Stora problem med ALLA trådlösa tangentbord och möss.

Permalänk

Stora problem med ALLA trådlösa tangentbord och möss.

Jag har provat en hel del olika trådlösa tangentbord och möss på många olika datorer.
Jag vet inte om jag är kräsen och egentligen borde ha trådbundna lösningar men här är det jag stör mig på.

Hur jag än placerar usb-mottagaren till tangentbordet/musen så tappar mottagaren förr eller senare kontakten med tangentbordet/musen.

Det kan handla om några sekunder upp till att det slutar fungera helt tills man startar om datorn.

När jag ser om folk som pratar om avstånd på upp till tio meter så ställer jag mig helt oförstående.

Enda gången mina trådlösa lösningar fungerar näst intill perfekt är när jag har en förlängningssladd till usb-mottagaren och placerar denna i absolut närhet till tangentbordet/musen (mindre än tio cm avstånd).

Då tycker jag att hela vitsen med en trådlös lösning försvinner.

Kan det verkligen bara vara jag som har dessa problem?

Är jag elektrisk och stör ut mottagarna eller något liknande?

Jag har som sagt var provat minst 20 olika kombinationer i minst 5 olika boenden och det blir alltid samma sak.

Mitt nuvarande tangentbord som jag för övrigt är mycket nöjd med (deltaco tb-104) hängde sig en gång medan jag skrev detta och jag fick vinkla upp det ca; 10 grader för att få tillbaks kontakten.

Avståndet till mottagaren är ca; 2,5 meter och sikten är fri.

Jag har inte hittat någon annan som har dessa problem även om jag är säker på att det måste finnas.

Finns det något sätt att förstärka signalen?

Alla tips mottages tacksamt och det står er fritt att diskutera detta i tråden, då som sagt var detta ämne verkar saknas helt på internet.

Permalänk
Medlem

Nja, jag har inte upplevt problemet helt enkelt därför att jag aldrig skulle få för mig att använda en trådlös mus just för att dylika problem och delays när man spelar lätt uppstår..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ett logitec cordless keyboard, det är egentligen ett paket med mus och tangentbord med en sändare med sladd kopplat i usb eller standard ps uttag.

musen bytte jag bort fort för den började helt plötsligt åka iväg av sig själv hela tiden, grymt otroligt störande. MEN, japp MEN! Detta tangentbordet har jag haft i ungefär 8 år. bytt batterier kanske 4 ggr (helt seriöst) och det har aldrig någonsin varit några problem med det(förutom när ja spillde champagne över de, eller ja, de va inte ja som gjorde det men ändå).

Har aldrig haft något annat så kan inte utrycka mig om dem, men detta har varit otroligt bra. sitter ungefär 1-5 meter från sändaren beroende på var jag har bott/vart med datorn.

http://www.activewin.com/reviews/hardware/keyboards/logitech/...

detta är den jag använt, och den heter faktiskt bara cordless keyboard.

Hoppas detta hjälper.

Jag tycker de e jätte konstigt att de inte funkar för dig. Ja har massor med saker som stör i närheten, trödlösa telefoner mobiler internet, tv apparater högtalare, massor. och de har aldrig varit några problem.

Permalänk

Nu har jag ju inte problem hela tiden utan det är någon gång då och då som de tappar mottagningen och jag kan få vinkla tangentbordet eller musen eller stöta till mottagaren.

Förutom när jag har mottagaren mindre än tio centimeter från tangentbordet.

Då tappar det aldrig mottagningen ens en sekund.

Permalänk
Medlem

Provat blåtand?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk

Japp, mx 5500 och 5000, samma sak där. Jag får justera mottagaren litegrann då och då om jag inte har den jättenära.

Permalänk
Medlem

Ja har en logitech mx revolution mus och den kan få lite kontakt problem ibland men ja har datorn nästan 7 meter ifrån skrivbordet och just denna modell är känd föratt ha problem med sändarna men om avståndet inte är mer än 5 meter så funkar det perfekt har även fått den att fungera på längre avstånd genom att ha frisikt.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Använt ett par trådlösa med olika datorer man haft, samma problem återkommer då och då. De tappar kontakt, så man får vinkla de/närma sig datorn.
Detta med nu även med Logitech diNovo Edge där jag sitter 2meter från sändaren.. tappar kontakten då och då. Förstår inte de massiva lovorden alla dessa får, själv har jag gett upp och accepterat att trådlöst inte är optimalt men funkar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
Samma problem här. Använt ett par trådlösa med olika datorer man haft, samma problem återkommer då och då. De tappar kontakt, så man får vinkla de/närma sig datorn.
Detta med nu även med Logitech diNovo Edge där jag sitter 2meter från sändaren.. tappar kontakten då och då. Förstår inte de massiva lovorden alla dessa får, själv har jag gett upp och accepterat att trådlöst inte är optimalt men funkar..

Tack för det svaret, det som är konstigt är att det är väldigt svårt att hitta några trådar om detta problem både på svenska och engelska så det blir lätt att tro att man är ensam om problemet.

Men jag antar att det ligger i sakens natur, dom som behöver en exakt lösning använder med tråd och dom som inte bryr sig så mycket använder trådlöst och därför blir det aldrig ett problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwal
Jag har kört med ett logitec cordless keyboard, det är egentligen ett paket med mus och tangentbord med en sändare med sladd kopplat i usb eller standard ps uttag.

musen bytte jag bort fort för den började helt plötsligt åka iväg av sig själv hela tiden, grymt otroligt störande. MEN, japp MEN! Detta tangentbordet har jag haft i ungefär 8 år. bytt batterier kanske 4 ggr (helt seriöst) och det har aldrig någonsin varit några problem med det(förutom när ja spillde champagne över de, eller ja, de va inte ja som gjorde det men ändå).

Har aldrig haft något annat så kan inte utrycka mig om dem, men detta har varit otroligt bra. sitter ungefär 1-5 meter från sändaren beroende på var jag har bott/vart med datorn.

http://www.activewin.com/reviews/hardware/keyboards/logitech/...

detta är den jag använt, och den heter faktiskt bara cordless keyboard.

Hoppas detta hjälper.

Jag tycker de e jätte konstigt att de inte funkar för dig. Ja har massor med saker som stör i närheten, trödlösa telefoner mobiler internet, tv apparater högtalare, massor. och de har aldrig varit några problem.

Jag har samma TB men en annorlunda mus, musen fungerar fortfarande men har inte så bra responstid (lite seg i svängarna), heter nog MX 700.
Som mus kör jag nu en G5 men med samma tangentbord, jag köpte detta "sett" tilsammans med min P4 2,8ghz och det har jag haft sen ca 2001 (Radeon 9800pro hade precis kommit ut).
har inte haft något problem med tangentbordet bara bytt batteri ca 3ggr.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem

Har just nu ett trådlöst tangentbord, men precis som i ditt fall befinner sig mottagaren tio cm från det, för att det inte ska strula! Jag kan använda det på två meters avstånd också, men inte stabilt.

Har precis beställt ett tb med kabel och har sedan länge en kabelförsedd mus!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är tvärt om. Jag var helt och hållet anti trådlöst innan, men mest för att jag är en gamer och hatet för trådlöst rotades där nere.
Jag använder en trådlös mus på jobbet och är ca en halvmeter från mottagaren som är en USB sticka där bak på datorn. Jag har använt den varje dag i ca ett halvår nu och har fått byta ut batterierna en gång men annars har den fungerat som en dröm och jag har ALDRIG haft problem med att den slutar fungera, inte ens för en millisekund.
Nu för tiden är jag mycket mer positivt inställd till trådlöst vad gäller vanligt internet och kontorsbruk. Vad använder du dina trådlösa produkter till? Om du spelar och så vidare kan jag tänka mig att man får problem. Annars är det väl bara du! Du får ta hem en vän och se om de beter sig likadant när han använder dem

Permalänk
Medlem

rekommenderar inte trådlös mus, men trådlöst tangentbord är guld värt, skulle inte kunna leva utan det. Har kört trådlös mus med men jag tycker aldrig sladden är i vägen när man använder en sladd buren mus. sen finns de ju alltid den där osäkerheten att batteriet tar slut i en kritisk situation :D, väldigt kul men väldigt irriterande med beroende på omständigheterna.

Permalänk

Jag ser ingen som nämnt störkällor :
http://support.apple.com/kb/HT1365?viewlocale=sv_SE&locale=sv...

kanske finns det prylar i närheten som sabbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Jag ser ingen som nämnt störkällor :
http://support.apple.com/kb/HT1365?viewlocale=sv_SE&locale=sv...

kanske finns det prylar i närheten som sabbar.

Det här lät väldigt intressant på sidan du länkade till:

"Vissa externa monitorer och LCD-skärmar: Vissa skärmar kan avge harmonisk störning, speciellt på bandbredden 2,4 GHz mellan kanalerna 11 och 14. Denna störning kan vara som värst om du har en bärbar dator med locket stängt och en extern monitor ansluten till den. Försök med att ändra din åtkomstpunkt till 5 GHz eller en lägre kanal på 2,4 GHz."

Kan det vara så enkelt att det är min projektor som stör signalen? "harmonisk störning"

Jag ska tillägga att jag nu även har bytt till ett par philips litium batterier och upplever en liten förbättring, kan man inte på något sätt även öka volten på usb-porten och på så sätt förstärka signalen eller tänker jag helt galet nu?

Permalänk
Medlem

Ifall ni har prylar som går på 27 Mhz så klarar dom av max UPP till 2 meter, för bättre räckvidd så är det olika 2,4 Ghz tekniker manf får kolla på..

En fråga till dig danielinterius vilket material är ditt databord byggt av? Är det mycket metall?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apilas
Ifall ni har prylar som går på 27 Mhz så klarar dom av max UPP till 2 meter, för bättre räckvidd så är det olika 2,4 Ghz tekniker manf får kolla på..

En fråga till dig danielinterius vilket material är ditt databord byggt av? Är det mycket metall?

Jag har inget databord, jag sitter med tangentbordet i knät i soffan för jag har en projektor som skärm.

Här sitter jag:

som du ser så får jag ha en förlängningsslad ända fram till mitt "trådlösa" tangentbord.

Så här ser det ut bakifrån:

Det som lyser blått bakom soffan är datorn.

Permalänk
Medlem

Du har testat lösningar som kör blåtand istället för 27 Mhz eller vanlig 2,4 Ghz?

För blåtand betydligt mindre störningskänslig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apilas
Du har testat lösningar som kör blåtand istället för 27 Mhz eller vanlig 2,4 Ghz?

För blåtand betydligt mindre störningskänslig

Som jag har skrivit längre upp i tråden så har jag provat det mesta.

Även bluetooth.

Men tack för att du försöker hjälpa.

Permalänk
Medlem

Ifall du får samma typ av problem med BT så känns det mer som nån typ av drivrutins problem för MB eller USB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apilas
Ifall du får samma typ av problem med BT så känns det mer som nån typ av drivrutins problem för MB eller USB

Jag uppskattar att du försöker hjälpa men du har inte läst tråden.

Jag skulle uppskatta om du gjorde det innan du svarade.