Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cjal
konstigt... min dator är väldigt dålig men så jag köpte 5770 för några veckor sen och den maxar dom här spelen utan problem och jag har till o med 400W och inte 450 som rekomenderat

för grafikkortet drar ju 450w mm..

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
för grafikkortet drar ju 450w mm..

Trollar du eller är du bara dum? ett 5770 behöver 125w~ vid max load. Val av nätagg beror på alla dina komponenter tillsammans. Skulle ett budgetkort som 5770 dra 450w skulle vi alla behöva sitta på 1500-2000w agg.

Permalänk
Medlem

Har nu installera 10.3 drivrutiner, klockat grafikkortet till 915MHz/1330MHz och klockat cpu,n till 3GHz med hjälp av quik boost. Det går inte klocka den till level 3 va? (3.80GHz) med orginal fläkten?

Jag får nu

P10197

GPU SCORE
9262

CPU SCORE
14631

i 3dmark vantage.

Vad tycker ni? Kan jag få ennu bättre prestanda?

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk

Jag har också tänkt köpa de där grafikkortet, undrar om de blir nån större skillnad mot mitt 8800gt 512mb ? Vill köpa ati för jag kan köra crossfire sen. så blir å skrota de här skitkortet

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir inte mycket mer med det graffet, men testa att spela med lite lägre inställningar så kanske du kan överleva på det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Trollar du eller är du bara dum? ett 5770 behöver 125w~ vid max load. Val av nätagg beror på alla dina komponenter tillsammans. Skulle ett budgetkort som 5770 dra 450w skulle vi alla behöva sitta på 1500-2000w agg.

Om du inte såg det så citerade han ett svar:

"konstigt... min dator är väldigt dålig men så jag köpte 5770 för några veckor sen och den maxar dom här spelen utan problem och jag har till o med 400W och inte 450 som rekomenderat"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
för grafikkortet drar ju 450w mm..

Så jag tror nog han var ironisk och syftade på att 5770 inte drar 450w...

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18
Om du inte såg det så citerade han ett svar:

"konstigt... min dator är väldigt dålig men så jag köpte 5770 för några veckor sen och den maxar dom här spelen utan problem och jag har till o med 400W och inte 450 som rekomenderat"

Så jag tror nog han var ironisk och syftade på att 5770 inte drar 450w...

Han citerade och gav fel svar icke desto mindre, och bland "noobs" kan det nog lätt missuppfattas att 450w är kravet då det lägsta minsta rekommenderade är 450W vilket är en massiv överdrift av ATI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Han citerade och gav fel svar icke desto mindre, och bland "noobs" kan det nog lätt missuppfattas att 450w är kravet då det lägsta minsta rekommenderade är 450W vilket är en massiv överdrift av ATI.

Jag tror fortfarande att han var ironisk. men, men.

Och sen är 450w rekommenderat på hela systemet med just det grafikkortet. +/- några watt.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18

Och sen är 450w rekommenderat på hela systemet med just det grafikkortet. +/- några watt.

Precis, vilket både du och jag vet men de flesta "noobs" förstår inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acc3pt
Har nu installera 10.3 drivrutiner, klockat grafikkortet till 915MHz/1330MHz och klockat cpu,n till 3GHz med hjälp av quik boost. Det går inte klocka den till level 3 va? (3.80GHz) med orginal fläkten?

Jag får nu

P10197

GPU SCORE
9262

CPU SCORE
14631

i 3dmark vantage.

Vad tycker ni? Kan jag få ennu bättre prestanda?

Det är väl ungefär rimligt...Går att jämför med mig som också kör 5770 och en i5 dock har jag överklockat en hel del. 5770 kör jag på 1005/1410 och i5 är på 4200Mhz. Tilläggas kan att jag har 8 gb ram, hur stor inverkan det har här vet jag inte, men troligtvis ganska liten.

Då får jag:

3DMark Score: P12253 3DMarks
CPU Score: 19171
Graphics Score: 10938

(Med ett par små program körandes i bakgrunden)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Precis, vilket både du och jag vet men de flesta "noobs" förstår inte det.

Beror på vad man ser med "noob" om det är såna som inte kan eller nybörjare, själv kunde jag ingenting om datorer för ~1 månad sen, så bara man läser lite så lär man sig snabb. Men vissa kanske inte lär sig ändå :/

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Du kan inte klocka sönder det utan att öka spänningen. Högsta stabila klockningen utan att röra spänningen lär ligga runt 915/1330, kan förstås variera från kort till kort.

Jag ligger på 950/1420. XFX 5770.

BF2 flyter på fint med allt i High. AA/AF 1/1, Vsync HBAO off/off. 1920x1080. Med Catalyst 10.2 var det fruktansvärt dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tachy13
Det är väl ungefär rimligt...Går att jämför med mig som också kör 5770 och en i5 dock har jag överklockat en hel del. 5770 kör jag på 1005/1410 och i5 är på 4200Mhz. Tilläggas kan att jag har 8 gb ram, hur stor inverkan det har här vet jag inte, men troligtvis ganska liten.

Då får jag:

3DMark Score: P12253 3DMarks
CPU Score: 19171
Graphics Score: 10938

(Med ett par små program körandes i bakgrunden)

Nice! men vilken sjuk skillnad det var på våra cpu:s

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

mellan 9.500-10.500 ska du ha i Gpu score

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
mellan 9.500-10.500 ska du ha i Gpu score

Då är det fan något som är fel.... Ligger ju inte ens på 9.500 OC!

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limpuz
Haha, panik ska du inte få:P för alla komponenter e ju bra, inget som ska kunna flaska. Men dubbelkolla i bios så minneshastigheten, volten och timings (CL9-9-9-24) är rätt inställt, sedan kolla så alla kontakter på moderkortet/ cpu ström/ grafikkort med mera sitter som de ska.

Och som en sade innan, kolla så att du kör med x16 hastighet på pci express platsen. kolla detta med GPUz : http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/GPU-Z.shtml

Om inte "problemet" löser sig så ska du inte vara orolig. 3dmark är inte det bästa och mest exakta testprogrammet så att säga...
3dmark poäng e inte riktigt samma sak som riktiga fps i spel.

Om du vill klocka grafikkortet så går du bara in i catalyst control center (CCC) och under menyn längst upp i högra hörnet väljer du ATI overdrive.
Där trycker du på "hänglåset" så du kan ändra hastigheterna, testa först med core på ca 900Mhz, och minnena på 1250Mhz.
Sedan drar du en runda vantage och ser ifall det blev någon skillnad, kör det 2 gånger så får du lite mer exakt resultat.
Lycka till

Tror på det som sades här att du ska dubbelkolla dina minnen. För om XMP-profilen på dessa minnen är inställd så sabbar den en massa andra inställningar i bios. Bl a överklockar den din prolle ofrivilligt och stänger av turboboosten m.m. kolla på denna länk och följ svaret med inställningar i bios:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/265920-12-enabling-affect...

Så kommer den nog att fungera bättre

Visa signatur

Core i5 750 // GA-P55M-UD2 // XFX 5770 1 GB // ocz vertex 2 // 4 gb 1600mhz // 2 TB hdd // Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingel
Tror på det som sades här att du ska dubbelkolla dina minnen. För om XMP-profilen på dessa minnen är inställd så sabbar den en massa andra inställningar i bios. Bl a överklockar den din prolle ofrivilligt och stänger av turboboosten m.m. kolla på denna länk och följ svaret med inställningar i bios:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/265920-12-enabling-affect...

Så kommer den nog att fungera bättre

XMP var på disable, ska det vara så?

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

Ja isåfall är det inga problem, då kör väl minnena i 1333mhz? Det borde vara ngt annat isåfall. Iof kan du ju enligt guiden där få upp dom i 1600 mhz, men vet inte om det är värt besväret.

Visa signatur

Core i5 750 // GA-P55M-UD2 // XFX 5770 1 GB // ocz vertex 2 // 4 gb 1600mhz // 2 TB hdd // Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingel
Ja isåfall är det inga problem, då kör väl minnena i 1333mhz? Det borde vara ngt annat isåfall. Iof kan du ju enligt guiden där få upp dom i 1600 mhz, men vet inte om det är värt besväret.

Ja kör dom i 1333mhz, vad är besväret? haha

Är det låga resultat jag har elr?

Enda jag gjort i bios var att trycka på Load Optimazed Defaults, kan det vara något där?

Är helt lost!

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk

Vad många gnäller på att 5770 är ett skitkort. Det stämmer inte alls!
Jag kör bfbc 2 på högsta inställningarna utan något lagg alls, så sluta gnäll.
Har även kört crysis och det klarar det mycket bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyostize
Har ni Windows 7 och detta grafikkort gör detta så funkar allt som det ska:

Kontrollpanelen > System och Säkerhet> Energialernativ > Välj Hög Prestanda>Klicka till höger om den (Ändra schemainställningar)>Ändra avancerade inställningar > PCIE express > Energisparfunktion och Länkstatus>Välj av på inställning där sen Apply/Spara ändringarna.

Fixxat och klart och du har den fpsen du ska ha

Funkar inte :'( samma score i 3dmark endå

GPU
8261

CPU
12835

Är ju fan helt sjukt det här!

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

Måste verkligen fixa det här nu!

Moderkortet har en atx_12v_2x4 och en atx sladd från nätagregatet.

Grafikkortet är kopplats till en pci-express plats och har 3 volts (ska det vara 3 volts och inte 4?) pci sladd från nätagregatet.

Jag har inte gjort något mer i bios en att välja Load Optimazed Defaults.

Jag har ändrat energi inställningarna i Windows 7 64 bits till high performance och ändrat pci inställningen till off.

Man kan välja Performance Enhanche i bios och den är på turbo på defualt men man kan även ändra den till extreme för att få bästa prestanda står det i manualen men vet inte om jag ska prova det innan jag löst problemet här.

Kör senaste bios.

Jag använder just nu 10.2 driversen då jag inte märkte någon skillnad alls med 10.3 i 3dmark.

Jag tycker det verkar som att grafikkortet inte får tillräckligt med ström att och kan använda hela sin prestanda.

Allt är helt oklockat just nu.

Alla säger ju olika hela tiden om att det först är normalt med mina 3dmark score och sen är det väldigt dåligt osv

Här är screenshoots från gpu-z och cpu-z

Så snälla hjälp!

Man vill ju använda sin 15års present till max!!!

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

PCI-E x16 @ x4? Kanske nått. Vet inte

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
PCI-E x16 @ x4? Kanske nått. Vet inte

Har också funderat på det

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk

Ta kort i datorn får vi se.

edit: Jag vill också påstå att 8.5k~ inte verkar så långt under normalt ändå, kanske lite.

Kolla tex:
http://www.tweaktown.com/news/13287/radeon_hd_5770_benchmarks...

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5770-review-test/22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Ta kort i datorn får vi se.

edit: Jag vill också påstå att 8.5k~ inte verkar så långt under normalt ändå, kanske lite.

Kort kommer strax! aa jag har verkligen ingen aning...
Men du ser inget konstigt i gpu-z och cpu-z?

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

Här är kort

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acc3pt
Men du ser inget konstigt i gpu-z och cpu-z?

Jo en sak som någon annan påstod, där det SKA stå: "PCI-E 2.0 x16 @ x16 2.0"
Så står det på din: "PCI-E X16 @ x4" Det betyder att du kör i PCI-E 1.0 som har en dataöverföringshastighet på ca 250MB/s, medans 2.0 har 16GB/s Lite granna skillnad där...
(Rätta mig om jag har fel)

Så det ända jag kan se är att du har ditt grafikkort i "fel" PCI-E slot så den körs i PCI-E 1.0 @ x4.
OM du nu har stöd för Crossfire/SLI... Vad har du för moderkort? (ursäkta mig om någon redan svarat på frågan)

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk

Såg det nu med, det sitter i fel slot. Ta ett kort längre bak där vi ser hela lådan.

edit: Sitter ditt grafikkort i den ÖVERSTA pci porten (pci-e) för det är den som oftast är grafikporten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limpuz
Jo en sak som någon annan påstod, där det SKA stå: "PCI-E 2.0 x16 @ x16 2.0"
Så står det på din: "PCI-E X16 @ x4" Det betyder att du kör i PCI-E 1.0 det är inte ens en fjärdedel av hastigheten som 2.0 har.
(Rätta mig om jag har fel)

Så det ända jag kan se är att du har ditt grafikkort i "fel" PCI-E slot så den körs i PCI-E 1.0 @ x4.
OM du nu har stöd för Crossfire/SLI... Vad har du för moderkort? (ursäkta mig om någon redan svarat på frågan)

Och fel, det kör INTE i 1/4 av hastigheten utan 1/4 av BANDBREDDEN och ett 5770 behöver endast 8x port för att gå fullt ut eller i princip 98-99% men hur som helst så är det sant att han förlorar prestanda om han kör i en 4x port.