5870 CF, suck, mer problem..

Permalänk
Medlem

5870 CF, suck, mer problem..

Fick nyss byta ut modekortet då min gamla X4 port ströp det ena kortet mer än vad testerna visade. Det handlade om någon PCH - QPI brygga eller något dylikt på budget korten.

Hur som helst så sitter korten närmare varandra på den nya brädan. Något ja la märke till när jag satte ihop skiten på nytt häromdagen med nya brädan.

Hur som helst hänger sig spelen titt som tätt, har hänt en gång på L4D2 men främst på BC2.

(Har förövrigt "drivrutinen har slutat fungera" problemet också plötsligt?!) <- Men detta har jag inte upplevt sedan jag flashade om bios. Den enda lösningen jag har sett på teh internetz när de gäller detta ati problem är att skaffa senaste chipset drivrutiner. Vilket jag givetvis gjorde häromdagen när ja installerade om allt på nytt.

Nåja. Min intuition sa till mig å ladda ner gpu-z och kolla temps.

Hör och häpna så går det ena kortet upp i härliga ~92c när jag spelar bc2.

Det är de kortet som sitter under det andra.

Hur fan löser jag detta nudå?

Funkade fint på gamla modekortet, ja menar de kan ju inte skilja mer än någon centimeter.

Problemen verkar aldrig någonsin ge sig känner jag.

Är jag tvungen att sitta med fläktarna på typ 35-40%? Jag har ett antec 1200 och jag tycker de låter förjävligt med dess fläktar på "medium".

Drar jag på gfx fläktarna till 40% så väcker jag grannarna, i princip. Dom låter som en damsugare som suger av Rocco Sigfredi. Strypt, med andra ord.

Jo juste ja, det övre kortet går trotsallt upp i 82c. Detta är ändå skapligt högt även där. Är inte tanken att de förbannade skit CCC ska höja fläkthastigheten vid behov?

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Avstängd

Har du något val eller? att höja fläkt hastigheten är ett måste om man ska köra SLI/CF.
Sen att du valt att spendera så mycket pengar på ett företag som påstår att dom ska släppa nya drivrutiner, men ingenting händer, fick mig att skratta lite...
Hur som helst... bättre chassie kylning + högre fläkt hastighet är enda lösningen för dig

Permalänk
Medlem

Jo du har så rätt så. Dock visste jag inte att det var ett givet "måste" att ha på dammsugningsvolym på gfx..

Chassikylningen vägrar ja slå på max.. Det låter bara FÖR mycket. Jag tvivlar på att det skulle vara en avgörande faktor oavsett.

Men kan någon förklara varför "auto" funktionen i CCC inte fungerar som den skall?..

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem

SLI/CF är ett elände har jag upptäckt. Det gäller att kolla hur korten kommer att sitta på MB innan man bestämmer sig för att köra dubbelt. Därför är enkorts lösningar med CF som 5970 att föredra. Jag har samma problem på mitt moderkort avståndet mellan korten är ca 1cm. Nu blir inte mina kort riktigt lika varma men det ena toppar ca 84C när jag spelar BC2.

Permalänk
Hedersmedlem

Fläktstyrningen på 5870 verkar vara lite udda... De flesta kort jag sett blir runt 85-90° innan fläkten börjar varva upp nämnvärt, men sen blir de inte så mycket varmare än så. Om AMD designat fläktstyrningen på det sättet måste det betyda att korten klarar 95-100° utan problem, annars skulle fläkten varva upp tidigare.

Det som är lite konstigt dock är att det övre kortet är kallare, det brukar vara tvärtom. Dels får det övre kortet jobba hårdare för att det är master-kort och måste driva skärmarna osv men den brukar också få mindre luft för att det sitter ett annat varmt grafikkort som täcker insuget.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag antar bara att det är de övre kortet. GPU1 i gpu-z iaf är det som är kallast.

Hur som helst så kör jag på 40% nu och datorn låter som ett mindre åskmoln på tjack.

Dock har ingen krash dykt upp. Troligtvis var det överhättning som var problemet. Iofs har ja inte spelat så länge men när ett kort ligger i ~91c så är det ganska troligt att problemet ligger just där.

Nu ser tempsen ut såhär:
GPU1: max 68c vid 99-100% load
GPU2: max 76c vid 99-100% load

Vad är en "vettig" temp?

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Fläktstyrningen på 5870 verkar vara lite udda... De flesta kort jag sett blir runt 85-90° innan fläkten börjar varva upp nämnvärt, men sen blir de inte så mycket varmare än så. Om AMD designat fläktstyrningen på det sättet måste det betyda att korten klarar 95-100° utan problem, annars skulle fläkten varva upp tidigare.

Det som är lite konstigt dock är att det övre kortet är kallare, det brukar vara tvärtom. Dels får det övre kortet jobba hårdare för att det är master-kort och måste driva skärmarna osv men den brukar också få mindre luft för att det sitter ett annat varmt grafikkort som täcker insuget.

Nja insuget sker ju vid dammsugarören i slutet på grafikkortet. Det är ju inte som de gamla kylarna, typ 4870.

De sitter en liten fläkt men den tror jag bara skickar vidare luften till baksidan utav utblåset/chassit.

Teoretiskt sätt så kan jag tänka mig att de övre kortet värmer de undre och inte tvärtom.. Men jag kan ha fel..

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Inaktiv

måste säga att CF har jag inte haft nå problem med tidigare kort men alla uppfattar det olika, sen till 5870 jag har min på 40% hela tiden hör den inte ens. och då ligger kortet på 43c och i spel 55c. men det som kan vara när man kör CF att man ska fixa ett mobb som har lite mellan rum mellan korten, en bra tanke e ett köra ett mobb som har 4 platser och att ha ett insug som e direkt imot korten

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Nja insuget sker ju vid dammsugarören i slutet på grafikkortet. Det är ju inte som de gamla kylarna, typ 4870.

Det är precis som de gamla kylarna, "dammsugarören" som du kallar dem är bara dekoration, de tar inte in luft där.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

De temperaturer du beskriver är inte alarmerande då de skall tåla 100+, men som en del andra säger så är det inte så konstigt att ett så kraftfullt system börjar låta en del, och det har inget specifikt med att det är en AMD/ATi setup, för du skulle få samma/liknande problem med andra sidan också. Skaffa tystare chassiefläktar så kan du ev bli mer nöjd än du är idag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Hör och häpna så går det ena kortet upp i härliga ~92c när jag spelar bc2.

Det är de kortet som sitter under det andra.

Jo juste ja, det övre kortet går trotsallt upp i 82c. Detta är ändå skapligt högt även där. Är inte tanken att de förbannade skit CCC ska höja fläkthastigheten vid behov?

Kortets egen BIOS ska normalt justera fläkthastigheten efter behov, inte bara drivrutinen eller CCC. Dock kan CCC eller andra program sätta den funktionen ur spel om man manuellt låser kortet vid en viss fläkthastighet.

I övrigt är varken 82c eller 92c speciellt ovanliga temperaturer, tvärt om är det inte förrän där ungefär som fläktstyrningen ens börjar arbeta. Korten är klassade för att klara 145c enligt AMD, och redan det förstås med viss säkerhetsmarginal.

Sen är det så att det primära kortet (det kort som kabeln till skärmen sitter på) som normalt sett blir varmast, eftersom du *alltid* har en högre belastning på det kortet än på det slavade kortet.
Om du inte har något som förhindrar luftflödet till det andra kortet förstås, i vilket fall det kommer att bli glödhett.

I övrigt är distansen mellan grafikkorten alltid viktig då insuget mycket riktigt sitter uppepå kortet, men värmestrålningen ska inte göra så stor skillnad i ett välventilerat chassi (som Antec 1200 definitivt är).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
SLI/CF är ett elände har jag upptäckt. Det gäller att kolla hur korten kommer att sitta på MB innan man bestämmer sig för att köra dubbelt. Därför är enkorts lösningar med CF som 5970 att föredra. Jag har samma problem på mitt moderkort avståndet mellan korten är ca 1cm. Nu blir inte mina kort riktigt lika varma men det ena toppar ca 84C när jag spelar BC2.

84c är bäbismat för ett grafikkort, och med tanke på att 2x 5850 är skapligt snabbare än ett 5970, 2x 5870 ännu mer så, och båda dessutom även tystare...
...är ditt resonemang inte fel, bara poänglöst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Jag antar bara att det är de övre kortet. GPU1 i gpu-z iaf är det som är kallast.

Hur som helst så kör jag på 40% nu och datorn låter som ett mindre åskmoln på tjack.

Dock har ingen krash dykt upp. Troligtvis var det överhättning som var problemet. Iofs har ja inte spelat så länge men när ett kort ligger i ~91c så är det ganska troligt att problemet ligger just där.

Nu ser tempsen ut såhär:
GPU1: max 68c vid 99-100% load
GPU2: max 76c vid 99-100% load

Vad är en "vettig" temp?

GPU3 är det övre i min SLI-rigg, GPU1 det mittersta. Det är näst intill omöjligt att veta säkert om du inte har olika hardware codes på dem (exempelvis olika tillverkare eller dylikt).
I övrigt är en vettig temp allt under ~97c (kommer den över det har fläktarna svårt att hänga med av nån anledning).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Teoretiskt sätt så kan jag tänka mig att de övre kortet värmer de undre och inte tvärtom.. Men jag kan ha fel..

Båda korten kommer att värma varandra om luften mellan korten är stillastående, dock kommer det undre att värma det övre i första hand eftersom värme normalt sett stiger.
Men eftersom det övre grafikkortet suger in sin luft precis där kommer det att värmas av att den kyls med varmare luft.

En chassifläkt i sidan som suger ut den varmluften kan hjälpa dramatiskt, speciellt för processorns temperatur då denna annars värms av BÅDA grafikkorten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för omfattande svar. Dock kan ja inte sätta dit en fläkt på sidan utav chassit för min cpu/noctua fläkt sticker ut för mycket och för nära sidoplåten där det finns fäste för fläkten.

Min cpu temp ligger på 40 idle och runt 65 full load.

Hur som helst vill jag bara nämna att jag inte fått en enda crash sedan jag fixade fläkthastigheten till korten.. Det är inte allt för jobbigt då nya 10.3 drivers har profiler.. Ja la två genvägar på skrivbordet så det är väldigt lätt att aktivera och avaktivera höga fläkthastigheter.

Jag spelade fram till klockan 6 imorse utan en enda crash. Så det verkade ju vara värmeutvecklingen som korten inte gillade..

Jag kör by the way hellre på höga gfx fläkthastigheter bara när jag spelar än att dra på chassifläktarna på max. p1200 är ett välkylt chassi, det var en utav anledningarna till att jag valde just det. Men på max låter det bara För mycket.

Nu går fläktarna på ~2700rpm när jag spelar, jag tänker främst på hållbarheten? Jag vet att fläktar i allmänhet har begränsad livslängd som baseras på hur mycket dom används och hur snabbt. Någon som vet om detta innebär fläktbyte om typ 6 månader eller om det är lugnt?

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Hedersmedlem

De skall hålla längre än sex månader om de inte är måndagsex, så don´t worry. dessutom har du ju garanti, väl?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
84c är bäbismat för ett grafikkort, och med tanke på att 2x 5850 är skapligt snabbare än ett 5970, 2x 5870 ännu mer så, och båda dessutom även tystare...
...är ditt resonemang inte fel, bara poänglöst.

Vänta lite nu.. ta reda på hur det ligger till INNAN du postar sånna inlägg!

2 st 5850 i CF är INTE "skapligt" mycket snabbare.. Var har du fått det ifrån?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
De skall hålla längre än sex månader om de inte är måndagsex, så don´t worry. dessutom har du ju garanti, väl?!

Ja eller vad syftar du på? Jag tänker ju på ett visst rpm antal. Jag har läst på mer än ett ställe (orkar inte leta atm dock) att fläktarnas livslängd beror på hur hårt man låter de arbeta. Det är någon gummikugg eller vad fasiken de nu var som slits ut. Tydligen kan man räkna ut på ett ungefär hur länge varje fläkt i princip håller.

Sen om garantin gäller även om man kör fläktarna på 4800rpm 24/7 och går sönder efter typ 3 månader så e de ju lugnt. Jag vet inte om dom kan se sådant här.

Förövrigt provade jag dra på just alla chassifläktar på max. Det skiljde kanske 1 grad. Ni får tänka på att jag har ett megachassi med gott om airflow.. Om jag inte minns så var just mitt det näst-bästa i mer än ett test.

Vad som intresserar mig snarare är faktumet att dammsugarrören inte agerar insug. Det förklarar ju ganska lätt överhättningsproblemen vid CF.

Den lilla fläkten som sitter under det övre kortet får ju typ noll airflow. Och den luft som den väl tar in då korten sitter tight är ju garanterat värmd utav det undre kortet.

Men vad som är intressant är ju att datorn faktiskt krashade vid ~92c gång på gång. Ni påstår att korten klarar 145c med marginal.. Igår krashade datorn säkert 10 gånger innan jag tog reda på felet och körde med höga RPM på gfxen. Därefter spelade jag i typ 8 timmar utan en enda krash.

Så det känns ju som att korten inte trivs med värmen trotsallt?

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Hedersmedlem

Är de gjorda att kunna spinna i denna hastghet och går sönder innan garantin gått ut så byt för fasen på garantin

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Teoretiskt sätt så kan jag tänka mig att de övre kortet värmer de undre och inte tvärtom.. Men jag kan ha fel..

WTF... nu tänkte du inte till riktigt va?

Det UNDRE kortet ser till att det ÖVRE kortet blir varmare! Hur då?

Jo, genom att det UNDRE kortet placeras ca 1 cm UNDER det övre kortet. Det undre kortet blir vaaarmt på ovansidan, mycket varmt, samtidigt som det täpper till kalluften som det ÖVRE kortet skall suga in, vilket resulterar i att det ÖVre kortet suger in varmluft och således blir ännu varmare, efterssom det inte får in KALL luft.

Bättre än så kan jag inte förklara för dej.

MEN, bara för att ingen skall gnälla nu, så finns det vissa chassin som har moderkorten upp och ner vända... vilket betyder att det grafikkort som i ett normalt chassi är monterat längst underst, nu hamnar överst... då mina vänner.. värmer det övre kortet upp luften till det undre kortet som således blir varmare.

Nu tvekar jag ju starkt på att det är ett sådant chassi TS har. Ett exempel på tillverkare som har sådana chassin är LianLi

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Jag har också temp problem i mitt 1200, två 4890 vapor-x, gpu tempen går väll upp i 90+ på ena kortet, tror dock att det inte är gpun som lägger av utan minnen eller andra komponenter på pcbn, dessa kylare blåser ut värmen i burken... Tänker aldrig dra upp chassit på medium, då flyger det ju iväg :S låter som fan också. Kan köra betydligt högre klock när korten är svalare så värmeproblem är det, dock verkar sidofläkten störa flödet till graffarna något :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
WTF... nu tänkte du inte till riktigt va?

Det UNDRE kortet ser till att det ÖVRE kortet blir varmare! Hur då?

Jo, genom att det UNDRE kortet placeras ca 1 cm UNDER det övre kortet. Det undre kortet blir vaaarmt på ovansidan, mycket varmt, samtidigt som det täpper till kalluften som det ÖVRE kortet skall suga in, vilket resulterar i att det ÖVre kortet suger in varmluft och således blir ännu varmare, efterssom det inte får in KALL luft.

Bättre än så kan jag inte förklara för dej.

MEN, bara för att ingen skall gnälla nu, så finns det vissa chassin som har moderkorten upp och ner vända... vilket betyder att det grafikkort som i ett normalt chassi är monterat längst underst, nu hamnar överst... då mina vänner.. värmer det övre kortet upp luften till det undre kortet som således blir varmare.

Nu tvekar jag ju starkt på att det är ett sådant chassi TS har. Ett exempel på tillverkare som har sådana chassin är LianLi

Jo visst stämmer det, men din taskiga attityd kan du gräva ner någonstans.

Visa signatur

[I-860 @ 4,01GHZ]*[Corsair 8gb 1600mhz Ram]*[Intel X25-M 80GB X2 Raid 0 SSD]*[XFX XXX 5870X2 CF @ 900/1300]*[Asus Sabertooth i55]*[Samsung 24" 2ms P2450]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zagrow
Men vad som är intressant är ju att datorn faktiskt krashade vid ~92c gång på gång. Ni påstår att korten klarar 145c med marginal.. Igår krashade datorn säkert 10 gånger innan jag tog reda på felet och körde med höga RPM på gfxen. Därefter spelade jag i typ 8 timmar utan en enda krash.

Så det känns ju som att korten inte trivs med värmen trotsallt?

Kan vara andra komponenter än just GPU som blir överhettade. Har för mig jag läst om överhettande Vram på 5870.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

tanka hem MSI afterburner som har en sjukt smart och bra fläktkontroll jämfört mot CCC då slipper det låta när du bara surfar runt osv

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Har ca en halv centimeter mellan mitt undre och övre 4890. Inte samma kort jag vet. Men inga problem där. För att det ska bli tilltäppt krävs det i princip att de ligger dikt an. Värmen från ovansidan lär påverka lite.

Iaf tempsen du har är inget onormalt för ett grafikkort. Det är dessutom inte GPUns temp som är intressantast utan tempen på VRM. Det är de som överhettar först är min erfarenhet.
När det kommer till ljudnivå, ja du. Sånt är livet med ATI nuförtiden. Allt över 40% blir snabbt outhärdligt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900