Högfrekvent tjut MBP 13,3" tacksam för hjälp och jämförelser från andra MBP ägare.

Permalänk
Inaktiv

Högfrekvent tjut MBP 13,3" tacksam för hjälp och jämförelser från andra MBP ägare.

Hej!

Hej!

Om jag sitter i ett knäpptyst rum eller närmar mig med örat mot det övre vänstra hörnet ovanför tangentbordet precis vid mag-safe kontakten så hör jag ett högfrekvent tjutande ljud, sekvenser av högfrekventa elektroniska pip. Jag är väldigt tacksam på info om detta kan vara en indikation på hårdvarufel eller vad det kan vara. Det finns där oavsett om datorn går på batteri eller ström från magsafe, men jag tycker mig kunna höra att det är lite starkare när magsafe är ikopplad.

Jag har kontaktat applestore utan att få ett vettigt svar. Är jättetacksam för hjälp då jag har 16 mil till närmaste servicepoint! Väldigt tacksam för hjälp!

Varmt
Robin

Permalänk
Hedersmedlem

ShhMBP: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30229
Funkar bra på min MacbookPro2,2 trots att det står klart och tydligt att det inte skall göra det. Egen risk, antar jag, men för mig blev det helt tyst. Antar att det kostar en liten bit batteriliv, men vad jag vet så har inte Apple någon bättre lösning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
ShhMBP: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30229
Funkar bra på min MacbookPro2,2 trots att det står klart och tydligt att det inte skall göra det. Egen risk, antar jag, men för mig blev det helt tyst. Antar att det kostar en liten bit batteriliv, men vad jag vet så har inte Apple någon bättre lösning.

Do NOT install this on computers other than the first generation MacBook Pro.

Så står det i beskrivningen. Det "whine" som du hade, kunde du höra det utan att sätta örat mot chassiet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Do NOT install this on computers other than the first generation MacBook Pro.

Så står det i beskrivningen. Det "whine" som du hade, kunde du höra det utan att sätta örat mot chassiet?

Sa ju att det står så
Min är inte first-gen men det fungerar ändå. Jag rekommenderar visserligen att du söker runt lite för nyare modeller, min är trots allt från Nov 2006.

Samt, som svar på frågan: Ja! Jag blev galen av det där jäkla pipet varje gång jag inte hade lurar med musik på.
Om pipet försvinner när du maxbelastar processorn så är det med vääldigt hög sannolikhet detta problem du har, eftersom problemet ShhMBP löser är att datorn piper när processorn går ner i det lägsta energiläget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

det räcker med att man belastar processorn lite grann så försvinner pipet.. Testa att starta photobooth och se om pipet försvinner.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
det räcker med att man belastar processorn lite grann så försvinner pipet.. Testa att starta photobooth och se om pipet försvinner.

Hej!

Provade starta photobooth! Det blri skillnad! Ljudet försvinner inte men det ändrar direkt karaktär så fort jag startar programmet, blir lägre och piper mindre! Är detta något farligt? Bör jag lämna in den för reparation?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacru
Hej!

Provade starta photobooth! Det blri skillnad! Ljudet försvinner inte men det ändrar direkt karaktär så fort jag startar programmet, blir lägre och piper mindre! Är detta något farligt? Bör jag lämna in den för reparation?

Testa maxbelastning också. Försvinner det helt så är det C4-problemet; har sett folk gå igenom 4 datorer och ha problemet kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200