Grafikfel vid minsta överklockning Radeon 5850

Permalänk

Grafikfel vid minsta överklockning Radeon 5850

Min skärm flimmrar så fort jag överklockar mitt 5850 det minsta lilla.
Det kan vara så lite som 1 mhz och jag får horizontella blinkningar ungefär var 3e sekund.

Vad kan det vara för fel? Hårdvaru eller mjukvarufel?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Får något liknande fast jag använder 5770. Jag behöver dock bara aktivera ATI overdrive så flimrar det till en grå rand på min ena skärm

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Jag får samma fel, dock är det för att jag kör med 2 skärmar.

När man överklockar kortet så är inte idle hastigheten 400/1200 längre, utan 157/300, och jag antar att kortet inte orkar med 2 skärmar då, och det börjar flimra.

Om jag överklockar med ccc och kör igång FurMark så grafik kortet får jobba så flimrar det inget.

Prova klocka med AMD Gpu tool. Då borde det fungera, dock fungerar inte idle speed grejen då, utan den kommer köra på i hastigheten du klockat till.

Permalänk
Medlem

bra kort du har fått ett guldexemplar ..

skämt åsido, måste vara nåt fel på mjukvarubiten.. finns inte en chans att ditt kort bara har en ynka mhz felmarginal innan det artefaktar.

tyvärr vet jag inte vad som kan vara ditt problem, bara att jag sett flertalet liknande fall med den nya fantastiska 5xxx serien från ATI.. ett tips är att söka, och se vad dom andra kommit fram till.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Mitt klarar inte 25MHz överklockning utan att 3D spel hänger sig, minnena går dock att överklocka och det är inget fel på kylningen. Det fungerar även om jag höjer Vgpu.

Har jag fått ett dunderdåligt exemplar då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Jag kör med två skärmar, ska prova att stänga av ena skärmen och se om problemet försvinner. Men det måste det göra då jag inte får artifakter när jag belastar kortet.

Tack för tipset angående AMD Gpu Tool

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Jag hade ett gammalt ATi 9600 förut som gick att klocka... om jag klockade upp det, så blev det INGEN skillnad i spel, och så efter en stunds användande så sluta det fungera (krasha bara).

Verkar vara vanligt att kort som ska gå att klocka ändå inte går att klocka av någon konstig anledning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Jag hade ett gammalt ATi 9600 förut som gick att klocka... om jag klockade upp det, så blev det INGEN skillnad i spel, och så efter en stunds användande så sluta det fungera (krasha bara).

Verkar vara vanligt att kort som ska gå att klocka ändå inte går att klocka av någon konstig anledning

Snälla svara inte i tråden när du inte tillför någonting, och dessutom börjar prata om något helt annat problem än vad jag har. No hard feelings, men onödigt bara liksom.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Min skärm flimmrar så fort jag överklockar mitt 5850 det minsta lilla.
Det kan vara så lite som 1 mhz och jag får horizontella blinkningar ungefär var 3e sekund.

Vad kan det vara för fel? Hårdvaru eller mjukvarufel?

Vilket program kör du?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Snälla svara inte i tråden när du inte tillför någonting, och dessutom börjar prata om något helt annat problem än vad jag har. No hard feelings, men onödigt bara liksom.

Det var inte något *helt* annat, min poäng är att vissa grafikkort verkar bara inte gå klocka på vissa datorer, av okända anledningar. Jag har råkat ut för liknande problem som dig. Bara en kommentar jag tyckte kunde passa.

Men jag ber om ursäkt om du inte vill ha några onödiga kommentarer alls. Hoppas det löser sig för dig i alla fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR_HanZen
Vilket program kör du?

MSI Afterburner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Det var inte något *helt* annat, min poäng är att vissa grafikkort verkar bara inte gå klocka på vissa datorer, av okända anledningar. Jag har råkat ut för liknande problem som dig. Bara en kommentar jag tyckte kunde passa.

Men jag ber om ursäkt om du inte vill ha några onödiga kommentarer alls. Hoppas det löser sig för dig i alla fall!

Joo de e ett helt annat problem när grafikkortet visar streck över skärmen vid minsta överklockning, och när det inte bli någon skillnad när man överklockar kortet och det går sönder (troligtvis pga överhettning).

Tack i alla fall

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt 4870, det flimrade till när det blev minsta lilla belastning. Jag löste problemet genom att använda Rivatuner och det fungerar perfekt nu.

Visa signatur

AMD Phenom X4 2,3 Ghz, ASUS M3A78, Corsair 4gb 800 Mhz, XFX Radeon HD4870 "xXx" 1gb, Samsung Spinpoint 750gb, Seagate Barracuda 320gb, Antec P182, Chieftec 550W