschar bokstavligen datorn.

MEN
För att man inte ska få slut på grafikminne ska texturer som inte längre används dumpas (i första hand till RAM, i andra hand till Pagefile)
För att du inte ska få slut på RAM ska program och processer som inte heller används också dumpas till Pagefile.
Och börjar Pagefile ta slut avslutas normalt program och läggs vilande på normalt hårddiskutrymme istället.

Kedjan kan inte, ska inte, får inte, kapas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Alltså, det är som att fråga "Kan jag inte stänga av hårddisken när allt lästs in till RAM?"

Ja, du har 1792 MB 1998 MHz/448-bit grafikminne
(896 när du kör SLI då båda GPUers 896MB-minne speglar varandra).
Ja, du har 4096 MB 800 MHz/128-bit RAM-minne.
Ja, du har ~6144 MB relativt sett jättelångsam Pagefile på en hårddisk.

I första hand ska grafikminnet användas.
Räcker inte grafikminnet till ska RAM användas (annars kraschar applikationen med exempelvis D3DERR:OUT_OF_VMEM)
Räcker inte RAM till måste Pagefile användas.
Räcker inte den heller måste Pagefile utökas, och räcker inte det kraschar bokstavligen datorn.

MEN
För att man inte ska få slut på grafikminne ska texturer som inte längre används dumpas (i första hand till RAM, i andra hand till Pagefile)
För att du inte ska få slut på RAM ska program och processer som inte heller används också dumpas till Pagefile.
Och börjar Pagefile ta slut avslutas normalt program och läggs vilande på normalt hårddiskutrymme istället.

Kedjan kan inte, ska inte, får inte, kapas.

Ok, tack för detta. Jag hajjar vad du menar.
Var skrajj att det skulle lagga ned..

Men det finns till för att datorn ska rulla på bra...
Ush, man skämms lite över hur lätt man kan brusa upp och börja härja..

Tack för att du slösade din tid på mig.

Permalänk
Medlem

ifall du inte skulle ha den här funktionen , vad tror du händer om du skulle få slut på grafikminne ? skulle ju hacka som sören då också.

dra igång rivatuner , ta fram graferna , så får du se hur mycket grafikminne som faktist används.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |