HD 4870 PCS gick just sönder

Permalänk

Du kommer med största sannolikhet få ett reparerat 4870 från leverantören om komplett inte har lite goodwill och ger dig ett nytt 4870 eller eventuellt ett nytt 5770.

Permalänk
Medlem

Givetvis så får du ett likvärdigt kort men knappast ett kort som har samma inköpspris som när du köpte ditt 4870, så fungerar det ju inte.

Visst om du tecknat någon form av drulle försäkring så då skulle det vara så men knappast när det gäller garanti!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Naturligt värdefall

Men produkten gick sönder

Produkten ska hålla under tiden som garantin finns

Använder du dig av butikens garanti så kan du räkna med att en värdeminskning kommer att äga rum. De garanterar som du säger endast varans funktion under tiden som garantin gäller. Reklamation är något helt annat så blanda inte ihop dessa begrepp då det är reklamationsrätten som är lagstadgad.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Edit: Förtydligande

Garanti innebär(oftast, eftersom det varierar mellan olika företag) att näringsidkaren åtar sig att reparera eller åtgärda ursprungliga brister (tillverkningsfel), vilket gör att kortet inte håller garantitiden fullt ut. D.v.s under normala förhållanden. Här finns ofta inga åtaganden om att varan skall ersättas med en nyare och bättre produkt. Sker detta så är det oftast goodwill från företaget och inget annat.

Reklamation innebär att man klagar på varan hos återförsäljaren och hävdar att den är felaktig av någon orsak. Säg att du köper ett grafikkort och det visar sig vara felaktiga produktspecifikationer. Då kan du reklamera varan och hävda din rätt till de åtgärder som täcks i lagen.

Här finns det alltså en stor skillnad

Hoppas min lekmannatolkning var tydlig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Det ska jag verkligen göra sen

Hur gick det till slut? Vilket kort fick du?

EDIT: Såg detta i en annan tråd och antar att det inte är löst än

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Tänkte bara fråga här i tråden om det är standard att ljuga för kunder och försöka lura en kund hos komplett?

Genom att ignorera fakta och försöka säga att när en produkt är bättre på 1 av 10 saker är den produkten som är bättre på en sak en bättre produkt

Sen dra ut på ett enkelt returnärende i flera veckor och inte ens kontakta kunden om vad han vill utan istället ignorera kunden när kunden försöker kontakta och ge tomma löften om kontakt som inte uppfylls

Bara det gör att jag nog aldrig kommer handla på komplett igen, Har betalat dom lite högre priserna i flera år för jag var säker på att servicen var bättre, Tyvärr verkar komplett ha ändrat sig som säljare och servicen har tagit ett riktigt djupdyk till rekordlåga nivåer

Tycker det är riktigt synd att komplett sjunkigt så mycket i standard och är rädd om små mellanskillnader och istället tjänar 100 kronor och får en missnöjd kund än att tappa 100 kronor och får en nöjd kund som kan sprida information om hur komplett har toppenservice

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Följer denna tråden då jag har ett ersättningskort till Gigabyte 260+ OC att plocka ut ifrån dustinhome.se

Visa signatur

HTPC

Permalänk

skrattar när jag läser detta !

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Avstängd

Du kan få min hd 5850, om du lägger till 2500kr i mellanskillnad då jag köpte det för 3000 kr och ditt kort är sönder...

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem

vill inte ha "din" HD5850

Det här var en hypotetisk tråd för mitt egna nöjes skull för jag vet ändå vad som gäller, Tråden får gärna tas bort eller låsas nu eftersom folk inte låter den hypotetiska tråden dö

Permalänk
Medlem

Vad Zcenicx säger i denna tråd. Dock handlar det om Hd4890.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9177...

Citat:

Det är inte priset idag som är avgörande, utan vad han betalade när han köpte korten.

Anledningen är att det finns två sätt att prata "likvärdigt". Dels prestanda (där 5770 ligger en bit lägre och 5850 betydligt högre) och dels pris, dvs värde.

Exempelvis Komplett och Datorbutiken brukar vilja återköpa varan om de inte längre finns (och 4890 är i praktiken dött) och i så fall blir det antagligen att betala eventuell mellanskillnad mellan vad 4890'orna kostade och vad ett 5850 kostar idag.

Dock är jag förvånad över att de går med på att ersätta det icke trasiga kortet med ett nytt? Komplett's (och de flesta butikers) resonemang vad gäller SLI/CF brukar vara "skyll dig själv".

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Enice3

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

underbar tråd XD

Undrar varför det inte gick o.0
XD
Sa du inte detta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Det ska jag verkligen göra sen

Så vilket kort blev det nu då?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det blev ett HIS Radeon 5850

Mer exakt det här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495013

Det efter lite utdragna förhandlingar tills jag fick kontakt med Christoffer Iveslätt

Fick dock betala en liten mellanskillnad på några få hundralappar eftersom det var 500 kronor dyrare än inköpspriset på mitt kort men det är inget att klaga på

Liten sidenote till alla som sa att det aldrig skulle gå
Läs era läxor

Permalänk
Medlem

Allt går om man är jobbig nog.

Visa signatur

Derp

Permalänk

Får hoppas att mitt går sönder snart också då så jag också kan snylta till mig ett

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när mitt 7950GT gick sönder, då fick jag ett nytt 8800GT utav komplett i ersättning utan att ens begära nått.

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

När mitt 6600GT gick sönder och hade gått ut ur sortimentet fick jag välja ett nytt kort för samma pris som mitt 6600GT hade när det gick ur sortimentet.

Turligt nog var det veckan efter jag köpte det, så jag tjänade en del på det.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

När mitt sköna Radeon X600XT (efter 2,5 år - tilläggsförsäkring) pajjade fick jag ett radeon 2400HD, det tyckte jag var snålt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil

Sen har du fortfarande fel angående lagenEdit: Gällande garantin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Inköpspriset är inte relevant, möjligtvis att de då (om du häver köpet) gör en värdeminskning vilket gör att du kanske får tillbaka ett belopp som motsvarar ett 5750, vad vet jag?

Kräver du en likvärdig så förmodar jag att du väljer ett HD5770. Har du tur så kanske de går med på att du får betala mellanskillnaden om du vill ha ett bättre kort.

Leta reda på lite nyare tester så får vi allt se...
Sen har ni fel angående summan då värdeminskningen gäller

Ja vem hade rätt? Jag.
Tänk dig för innan du häver ut dig skit du inte har en aning om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Ja vem hade rätt? Jag.
Tänk dig för innan du häver ut dig skit du inte har en aning om.

Det var då jävulen så otrevlig man får vara, det förstår du väl fan själv att det är helt absurt att han får ett 5850 i utbyte för att inköpspriset var högt. Han betalade en stor summa pengar för att få bland det bästa som fanns, då är det ju sjukt att han ska få precis detsamma vid ett senare tillfälle bara för att kortet BRUKADE vara värt något. Man ska ju få något som är prestandamässigt jämnlikt, inte prismässigt.

@TS
Ett 4870 är fan inte ens jämförbart med ett 5770 och jag tycker du ska vara jävligt tacksam för det du fått.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Det var då jävulen så otrevlig man får vara, det förstår du väl fan själv att det är helt absurt att han får ett 5850 i utbyte för att inköpspriset var högt. Han betalade en stor summa pengar för att få bland det bästa som fanns, då är det ju sjukt att han ska få precis detsamma vid ett senare tillfälle bara för att kortet BRUKADE vara värt något. Man ska ju få något som är prestandamässigt jämnlikt, inte prismässigt.

@TS
Ett 4870 är fan inte ens jämförbart med ett 5770 och jag tycker du ska vara jävligt tacksam för det du fått.

Tänker inte ens kommentera det där.

Den här tråden borde låsas tbh då det bara blir massa bullshit nu + så har det löst sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
Det blev ett HIS Radeon 5850

Mer exakt det här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495013

Det efter lite utdragna förhandlingar tills jag fick kontakt med Christoffer Iveslätt

Fick dock betala en liten mellanskillnad på några få hundralappar eftersom det var 500 kronor dyrare än inköpspriset på mitt kort men det är inget att klaga på

Liten sidenote till alla som sa att det aldrig skulle gå
Läs era läxor

Hur kan du säga att "det blev" ett 5850, när du fick betala mellanskillnad? Hade du inte betalt mellanskillnad hade du fått ett sämre kort?

Exakt hur mycket fick du lägga emellan? Ett HIS 5830 på komplett kostar 2450 kr, alltså 429 kr mer än kortet du "fick".

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath

@TS
Ett 4870 är fan inte ens jämförbart med ett 5770 och jag tycker du ska vara jävligt tacksam för det du fått.

Skulle du kunna backa upp detta?

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-cards-char...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Hur kan du säga att "det blev" ett 5850, när du fick betala mellanskillnad? Hade du inte betalt mellanskillnad hade du fått ett sämre kort?

Exakt hur mycket fick du lägga emellan? Ett HIS 5830 på komplett kostar 2450 kr, alltså 429 kr mer än kortet du "fick".

Han la ut 2.6k på sitt 4870 och 5850 kortet kostar 2.9k så antar att han fick betala en mellanskillnad på 300kr.

Permalänk
Medlem

Tobz0r har rätt

Mackansson lär dig läsa

Karate Taco duktigt att ifrågasätta idioter

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Problemet för trådskaparen är löst och diskussionen behöver inte fortsätta ändå till oändligheten efter det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||