Permalänk
Avstängd

Vilket 5870

Hej, jag undrar ifall ni skulle kunna berätta skillnaden mellan de alla olika 5870 kortet, jag har ögonen på ett sapphire vapor-x men då leverans inte är förräns 1 april frågar jag nu er ifall det är värt väntan när det finns ett XFX kort för samma pris som skickas idag. Är de 20mhz buss eller vad det nu är, en sån stor skillnad? Är det andra saker som är skillnad, dB?

Permalänk
Medlem

Kylaren:P
Generellt så "tror" jag inte att de e några större saker som skiljer.
kylning & stock clock.

ska själv beställa ett vapor-x inom en snar framtid (hoppas jag)

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

bussen ställer du själv in i bios. är nog core clock du menar.

Har själv en 4870 med vapor-x tekniken och måste säga att kylningen är mkt bra. Tyst och effektiv, mitt kort är så tyst + hdmi så det är perfekt till en htpc man vill ha lite spelprestanda i. Kan inte annat än att rekommendera kylaren, det ända som antagligen är likadant mellan min kylare och den på 5870'n är nog kontaktytan mot kylaren, men det är ju den som gör det till en vapor-x i övrigt ser min kylare ut som en intel box kylare (om man tar av dekorplasten) vilket får mig att resa på ena ögonbrynet i förvåning att samma design (samma material?) kan prestera så bra.

Vad jag förstått det som så låter inte referenskylaren så mycket, den var märkbar vid "maxxning av crysis". Den kanske blir mer belastad i crysis 2 som kommer köra dx11 vilket ska bli intressant att se =), då kanske en vapor-x kanske inte är så dumt. Designen på referenskylarens fläkt fanns även på 4870 och den ska låta väldigt mycket, vet inte om det skiljer sig något mellan fläktarna men tror inte det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Du ska inte vänta på 470/480 då ati kanske sänker några kronor.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Vad jag lyckats läsa mig till på min favoritsida är att man kan tjäna rätt uppseendeväckande celsius på att köra med Sapphires vapor-x kylning. Men på andra sidor är det inte alls lika stor skillnad, men ändock en skillnad till det bättre.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/HD5870-VA...

Visar visserligen inte temps på dom andra 5870

Bara googla efter 5870 Vapor-X review och kolla på alla så ska du se att Sapphires Vapor-X är den bästa 5870!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Nu var det ju så att kompletts leverans är 1 maj istället 1 april, det kommer jag då aldrig vänta på. Om dom sänker ett par kronor om en månad känner jag inget behov av att vänta på, då jag får sålt mitt 260 GTX OC nästa vecka som det ser ut nu. Känner inte för att spela med ett reservkort - 9400GT i två månader

Permalänk
Medlem

om vi bara snackar mellan märkena så är det enda som skiljer dem åt tillbehören.
spel kablar osv.

sedan finns det lite special modeller också som t.ex black edition, "xxx", vapor osv .
Dessa kan vara överklockade eller ha en annan kylare.

de överklockade modellerna är oftast onödiga , då standardmodellerna går att klocka bra mycket högre än vad som är förinställt.

en annan kylare kan vara bra , men jag tycker faktist att standardkylaren gör ett bra jobb även vid 1.3 volt och 1ghz som jag kör mitt kort i.

gäller att beställa kortet så fort som möjligt , och inte vänta på att det kommer i lager.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Powercolors PCS+ har också fått bra betyg. Angående detta xfxkort ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585757 ) körde jag 2st 4890 i crossfire tidigare som hade denna kylare. Den kyler kortet (iaf mina gamla 4890) jättebra och var dessutom väldigt tyst. Borde vara samma på 5870 då det e samma design. På minuskontot (vilket bör gälla alla som inte kör med en "blower") är att det dumpas en hel del varmluft i lådan då luften kommer ut både i fram och i bak på kortet.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
Powercolors PCS+ har också fått bra betyg. Angående detta xfxkort ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585757 ) körde jag 2st 4890 i crossfire tidigare som hade denna kylare. Den kyler kortet (iaf mina gamla 4890) jättebra och var dessutom väldigt tyst. Borde vara samma på 5870 då det e samma design. På minuskontot (vilket bör gälla alla som inte kör med en "blower") är att det dumpas en hel del varmluft i lådan då luften kommer ut både i fram och i bak på kortet.

det kortet du länkade till det är väll någon special kylare som det ser ut på bilden

är den kylare bättre eller sämmre eller sämre?
är dom olika långa? får man med samma saker?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Avstängd
Citat:

A word of caution.... It seems ATI has a second generation 5870 out now. It looks to me like it is built to be a $340-$360 priced card when Fermi lands.

I bought one today.. It is not even close to the same clock-ability and weighs a lot less. Why? The heat-sink is a POS compared to the original and no back plate for another.

On top of that... It looks more like a 5850. The cooler cover is the same and the power connections are the same as the 5850.

Källa: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=204684

Det är alltså så att den versionen som komplett säljer (HD-587X-ZNFV) är en ny version av kortet och därmed har flyttade el-intag till samma som på 5850, dvs i batmobil hålen... det är typ en till två centimeter kortare samt saknar svart "undersida", det sista är vad jag får anta utav lite forskning..

Ska jag begära pengarna tillbaks? Komplett har ju till och med ett vapor-x kort i lager nu, ändå skulle det inte komma förrän i maj. Jag känner mig grundlurad då kontakterna är flyttade, undersidan var jag också bestämd på att den skulle vara svart metall, men nu är den tydligen helt borta på denna modellen.... Den ska även vara mycket plastigare och helt enkelt sämre kvalité på kylaren enligt folk på evga forumet. Ingenting står på varken XFX eller Kompletts hemsida. Kan man begära att dom tar tillbaks skiten med vilseledande information, även som företag?

Permalänk

Det enda som skiljer korten, sett till korten som inte har har specialkylning (tex Vapor-X kortet), är klistermärket som pryder kylaren.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Det enda som skiljer korten, sett till korten som inte har har specialkylning (tex Vapor-X kortet), är klistermärket som pryder kylaren.

Enligt sidan jag länkade till har flera stycken fått en ny version av XFX.. läs i min sista post.. Jag är väldigt fundersam om jag vill öppna paketet då jag inte får skicka tillbaks pga köpt via företag.

Med närmare eftertanke gör jag en ny tråd om detta som uppmärksammar folk mer..