Permalänk
Medlem

2 eller 4 kärnor kontorsdator

hej proffs fick förtroendet att sätta ihop en dator till jobbet men vad ska man ha för prossesor dvs hur många kärnor??? datorn använder internet samt faktuerings program löneprogram inget avanserat men har oftas många program igång tackar för era svar

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Avstängd

Om det bara ska användas till internet och andra "lätta" program så behövs inte mer än två kärnor om ens det

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är smartast att satsa på en fyrkärnig, lämpligen en AMD Athlon II X4 620/630. Fler och fler program får stöd för flera kärnor och om datorn brukar köra många program samtidigt så blir valet ännu enklare. Dessutom är prisskillnaden väldigt liten eftersom en tvåkärnig kostar runt 500-600 kr och en fyrkänrig 900-1000. Det är det verkligen värt om ni tänker behålla datorn ett tag.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sen kan jag tänka mig att det är bättre att lägga pengar på en lägre clockad (billigare) 4-kärnig processor och sedan satsa lite extra pengar på mer ram samt en SSD disk.

En SSD är det absolut bästa du kan köpa till en dator som enbart ska starta massa olika program då den gör detta till en bråkdel av tiden en vanlig hårddisk.

Så om du har tight budget skulle jag rekommendera dig att inhandla en SSD disk med en billigare 2-kärnig processor istället, detta kommer ge bra mycket bättre prestanda.

Permalänk
Rekordmedlem

Har själv byggt en kontorsmaskin, mycket ram är bra, en amd 630 och ett bra moderkort med integrerad grafik typ asus m4a785td-v evo eller m-atx versionen av det blir fint och tyst, en ssd är mindre viktig än ram tycker jag, för på jobbet starar man inte prog ofta, de går hela dagen, då är det bättre med 8gb ram enligt mig iallafall, men det beror ju på budget, kan man få mycket ram och ssd så är det inte fel.
4kärnigt ska det vara, multitasking blir mycket smidigare, virusscan o dyl märks inte på samma sätt som vid 2 kärnigt, tycker 630 är oerhört prisvärd för en arbetsdator. det som är viktigare än på en spelmaskin är tyst låda, ergonomiskt bra mus & tangentbord och att ALDRIG köra via vga !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Har själv byggt en kontorsmaskin, mycket ram är bra, en amd 630 och ett bra moderkort med integrerad grafik typ asus m4a785td-v evo eller m-atx versionen av det blir fint och tyst, en ssd är mindre viktig än ram tycker jag, för på jobbet starar man inte prog ofta, de går hela dagen, då är det bättre med 8gb ram enligt mig iallafall, men det beror ju på budget, kan man få mycket ram och ssd så är det inte fel.
4kärnigt ska det vara, multitasking blir mycket smidigare, virusscan o dyl märks inte på samma sätt som vid 2 kärnigt, tycker 630 är oerhört prisvärd för en arbetsdator. det som är viktigare än på en spelmaskin är tyst låda, ergonomiskt bra mus & tangentbord och att ALDRIG köra via vga !

detta var ju ett sånt svar jag gilla lite åt mitt tänkande men snackar man med chefen så är man en som ska ha det värsta ja vem vill inte det.. sen hd,n är ide ida så sata blir en rejälboost tack för alla svar

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Rekordmedlem

Skllnaden mellad ide o sata interface på en hd är INTE samma som att ta bort hårddisken och ersätta den med en SSD, SSD lagrar i minnen inget mekaniskt i dem. prestandan på de minsta 4 kärniga är mycket mer än man behöver för normalt kontorsbruk, ska man köra cad eller andra grafiska eller simuleringsprogram så är det ju annat, men de flesta sitter o skriver lite dokument o kommunicerar med andra via nått mailsystem och dylikt, då ska man inte ha en värsting, det ger bara värme och oljud på kontoret, helt onödigt, det är ett arbetsredskap man behöver, inte något som ska imponera på andra, datorn ska byggas för att utföra en funktion, ljud & värme och ergonomi anser jag vara viktiga parametrar, att köra med 2-3 skärmar är också oerhört värdefullt för mig iallafall, kör alltid med 2 o ibland slår jag på en 3de.
2-3 26" skärmar är mycket produktivt, man får bra överblick o det går lätt att klippa o klistra / läsa flera dokument o skriva i ett annat. Det är dessutom ganska billigt med skärmar idag, de behöver ju inte vara färgkalibrerade o dyl för att läsa på.
Glöm heller inte bort någon backuplösning tex en nas, backupen måste vara skild från datorn, att raida i datorn är inte säkert nog på ett företag, går datorn sönder kan även Internraiden i den bli förstörd, och det vill man inte...........
Har varit med om att återskapa bokföring så jag vet hur tråkigt det är, även om det fanns backuper så mister man ju en liten tids arbete och blir stressad av att man "kommer efter" det tar en stund att återskapa och få in de senaste ändringarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag och säkert många med mig att en burk med fler kärnor "känns" snabbare eftersom det som regel alltid finns minst en ledig kärna för att göra det du vill. Det där jobbiga timglaset eller att datorn "stannar upp" behöver man inte se lika ofta med en quadcore.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.