Bredband, Praktiskt överförningshastighet.

Permalänk
Medlem

Bredband, Praktiskt överförningshastighet.

Tänkte skriva här och fråga nån som är mer insatt än jag i ämnet

Jag läste att Telia ska lansera 1000Mb/s till sina kunder och skickade ett mail till Eksjö energi som är min ISP, jag har 100/100 uppkoppling med dom.
Svaret jag fick så blev jag fundersam är det jag eller han som är helt ute och cyklar när det gäller 1000Mb/s och om han har rätt varför lanserar Telia detta om det nu inte finns datorer som funkar med denna hastighet.

hans svar lyder som följer:

"Nätet som byggs förbereds för 1000Mbps till slutkund men vi har ännu inga planer på att sälja denna tjänst. Jag har hittills inte sett en enda dator som klarar mer än 100Mbps i praktisk överförningshastighet, men det kommer nog.

IT-chef , datakommunikation."

Jag skulle vilja ha lite tekniskt fakta som jag kan presentera i ett svar till honom.

Mvh putana

Permalänk

http://www.tomshardware.com/reviews/gigabit-ethernet,800-10.h...

Tog en sekund att hitta på google.

edit: detta är ju dessutom "On-board" NICs så inga värstinggrejer (dessutom ganska gamla).

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

...eller så kanske man har 10 datorer...

Permalänk
Sötast

Verkar som att han kanske skulle säga upp sig som chef och börja om som praktikant kanske.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
http://www.tomshardware.com/reviews/gigabit-ethernet,800-10.h...

Tog en sekund att hitta på google.

edit: detta är ju dessutom "On-board" NICs så inga värstinggrejer (dessutom ganska gamla).

Fast det där är ju fortfarande inte en praktisk överföringshastighet, det där är benchmark på nätverkskortet antagligen genom att låta datan de vill överföra ligga direkt i RAM-minnet. en praktisk överföring som herr chef ovan talar om är ju alltså inräknad hårddisken, men visst... En SSD disk kan skriva sekvensiellt max ~200MB/s och det är ju mer än 125MB/s som krävs för överföringar på gigabit.

Tittar man på traditionella diskar så ligger man mellan 40 - 80MB/s som alltså inte är tillräckligt för att använda sin kapacitet.

Tänk även på att detta är sekvensiell skrivning

Så han har rätt i att den högsta hastigheten de flesta datorer klarar i dagsläget är 100mbit eftersom nästa steg är 1000mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Verkar som att han kanske skulle säga upp sig som chef och börja om som praktikant kanske.......

Så såga inte den stackars chefen för mycket

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Hedersmedlem

Han har ju helt rätt. Mekaniska hårddiskar klarar ju inte ens att utnyttja 100mbit ordentligt. Discharged har helt rätt, i det där testet konstaterar man att det är hårddiskarna som är flaskhalsar i moderna nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Han har ju helt rätt. Mekaniska hårddiskar klarar ju inte ens att utnyttja 100mbit ordentligt. Discharged har helt rätt, i det där testet konstaterar man att det är hårddiskarna som är flaskhalsar i moderna nätverk.

Men vänta här, 100 Mbit är i runda slängar 12.5 MB/s i överföring. Om de mekaniska då klarar 40-80 MB/s så är detta mer än de 12.5 MB/s som 100 Mbit ger. Alltså kan man utnyttja mer än 100 Mbit och IT-chefen har bevisats vara inkompetent.

Bara genom att se att SSD diskar klarar mer än vad Gbit levererar kan ju förkasta hans påstående.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men vänta här, 100 Mbit är i runda slängar 12.5 MB/s i överföring. Om de mekaniska då klarar 40-80 MB/s så är detta mer än de 12.5 MB/s som 100 Mbit ger. Alltså kan man utnyttja mer än 100 Mbit och IT-chefen har bevisats vara inkompetent.

Bara genom att se att SSD diskar klarar mer än vad Gbit levererar kan ju förkasta hans påstående.

Ja fast det jag visade vad MAXVÄRDEN för sekvensiell skrivning, vilket innebär att det skulle gälla en fil via en session på en disk som är perfekt defragmenterad / tom...

Skulle man istället titta på till exempel en torrentfil på en vanlig standardhårddisk skulle man antagligen maxxa på mellan 10 - 20MB / s (en gissning från min sida)

Och dessutom så är nästa steg från 100mbit 1000mbit alltså klarar dom max 100mbit, så hårddraget så har killen rätt.

att den klarar 400mbit betyder ju att den inte klarar 1000mbit, vilket betyder att den bara klarar 100mbit, eller hur? för det finns ingen 400mbit ethernet standard.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Ja fast det jag visade vad MAXVÄRDEN för sekvensiell skrivning, vilket innebär att det skulle gälla en fil via en session på en disk som är perfekt defragmenterad / tom...

Skulle man istället titta på till exempel en torrentfil på en vanlig standardhårddisk skulle man antagligen maxxa på mellan 10 - 20MB / s (en gissning från min sida)

Jag har i var fall varit uppe i 12.5 MB/s med en 5400 RPM disk i en laptop. Där satte min 100 Mbit lina begränsningen. Så jo, man kan maxxa en 100 Mbit lina ganska enkelt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Att chefer sällan är tekniker är nog ganska allmänt vedertaget, så därför kan de uttrycka sig konstigt ibland.

Företaget har helt enkelt inga planer på att börja lansera Gigabit-anslutning till slutkunder som det låter och det har nog andra förklaringar (deras nät måste nog utvidgas ganska rejält för att skyffla så mycket data).

Du får nog vänta ett år eller så och hoppas de ändrar sig.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men vänta här, 100 Mbit är i runda slängar 12.5 MB/s i överföring. Om de mekaniska då klarar 40-80 MB/s så är detta mer än de 12.5 MB/s som 100 Mbit ger. Alltså kan man utnyttja mer än 100 Mbit och IT-chefen har bevisats vara inkompetent.

Bara genom att se att SSD diskar klarar mer än vad Gbit levererar kan ju förkasta hans påstående.

40-80 MB/s är under idealförhållanden. 80 är väldigt högt, även under idealförhållanden. Testa att föra över filer (alltså inte bara en stor fil) mellan två halvgamla hårddiskar som är lite fragmenterade osv. så ska du se att man knappt kan utnyttja 100mbit ens. Hastigheten kommer att börja riktigt högt, sen kommer den att sjukna tills den landar på ett betydligt lägre värde än i början.

Om du har fräscha hårddiskar och för över stora filer så kan du nog utnyttja 200-300mbit om du har tur, men för att utnyttja 1000mbit behöver du mycket bättre diskar, till exempel en SSD. Problemet blir då i sin tur att SSD är för dyra för att använda som lagringsdiskar, och kommer förbli så ett bra tag till.

Jag försöker inte säga att det är negativt med gigabitlinor - tvärtom! Det är jättebra att utvecklingen går framåt, det är hälsosamt för marknaden att man sätter press på hårddisk (SSD)-tillverkarna genom att kräva snabbare och billigare lagring hela tiden. Däremot så står jag fast vid att det är ytterst få privatpersoner som har nytta av en gigabitlina i nuläget.

Bra att du säger emot mig, mitt påstående behövde förklaras lite ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
40-80 MB/s är under idealförhållanden. 80 är väldigt högt, även under idealförhållanden. Testa att föra över filer (alltså inte bara en stor fil) mellan två halvgamla hårddiskar som är lite fragmenterade osv. så ska du se att man knappt kan utnyttja 100mbit ens. Hastigheten kommer att börja riktigt högt, sen kommer den att sjukna tills den landar på ett betydligt lägre värde än i början.

Om du har fräscha hårddiskar och för över stora filer så kan du nog utnyttja 200-300mbit om du har tur, men för att utnyttja 1000mbit behöver du mycket bättre diskar, till exempel en SSD. Problemet blir då i sin tur att SSD är för dyra för att använda som lagringsdiskar, och kommer förbli så ett bra tag till.

Jag försöker inte säga att det är negativt med gigabitlinor - tvärtom! Det är jättebra att utvecklingen går framåt, det är hälsosamt för marknaden att man sätter press på hårddisk (SSD)-tillverkarna genom att kräva snabbare och billigare lagring hela tiden. Däremot så står jag fast vid att det är ytterst få privatpersoner som har nytta av en gigabitlina i nuläget.

Bra att du säger emot mig, mitt påstående behövde förklaras lite ändå!

Som sagt har jag aldrig haft problem att maxxa min 100 mbit lina med mina sega laptopdiskar. Nu kör jag dessutom en SSD (160 GB duger fint för att ladda ner till ) så då kan jag nyttja ännu mer.

Visst att vanliga diskar inte kan nyttja hela 1000 Mbit, men hans påstående var att de inte kunde nyttja 100 Mbit ens, och det är fel. Jag har gjort det vid flertalet tillfällen, ergo hade han fel

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"