Permalänk
Medlem

Xfx 4770 ny kylare råd

Tjenare som tråden lyder jag behöver råd vad för kylare jag ska köpa till mitt xfx 4770

Info om kortet

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461102

tack i förhand

Mvh Christoffer

Permalänk
Inaktiv

Re: Xfx 4770 ny kylare råd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaXiS
Tjenare som tråden lyder jag behöver råd vad för kylare jag ska köpa till mitt xfx 4770

Behövs ju inte ens, den som sitter på är redan mycket mycket bra.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Xfx 4770 ny kylare råd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Behövs ju inte ens, den som sitter på är redan mycket mycket bra.

jo den kyller bra fast den låter mer än alllt annat i burken

Därför jag vill byta med

Permalänk
Medlem

Nyfiken på samma fråga - jag har förstått att Accelero S1 rev2 ska funka, men kräver lite 'hanpåläggning' i form av tillböjda flänsar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fson
Nyfiken på samma fråga - jag har förstått att Accelero S1 rev2 ska funka, men kräver lite 'hanpåläggning' i form av tillböjda flänsar.

Jo, efter vad jag sett, så får man kapa kylflänsarna i höjd med heatpipen på ena sidan för att kylaren skall få plats. GPU sitter såpass långt bak mot bakplåten på kortet att kylaren inte får plats annars.

Zalmans VF900-Cu är en annan kylare som folk har provat. Tydligen skall den klara av att kyla kortet på lågvarv.

En dum fråga kanske, men har du dragit ned på varvtalet på originalfläkten redan?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jo, efter vad jag sett, så får man kapa kylflänsarna i höjd med heatpipen på ena sidan för att kylaren skall få plats. GPU sitter såpass långt bak mot bakplåten på kortet att kylaren inte får plats annars.

Zalmans VF900-Cu är en annan kylare som folk har provat. Tydligen skall den klara av att kyla kortet på lågvarv.

En dum fråga kanske, men har du dragit ned på varvtalet på originalfläkten redan?

Okej det låter ju inte så jobbigt om man bara behöver såga av flänsarna

ja har skruvat ner varven men den låter ändå mer än allt annat :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaXiS
Okej det låter ju inte så jobbigt om man bara behöver såga av flänsarna

ja har skruvat ner varven men den låter ändå mer än allt annat :/

Då har du en väldigt tyst dator min vän!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Kolla in det här vettja, kanske hjälper.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=55291

kappar han bara 1 cm ha flänsen på sidan ?

Permalänk
Medlem

Tjena, har samma problem och vill byta kylning på mitt xfx 4770 men vet inte riktigt vad jag ska ha. temperaturerna är inga som helst problem det är mera ljudmässigt jag stör mig på orginalkylaren, trots att den bara går på 30%.

Det bästa vore väl en passiv kylare men enligt prisjakt så finns det ingen som passar till 47** serien.

Har då hittat en aktiv på dustin för 113kr med studentrabatt: http://www.dustinhome.se/pd_5010331563.aspx

Är det någon som har erfarenheter av denna kylare? Lätt att byta ut? I princip helt tyst? Jag har en ganska strikt budget som student så helst inte över 150-200kr. Sen är jag lite emot att modda grejjer sådär som visas på senaste länken men det kanske inte är så farligt?

//ol-korv

Permalänk
Medlem

Den här passiva kylaren funkar på 4770
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481007&view=links#Produc...
Jag köpte den till ett XFX 5770 för två veckor sedan, moterade och den funkade bra. Skulle sedan justera och dra åt mer och förstörde tydligen kortet. Har köpt ett nytt kort som är tystare (ASUS i stället för XFX) och behöver den inte längre.
Säljer den för halva priset (220:-) + porto om någon är intresserad. Det behövs lite kylpasta samt lite lim till kylflänsarna för minnena för att montera om den.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

hade själv en Acelerero S1 rev2 på mitt hd 4770 somsagt kapade flänsarna med en plåtsax, funkade alldeles utmärkt tyst och sval

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk

Hur sänker man varvtalet på graffet? Mitt XFX HD4770 låter också ganska kraftigt får jag säga.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Öppna CCC (catalyst control center) och gå in på ATI overdrive, klicka i rutan "aktivera manuell fläktstyrning".

Man kan även ladda hem ATI Tray Tools, då kan man sänka fläkten under 30% men iallafall för mig går kortet ganska varmt då. 20% kan jag ha om jag bara ser på film eller surfar men jag tycker ändå att det låter lite för mycket då.

Permalänk

Tack så hemskt mycket för svaret ol-korv!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Inga problem;) Vad hade du fläkten på? Så fort man kommer över 35-40% låter den riktigt mycket...

Permalänk
Hedersmedlem

En liten undran, ni som stör er på ljudet, vart har ni lådan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ol-korv
Inga problem;) Vad hade du fläkten på? Så fort man kommer över 35-40% låter den riktigt mycket...

Ja min stod på 50% så ja den låter en hel del! Blir till att köpa nått passivt kylt sen. Men det tar vi i en annan tråd Tack för svaret iallafall!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har lådan under skrivbordet. Asså grejjen är väl så att jag stör mig inte så mkt på den när jag sitter och spelar. Mest på kvällarna då jag ska sova..

Permalänk
Hedersmedlem

Men det går ju att stänga av datorn på natten?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Haha ja det vet jag väl. Nu är dock inte fallet att jag alltid gör det vilket gör att jag vill byta ut kylaren.

Så skulle gärna vilja ha tips och råd om vad jag ska köpa, helst så billigt som möjligt..

Permalänk
Medlem

Ingen som har några tips? Någon som har erfarenhet av http://www.dustinhome.se/pd_5010331563.aspx ?

Permalänk
Medlem

Ser ganska tungt ut med tips...

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna kylaren igår http://www.webhallen.com/prod.php?id=85098

Jäklar va bra den är. Monterade den på mitt Sapphire 4870 och det gjorde en radikal skillnad.
Sänkte idle tempen från 68 grader till ca 32-33 grader. Load tempen går aldrig över 50 grader.

Måste bara tillägga att jag kör med en 120mm fläkt uppe på den också.

Rekommenderas starkt av mig.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB