Betala minnen 2 gånger

Permalänk
Medlem

Betala minnen 2 gånger

Tänkte bara berätta vad som kan hända om man är dum nog att inte skicka tillbaka felaktiga minnen till tillverkaren (som antagligen hade ersatt de söndriga med nya) och istället väljer att skicka dem till komplett.se

Jag köper Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT för cirka ett år sedan.
Jag vill ha dem på garantin och om jag inte har helt fel för mig så säger de att "de ersätter med likvärdig eller bättre vara"

Nu har de tänkt sätta in pengar på mitt konto, vilket jag inte är intresserad av utan vill istället ha mina minnen eller bättre vara då priserna har gått upp.

Eftersom utbetalningen redan gått genom (finns dock inte på mitt konto) så kan de inte ge mig ersättningsminnen utan erbjuder mig att köpa ett par nya och betala mellanskillnaden. Men varför ska jag behöva betala mellanskillnaden? Jo för att ärendet redan gått genom.. jaha makulera det då och gör om och gör rätt.

Sista gånger komplett får mina pengar eller lyckoönskningar.

mvh

Permalänk
Medlem

När ja skicka in mina ocz 1066 minnen fick ja nya fina corsair dominator 1066

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Fullt möjligt att även de kan göra rätt.
Jag erbjöd dem att skicka samma och lägga mellanskillnaden som rabatt. De ska inte göra vinst på mig två gånger.

Permalänk
Medlem

Hm intressant. Accepterade du nångång återbetalningen? I så fall är det ju beslutat.

Men valde de det alternativet utan att fråga dig?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Du har alltid rätt att få produkten ersatt utan att betala någon som helst mellanskilland när det är ett garanti ärende. Spelar inte någon roll hur det gått till om du har accepterat något eller inte. Efter som konsumentköp lagen på det sättet inte är förhandlingsbar mellan obördiga parter. Vilket vill säga att ett företag inte kan förhandla bort ett konsument skydd med en privat person.

Så det är bara ringa komplett och säga till dem att du inte skall betala någon mellanskillnad alls utan du skall ha minnerna hemskicade och utan att betala frakt på dem. Annars får du gå till konsumentombudsmannen och få ditt ärende prövat av dem vilket kommer sluta med att komplett fölorar och får ersätta dig med nya minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandir
Du har alltid rätt att få produkten ersatt utan att betala någon som helst mellanskilland när det är ett garanti ärende. Spelar inte någon roll hur det gått till om du har accepterat något eller inte. Efter som konsumentköp lagen på det sättet inte är förhandlingsbar mellan obördiga parter. Vilket vill säga att ett företag inte kan förhandla bort ett konsument skydd med en privat person.

Så det är bara ringa komplett och säga till dem att du inte skall betala någon mellanskillnad alls utan du skall ha minnerna hemskicade och utan att betala frakt på dem. Annars får du gå till konsumentombudsmannen och få ditt ärende prövat av dem vilket kommer sluta med att komplett fölorar och får ersätta dig med nya minnen.

Nej det går inte att förhandla bort skyddet. Men om man godkänner ett återköp så är det slut på ärendet. Inget konstigt. Man kan inte ändra sig i efterhand då hanteringen blir fel mot leverantören. De kanske redan har slängt produkten tex.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

När jag ringde och pratade med dem då jag inte hittade "garanti ärende" så sa de till mig att klicka mig fram till retur. Vilket på något konstigt sätt gör att de har rätten på sin sida då jag valt att lämna tillbaka varan för att det var fel på den.
Hade det istället gått att reklamera varan hade det skett förstås. (Var finns reklamationsknappen på kompletts hemsida?)

Tillade i från min sida "Skulle vara tacksam om jag fick förfrågan om annan ersättningsprodukt" men det uteblev.

Får hålla mig till mitt favoritställe vad det gäller retur och garanti ärende giganten inom el. Detta då komplett inte förstått sig på att en missnöjd kund säger till 10 och en nöjd säger till en.

Permalänk
Medlem

Komplett har full rätt att ersätta dig med hela det belopp du betalat för minnena.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Antielefant

En garantireklamation innebär att något av följande sker;
- att varan repareras och du får tillbaka den
- att du får en annan (identisk eller likvärdig) vara i stället
- att köpet går tillbaka och du får tillbaka ursprungligt pris varan kostade

Det är i praktiken säljarens rätt att välja bland de tre, och vilket de väljer är ofta beroende av deras RMA-avtal med sina distributörer.

Skärmar och hårddiskar ska normalt sett skickas in för reparation...

Grafikkort ska normalt sett ersättas med "likvärdig vara" då priserna nästan alltid gått ner, alternativt för att ett nytt budgetkort är likvärdigt ett gammalt high-end...

Processorer och moderkort ersätts med samma vara, alternativt ett återköp om de inte längre finns i lager någonstans...

Och så vidare. Självklart kommer de att välja den väg som är bäst för dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Och så vidare. Självklart kommer de att välja den väg som är bäst för dem.

Definitionsfråga
Väljer de den självklart för stunden ekonomiskt mest fördelaktiga metoden så är det kanske inte "bäst för dem".. Eftersom kunden blir pissed.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Med tanke på minnernas pris i dagsläget (mot 1 år tillbaka) så är det inte så konstigt att Komplett väljer återbetalning. Tror inte att dom vill gå back..

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Otippat då det gäller komplett efter deras behandling av kunder på sistonde

Och dom tappar inget på att ge han nya minnen, Allt spåras tillbaks till corsair och corsair får stå för pannkakan

Permalänk
Antielefant

Det gör de inte ändå, eftersom de kommer att skicka dem vidare till sin distributör som i sin tur skickar det vidare steg för steg tills de kommer till Corsair, som ska sköta slutgiltig kreditering/nyleverans.

Nåja, det låter mest som att de mycket riktigt tagit det beslutet iaf, och det som vore intressant att veta är om du faktiskt begärde att få dem utbytta innan det beslutet togs?
Annars har jag faktiskt aldrig stött på att Komplett ska vara omöjliga, speciellt inte på telefon.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Väjer dom
- att köpet går tillbaka och du får tillbaka ursprungligt pris varan kostade
I det här fallet och inte
- att du får en annan (identisk eller likvärdig) vara i stället

Så sparar dom typ 300kr men förlorar en kund som kunde ha handlat mer i framtiden och då hade dom tjänat in dom där 300kr.
Plus så borde dom väl fatta att deras rykte går åt helvete av sånna här "småsaker".

Permalänk
Medlem

+1 på Tobz0r

Dom borde värna om sina kunder mer i det ekonomiska klimat vi har nu och med flera datorbutiker som har lite lägre priser så har dom levt på sitt servicerykte men det börjar försvinna

Permalänk
Medlem

Fast om garantin är som TS skriver:
"de ersätter med likvärdig eller bättre vara"
Så kan de väl inte bara ändra sig? Det måste ju i så fall vara lurendrejeri.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Fast om garantin är som TS skriver:
"de ersätter med likvärdig eller bättre vara"
Så kan de väl inte bara ändra sig? Det måste ju i så fall vara lurendrejeri.

Garantin är som sagt att man antingen reparerar, ersätter eller återköper.

De är inte låsta till endera, och de kan inte låsa sig till endera heller då den är styrd av lag (KKL/Konsumentköplagen) och varken kan förhandlas om eller förhandlas bort.

Dock har inte KUNDEN rätt att kräva ett återköp om butiken väljer reparation eller ersättningsprodukt - såvida det inte tar oerhört lång tid eller felet inte åtgärdas på 3 (standard) försök - vilket återigen är styrt av KKL. Det är fortfarande öppet för butiken att göra det dock.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Komplett har handlat helt rätt i ärendet. Du har inte förlorat en krona (du fick väl tillbaka full ersättning för vad du betalt för minnena?) Att tro att du skall göra förtjänst på ett garantiärende p.g.a marknadspriserna gått upp är ju bara naivt.
Skulle sådana ärenden fungera på detta vis skulle vi snart ha en marknad för spekulanter som köper hårdvara utifrån kriterierna att det är sannolikt att de går sönder inom garantitiden och att priset förväntas att stiga. Att de dessutom erbjuder att lösa det den inofficiella vägen så att du endast behöver betala mellanskillnaden är väl bara bra?

Såatteh... Sen kan man ju tycka vad man vill om goodwill hit och dit, men folk (och detta är inte riktat personligt mot någon) verkar ju i allmänhet tycka och tro att företag skall drivas som någon slags välgörenhet utan hejd på hur mycket goodwill man har råd att kosta på sig. Ta bara exemplet med folk (troligtvis lite yngre och bortskämda personer) som när Komplett hade sitt senaste 1337-erbjudande hade mage att bli sura och klaga på att erbjudandet inte var bra nog?! Give me a effing break. Hur kan en bra hårddisk för halva priset inte vara bra nog?

Sorry för lite OT.

Permalänk
Medlem

En lite nörd-juridisk observation: Det är riktigt att man inte kan avtala bort KKL i FÖRVÄG. Det står konsumenten fritt att göra eftergifter när det väl är dags för reklamation. Har man i samband med en reklamation gått med på en hantering som är mindre gynnsam än den som följer enligt lag så gäller det (bortsett om näringsidkaren har lurat dig till det osv). Konsekvensen annars är att näringsidkaren inte ha en laglig möjlighet att göra smidiga lösningar trots att kunden själv vill det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Det är såna här saker som gör att många och åter många på det här forumet läser detta, sen skiter i komplett och väljer inet eller indomo eller alina eller vad man nu föredrar istället...

Att göra såhär mot sina kunder, även att de kan och har rätt till det, är självmord... Så enkelt är det, om komplett fortsätter på detta viset kommer de konka...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Re: Betala minnen 2 gånger på komplett.se

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocholas
Tänkte bara berätta vad som kan hända om man är dum nog att inte skicka tillbaka felaktiga minnen till tillverkaren (som antagligen hade ersatt de söndriga med nya) och istället väljer att skicka dem till komplett.se

Jag köper Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT för cirka ett år sedan.
Jag vill ha dem på garantin och om jag inte har helt fel för mig så säger de att "de ersätter med likvärdig eller bättre vara"

Nu har de tänkt sätta in pengar på mitt konto, vilket jag inte är intresserad av utan vill istället ha mina minnen eller bättre vara då priserna har gått upp.

Eftersom utbetalningen redan gått genom (finns dock inte på mitt konto) så kan de inte ge mig ersättningsminnen utan erbjuder mig att köpa ett par nya och betala mellanskillnaden. Men varför ska jag behöva betala mellanskillnaden? Jo för att ärendet redan gått genom.. jaha makulera det då och gör om och gör rätt.

Sista gånger komplett får mina pengar eller lyckoönskningar.

mvh

Med andra ord är du sur för att komplett inte ger dig mer tillbaka än vad du lagt ut från första början

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Garantin är som sagt att man antingen reparerar, ersätter eller återköper.

De är inte låsta till endera, och de kan inte låsa sig till endera heller då den är styrd av lag (KKL/Konsumentköplagen) och varken kan förhandlas om eller förhandlas bort.

Dock har inte KUNDEN rätt att kräva ett återköp om butiken väljer reparation eller ersättningsprodukt - såvida det inte tar oerhört lång tid eller felet inte åtgärdas på 3 (standard) försök - vilket återigen är styrt av KKL. Det är fortfarande öppet för butiken att göra det dock.

Du får gärna peka lite mer specifikt var det står vad en garanti är och varför man inte kan garantera saker för kunden? Jag har läst lite i KKL och hittar enbart ordet "Garanti" omnämnt 2 gånger.

Däremot står följande:

Citat:

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti
eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för
varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel
anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det
avseende som utfästelsen omfattar.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Jag förstår inte hur det säljaren garanterat kunden ("de ersätter med likvärdig eller bättre vara") inte gäller.

Hur skapar man (och vad kallar man) ett avtal som garanterar en produkts hållbarhet och om den inte håller så ersätter man med en likvärdig eller bättre produkt? Jag förstår inte hur detta inte får kallas garanti.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Antielefant

Var står det något sådant?

Komplett's villkor:

9. Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reparerad hos oss.

DVS de har inte lovat att reparera varan, lovat ersätta med ny/likvärdig vara, eller lovat återköpa. De är fria att göra endera enligt sina egna avtal.

Nåja. Låt oss alltså kolla Corsairs garantier.

"Corsair's entire liability and your exclusive remedy for any breach of warranty shall be, at Corsair's exclusive discretion, to repair or replace the hardware, or to refund the price paid, provided that the hardware is returned to the original place of purchase, or another place as directed by Corsair, with the original sales receipt (or a valid copy thereof)."

Det är alltså fullt möjligt för Komplett att återköpa varan, vilket antagligen är vad Corsairs distributör ber dem göra, då priset gått upp.

"Corsair may, at its exclusive discretion, use new, or used/refurbished parts in good working condition, to repair or replace the hardware."

Du kan alltså även få en begagnad eller reparerad vara i retur som ersättning.

http://www.corsair.com/warranty/default.aspx

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Du får gärna peka lite mer specifikt var det står vad en garanti är och varför man inte kan garantera saker för kunden? Jag har läst lite i KKL och hittar enbart ordet "Garanti" omnämnt 2 gånger.

Däremot står följande:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Jag förstår inte hur det säljaren garanterat kunden ("de ersätter med likvärdig eller bättre vara") inte gäller.

Hur skapar man (och vad kallar man) ett avtal som garanterar en produkts hållbarhet och om den inte håller så ersätter man med en likvärdig eller bättre produkt? Jag förstår inte hur detta inte får kallas garanti.

Man måste vara noga med att hålla isär garanti/reklamationsrätt som är olika sätt att placera bevisbördan och ansvar för felet som sådant. När sedan ett "fel" konstaterats aktualiseras påföljderna, och först då. Dessa är enligt KKL i första hand de som tidigare angivits dvs avhjälpande, omleverans eller återköp, och i en garanti det som gäller i varje enskilt fall eftersom garantin är en självpåtagen utfästelse utöver den som följer av lag (se ovan för detta fall).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Om man säger såhär, det är något som har blivit fel, allvarligt fel, i Kompletts kundpolicy. För bokstavligt talat behandlar de sina kunder som skit, de verkar ha missförstått att det ända som bör finnas på agendan är nöjda kunder. I samband med nöjda kunder kommer ju självklart framgång, men det säger väl sig själv.

Jag skrev ett rätt så intressant ärende i komplett-tråden, ifall någon är intresserad. Det har i alla fall lett till att jag aldrig NÅGONSIN mer kommer handla där för ens 1 ynka krona.

Enligt mig kan man sammanfatta komplett på följande vis: Så länge produkterna man köper fungerar och kontakt med deras supportavdelning uteblir, är komplett faktiskt rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Havrefras_
Komplett har handlat helt rätt i ärendet. Du har inte förlorat en krona (du fick väl tillbaka full ersättning för vad du betalt för minnena?) Att tro att du skall göra förtjänst på ett garantiärende p.g.a marknadspriserna gått upp är ju bara naivt.
Skulle sådana ärenden fungera på detta vis skulle vi snart ha en marknad för spekulanter som köper hårdvara utifrån kriterierna att det är sannolikt att de går sönder inom garantitiden och att priset förväntas att stiga. Att de dessutom erbjuder att lösa det den inofficiella vägen så att du endast behöver betala mellanskillnaden är väl bara bra?

Såatteh... Sen kan man ju tycka vad man vill om goodwill hit och dit, men folk (och detta är inte riktat personligt mot någon) verkar ju i allmänhet tycka och tro att företag skall drivas som någon slags välgörenhet utan hejd på hur mycket goodwill man har råd att kosta på sig. Ta bara exemplet med folk (troligtvis lite yngre och bortskämda personer) som när Komplett hade sitt senaste 1337-erbjudande hade mage att bli sura och klaga på att erbjudandet inte var bra nog?! Give me a effing break. Hur kan en bra hårddisk för halva priset inte vara bra nog?

Sorry för lite OT.

Nu vet jag inte vem du citerar, låter mer som gnäll.
TS förlorar nämligen visst pengar. Hur kan du inte se detta?

edit: Förtjänst - vad? Om den garantitäckta prylen inte hade gått sönder... Hade han gått med vinst då?
Vem skulle spekulera i att köpa prylar som går sönder??
Om man spekulerar i varor som ökar i värde så ska det väl vara skitsamma om de går sönder eller inte så länge det finns garanti.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
TS förlorar nämligen visst pengar. Hur kan du inte se detta?

Nej, inte om han får tillbaka samma som han gav. Hur kan du inte se detta?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

så om priset ist hade gått ned på varan, hade han fått den reparerad då? xD
Off Topic:
Jag undrar över det där med "likvärdig vara" om jag har köpt corsair då vill jag juh ha
corsair och inte nått annat, nån som vet ifall man får av samma märke? för livärdig av samma märke lär vara samma vara, tror inte företag gör 2 likadana varor och kallar dem olika saker eller? xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Var står det något sådant?

Jag uppfattade ditt första svar att "garantin är .." som att garanti alltid är det. Fast du verkar ha nämn specifikt kompletts garanti.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Vila i frid

Enklast hade nog varit att reklamera direkt till Corsair. Kostnad? Frakt till uppsamlingsplatsen.