Permalänk

Chipset, hur viktigt ?

Hejsan !

Hade tänkt och skaffa mig ett nytt MB inom en snar framtid OCH jag har alltid undrat över det här med sk. chipset.

Vad är det igentligen ?
Vad gör den/det ?
Spelar det någon viktig roll i valet av MB vilket chipset som sitter på ?

Noob...javisst, men om man inte frågar så lär man sig inte heller...inte mkt i alla fall.

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Chipset spelar ingen större roll för den "vanliga" användaren. Det är väl mest folk som är mer petiga med vad som är i deras datorer.

Jag själv är ganska petig och behöver veta sådant eftersom jag kör Gentoo och då måste jag veta vilka drivare jag ska ha med i kerneln för att min dator ska starta upp.
Sen finns det alltid vissa ökända chipset som man vet har prestanda/stabilitets eller whatever och då kan det vara bra att veta om man har oturen att råka köpa något med det eller inte.

Chipset är Nord och sydbrygga vad jag vet och de hanterar t.ex SATA och IDE kommunikation med CPU, kommunikation mellan RAM och CPU (Med QPI har detta flyttas till CPUn dock) och kommunikation mellan grafikkorten och CPU.
De hanterar större delen av kommunikationen mellan saker i datorn kan man väl simpelt säga.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

Så i princip så kan jag som " vanlig " användare ( surfar å spelar ) välja moderkort utan att ha chipset i åtanke. !?
Föresten, är det dock några chipset som man bör undvika ?

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

du ska väl ändå välja ett kort med antingen 790 eller 890 kretsen..
det är dom som tydligen är bäst om man ska/tänkt och klocka i framtiden.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

På dagens marknad är det enbart funktioner som skiljer åt och eftersom du postar detta i AMD-delen kan man ju misstänka att det är ett AMD-chipset du undrar över. Skillnaden mellan 770 (billiga) och 790/8XX (dyrare) ligger i vilka funktioner de är rustade med, kvalitetsmässigt skiljer det noll. Du behöver på inga vis köpa ett kort med dyrare chipset på bara för att din dator ska fungera 100%.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

890 chipset har börjat dyka upp nu, de har usb3 och sata6, men kommer säkert vara bra dyrare än 790 chipset.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
På dagens marknad är det enbart funktioner som skiljer åt och eftersom du postar detta i AMD-delen kan man ju misstänka att det är ett AMD-chipset du undrar över. Skillnaden mellan 770 (billiga) och 790/8XX (dyrare) ligger i vilka funktioner de är rustade med, kvalitetsmässigt skiljer det noll. Du behöver på inga vis köpa ett kort med dyrare chipset på bara för att din dator ska fungera 100%.

Det stämmer, jag är en AMD-gubbe. (borde kanske ha nämnt det )
Har det någon praktisk betydelse vem som tillverkat Chipsetet ?
Har nämligen sett att det finns några olika aktörer på den marknaden.

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik.maria
Det stämmer, jag är en AMD-gubbe. (borde kanske ha nämnt det )
Har det någon praktisk betydelse vem som tillverkat Chipsetet ?
Har nämligen sett att det finns några olika aktörer på den marknaden.

Idag är det väl bara AMD själva och nVidia som tillverkar chipset åt AMDs processorer. De gör i grund och botten samma sak för din maskin, men du måste ställa dig själv tre frågor när du väljer moderkort:

Är jag en tekniknörd som älskar att överklocka och pilla med datorn i största allmänhet?

Har jag för avsikt att stoppa i mer än ett grafikkort, och i så fall från vilken tillverkare? AMD stöder inte SLI och nVidia stöder inte Crossfire. Mao, gillar du Radeon-kort bör du skaffa ett 7XX/8XX-chipset. Föredrar du den mörka sidan kör du på nVidia.

Är det viktigt för mig vilket märke jag använder?

Fråga ett och två är viktiga, fråga tre är i samma liga som "jag ska köpa ny bil, måste det stå Passat på bakluckan eller kan det lika gärna stå Octavia"?

Fattaru?

edit: jag glömde ju helt av: jag är själv en AMD-fanboi, så KÖP INTE NÅGOT ANNAT ÄN AMD FÖR ALLT ANNAT SUGER!!!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Idag är det väl bara AMD själva och nVidia som tillverkar chipset åt AMDs processorer. De gör i grund och botten samma sak för din maskin, men du måste ställa dig själv tre frågor när du väljer moderkort:

Är jag en tekniknörd som älskar att överklocka och pilla med datorn i största allmänhet?

Har jag för avsikt att stoppa i mer än ett grafikkort, och i så fall från vilken tillverkare? AMD stöder inte SLI och nVidia stöder inte Crossfire. Mao, gillar du Radeon-kort bör du skaffa ett 7XX/8XX-chipset. Föredrar du den mörka sidan kör du på nVidia.

Är det viktigt för mig vilket märke jag använder?

Fråga ett och två är viktiga, fråga tre är i samma liga som "jag ska köpa ny bil, måste det stå Passat på bakluckan eller kan det lika gärna stå Octavia"?

Fattaru?

edit: jag glömde ju helt av: jag är själv en AMD-fanboi, så KÖP INTE NÅGOT ANNAT ÄN AMD FÖR ALLT ANNAT SUGER!!!

Hahaha...jag är helt med på noterna.
jag tackar dig för all info.

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Avstängd

Jag önskar att AMD och nVidia kunde sluta fred så att man bara kunde ta ett moderkort vare sig det är AMD chipset eller från nVidia och fortfarande kunna ha hur många grafikkort man själv vill ha. Själv tycker jag att AMD:s funkar skitbra så jag tänker inte byta igen.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ska du köpa ett till grafikkort i framtiden (Billigaste uppgraderingen) Så ska du köpa ett 790 chipset eller 890. Alla gamers borde göra det då dessa stödjer ordentlig crossfire med full hastighet. Perfekt att välja ett hyfsat grafikkort i den nya datorn, sedan köper man ett till likadant efter nåt år när prestandan tryter

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Ska du köpa ett till grafikkort i framtiden (Billigaste uppgraderingen) Så ska du köpa ett 790 chipset eller 890. Alla gamers borde göra det då dessa stödjer ordentlig crossfire med full hastighet. Perfekt att välja ett hyfsat grafikkort i den nya datorn, sedan köper man ett till likadant efter nåt år när prestandan tryter

Hade från början tänkt att skaffa mig ett Radeon 4870 , men nu så verkar ju dessa vara på väg bort från butikshyllorna.
5770 skulle kunna vara ett bra substitut istället, men så sneglar jag lite mot 5830 oxå.....det är inte lätt det här med prylar som skall skaffas.

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik.maria
Hade från början tänkt att skaffa mig ett Radeon 4870 , men nu så verkar ju dessa vara på väg bort från butikshyllorna.
5770 skulle kunna vara ett bra substitut istället, men så sneglar jag lite mot 5830 oxå.....det är inte lätt det här med prylar som skall skaffas.

5830 verkar vara en dålig affär om det ställs mot 5770, med lite överklockning får du praktiskt taget samma prestanda för mycket mindre pengar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kapar denna tråden lite. Vad är det som skiljer 790 chipset med DDR2 jämfört med DDR3? Är det bara minnesstöd, eller är det även andra parameterar som gör att man inte kommer kunna uppgradera till nya processorer i framtiden tex?

Någon som kan rekomendera moderkort för Mac 1000kr med fullt crossfire stöd (minst 8x2). DDR2/3 spelar inte så stor roll för mig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Kapar denna tråden lite. Vad är det som skiljer 790 chipset med DDR2 jämfört med DDR3? Är det bara minnesstöd, eller är det även andra parameterar som gör att man inte kommer kunna uppgradera till nya processorer i framtiden tex?

Någon som kan rekomendera moderkort för Mac 1000kr med fullt crossfire stöd (minst 8x2). DDR2/3 spelar inte så stor roll för mig.

endast minne-enheten som är förändrad.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
endast minne-enheten som är förändrad.

Är i valet och kvalet att beställa en uppgradering, kommer använda samma HDD, PSU +Chassi som jag har nu. Tänkt mig ungefär såhär:

Invändningar? Någon som har erfarenhet av moderkortet? Är det värt den extra pengen och ta en Pheonom II X4 965 BE istället?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Är i valet och kvalet att beställa en uppgradering, kommer använda samma HDD, PSU +Chassi som jag har nu. Tänkt mig ungefär såhär:

http://img3.imageshack.us/img3/9810/captureef.jpg
Invändningar? Någon som har erfarenhet av moderkortet? Är det värt den extra pengen och ta en Pheonom II X4 965 BE istället?

Nej, det är inte värt att köpåa 965 istället för 955. Dom klockar lika bra (beroende på hur bra exemplar man får)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

är inte det där ett gammalt AM2+ moderkort???
varför köper du det om du ändå ska köpa nya minnen???

köp ett kort med AM3 sockel och DDR3 minnen om du ändå ska handla.
mera framtids säkert och lite snabbare.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Har snurrat in mig helt nu, och börjat fundera i i5 banor igen. Känns på nått sätt som man köper grisen i säcken med amd just nu, dom kommer ju skrota AM3 snart när deras nya 6-kärniga kommer ut, och då kan man glömma framtida uppgraderingar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
är inte det där ett gammalt AM2+ moderkort???
varför köper du det om du ändå ska köpa nya minnen???

köp ett kort med AM3 sockel och DDR3 minnen om du ändå ska handla.
mera framtids säkert och lite snabbare.

Ingen garanti att dom är snabbare. Jag körde ett test i PerformanceTest 7.0 mot en kille som hade DDR2 och jag DDR3, hanses var ganska mycket snabbare i det testet. Kolla in Memory Mark

Att hanses Disk var 95% snabbare beror på att han hade SSD och jag vanlig mekanisk drive

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan just nu tycker jag är om AMD kommer fortsätta att köra på AM3 och skrota AM2+ eller skrota båda och lansera de kommande processorerna till en ny sockel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

som jag uppfatta det så är thuban gjord för AM3.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Avstängd

Dom första 6 kärniga ska gå att köra på AM3 vad jag vet. För min del så kommer jag inte att uppgradera. I såna fall får det bli en väldigt stor prestandaökning om jag ska skaffa en ny processor. Är mer än nöjd med den jag har

Offtopic:
@Da´Russian Stallion
Är det din nuvarande datorkonfig eller har du struntat i att uppdatera signaturfältet? Undrar bara för det är en väldigt gammal dator du har där. Inget fel i det för jag älskade Socket A och har en Socket A moderkort från Soltek + en Sempron 2400+. Säljer den aldrig det är ett minne jag vill behålla och den funkar som en klocka än

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom första 6 kärniga ska gå att köra på AM3 vad jag vet. För min del så kommer jag inte att uppgradera. I såna fall får det bli en väldigt stor prestandaökning om jag ska skaffa en ny processor. Är mer än nöjd med den jag har

Offtopic:
@Da´Russian Stallion
Är det din nuvarande datorkonfig eller har du struntat i att uppdatera signaturfältet? Undrar bara för det är en väldigt gammal dator du har där. Inget fel i det för jag älskade Socket A och har en Socket A moderkort från Soltek + en Sempron 2400+. Säljer den aldrig det är ett minne jag vill behålla och den funkar som en klocka än

Ja tyvärr är det väl min huvuddator :P, Har inte kommit mig för att uppgradera då jag spelar så sällan, och mesta spelandet har blivit på mitt Wii sista tiden. Men jag känner att det börjar bli dax att pensionera gamla bettan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm