Permalänk
Medlem

Beslutsångest - 5970

Hej.

Jag är sugen på att beställa ett Radeon 5970 men kan inte riktigt bestämma mig. Jag har i dagsläget ett 4870x2 och kör med upplösningen 1920x1200 men känner att den inte riktigt hänger med längre.

Kommer jag få en prestandaboost eller är det onödigt att slösa ~6000kr på ett 5970?

Utöver detta undrar jag vilket märke man bör välja. Var inne på Asus eller XFX, då det senare hade 2års garanti.

Har också sett att det kommer att släppas nya 5970, inom snar framtid, med diverse OC och extrakylare. Bör man kanske vänta på dessa? Känns lite om att dessa kommer kosta mer och jag vill inte ge mer än 6000kr.

Vad tycker ni? Alla råd uppskattas.

Sitter förövrigt på ett i5-system med 4GB RAM.

//P

Permalänk

Köp ett geforce 480 som är billigare och troligtvis bättre. Kommer ut nästa vecka tror jag.

Permalänk
Medlem

jag hade väntat tills mer info finns ang GTX480 innan du handlar....
4870x2 som du har är ett väldigt bra kort.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Köp ett geforce 480 som är billigare och troligtvis bättre. Kommer ut nästa vecka tror jag.

Det kommer inte vara bättre än 5970.

ontopic så får du väl en prestandaboost om resten av datorn hänger med.

Permalänk
Medlem

Vänta tills de nya nvidia korten kommer. Även om du inte vill ha nvidia kort tror jag ati kommer sänka priset på sina

Permalänk
Medlem

Bättre prestandamässigt återstår att se tvivlar dock. Sällan ett grafikkort i samma generation är bättre än två.

Men bättre i och med att du betalar mindre och slipper knas i spel som är ny lanserade och/eller inte stödjer crossfire, ja.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Köp inte nytt. Om du inte bara ska ha den för att förlänga din e-penis ska du inte köpa 5970. 6000 för ca 10 fps mer i crysis. Onödigt om du frågar mig.

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem

du tjänar inte mkt på de och vad är de de inte hänger me i? om du menar spel säg inte crysis

Permalänk
Medlem

Börja med att klocka upp prollen om du inte redan gjort det

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle jag vara du så skulle jag i alla fall vänta på 4Gb versioner blir vanligt till vettigt pris. 2Gb är för lite annser jag för sådana upplösningar, textures och AA. Med 2Gb har man ju bara 1Gb effektivt i CF då kortet är en allt i ett CF settup bara.
4Gb borde skala lite bättre i dom mer krävande applikationerna.

Permalänk
Avstängd

Överklockat din i5a? Om du inte gjort det så är det nog mera troligt att det är CPUn som är flaskhalsen!

Jag har själv en 4 GHz i5 750 med ett GTX 295 som är likvärdigt till ett 4870x2 och brukar ha 120 fps i de flesta spel, men aldrig haft problem med att komma över 60 fps. Vet inte vad du har för skärm eller vad det är för spel du spelar, men jag får strax över 60 fps i GTA4. Jag kör dock bara 1680x1050.

Om jag var som du så skulle jag nog vänta med att köpa ett DX11 kort tills det faktiskt finns spel att spela som stödjer det!

Och som sagt köper du nytt grafikkort utan att ha klockat din processor så tror jag att du kommer bli besviken på prestandaökingen som ett nytt kort ger. Men du kör ju högre upplösning än mig så du skulle nog märka större skillnad på ett 4870x2 å 5970 än jag.

Permalänk
Medlem

GTA 4 är ju CPU limited om något. Gick från 9800GTX till GTX260. Igen som helst skillnad. Visst mer ram och kan ha fetare textures mm men flyter ju inte bättre tvärt om då.
Kör med E8400 @ 3.8Ghz då. Därimot Far Cry 2 var det lätt 50-60% förbättring i FPS.

Så det beror ju på spel men GTA IV behöver en snabb CPU, medlemåtligt GFX med MYCKET minne på grafikkortet om man har CPU nog att orka driva spelet i hög detalj.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
GTA 4 är ju CPU limited om något. Gick från 9800GTX till GTX260. Igen som helst skillnad. Visst mer ram och kan ha fetare textures mm men flyter ju inte bättre tvärt om då.
Kör med E8400 @ 3.8Ghz då. Därimot Far Cry 2 var det lätt 50-60% förbättring i FPS.

Så det beror ju på spel men GTA IV behöver en snabb CPU, medlemåtligt GFX med MYCKET minne på grafikkortet om man har CPU nog att orka driva spelet i hög detalj.

Använder dock bara 59% av CPUn i GTA4, visst är det CPU krävande, men min flaskhals är inte CPUn i GTA4. Du har ju en gammal E8400 med bara två kärnor... :/

Permalänk

Läst att nvidia 480 är lika bra som 5870 -.-

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Antielefant

Ingen vet hur 5850/470/5870/480/5890 kommer att se ut prestandamässigt än. Vänta på bencharna som kommer 26/3 (och de ska komma då.. både Anandtech, Toms Hardware och XBit ska ha fått previewkort)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Blev ju lite sugen då jag såg att korten fanns i lager hos flera butiker, jag avstår nog från att beställa, trotts allt. Processorn är oklockad i dagsläget men ska ta tag i det snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Använder dock bara 59% av CPUn i GTA4, visst är det CPU krävande, men min flaskhals är inte CPUn i GTA4. Du har ju en gammal E8400 med bara två kärnor... :/

Hahaha? Så du menar att 59% CPU use villket innebär att du använder 2 kärnor och lite av tredje ungifär skulle göra stora skillnaden.

Min E8400 rullar på fint i 3.8Ghz så det ger rätt bra FPS i GTA IV. Polaren får samma resultat med Phenom II 940 @ 3.8Ghz så hur vicktigt det är med quade i det spelet beror i hög grad på villken quade du ställer mot villken Dualcore.
Viss skillnad att tex ställa en Q6600 stock mot en E8400 som är högre klockad stock och kan klockas ganska gött med. GTA IV nyttja upp till 3 kärnor någorlunda effektivt. Men inte mycket mer.

Men men jag har min i7 920 @ 3.7Ghz med 12Gb ram och 2st GTX260 i SLI med 2st SSD i raid0 och daul Gbit Intel servernic osv för lite vicktigare saker än att leka i GTA IV.
Igen kastrerad i5 inte. Sånt kan man ju inte ha :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hahaha? Så du menar att 59% CPU use villket innebär att du använder 2 kärnor och lite av tredje ungifär skulle göra stora skillnaden.

Min E8400 rullar på fint i 3.8Ghz så det ger rätt bra FPS i GTA IV. Polaren får samma resultat med Phenom II 940 @ 3.8Ghz så hur vicktigt det är med quade i det spelet beror i hög grad på villken quade du ställer mot villken Dualcore.
Viss skillnad att tex ställa en Q6600 stock mot en E8400 som är högre klockad stock och kan klockas ganska gött med. GTA IV nyttja upp till 3 kärnor någorlunda effektivt. Men inte mycket mer.

Men men jag har min i7 920 @ 3.7Ghz med 12Gb ram och 2st GTX260 i SLI med 2st SSD i raid0 och daul Gbit Intel servernic osv för lite vicktigare saker än att leka i GTA IV.
Igen kastrerad i5 inte. Sånt kan man ju inte ha :/

Hahahaha...