Göra en stor mapp av flera hårddiskar

Permalänk
Medlem

Göra en stor mapp av flera hårddiskar

Hejsan alla!

Jag är inget typ av pro i linux. Jag har gjort lite olika saker förut så jag är inte total noob.

Jag undrar om någon vet något smidigt sätt att göra en mapp lika stor som ett antal hårddiskar?

tex om jag har 2 1TB diskar kan jag mounta/raida/något för att få ihop dem till en stor hårddisk som är mountad i en mapp? (dvs göra en mapp till storleken av flera diskar)

Permalänk

raid 0 eller 1?

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Tror han är ute efter
r0 eller Jbod

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jaa hårdvaru raid borde väl funka. Om ditt moderkort stödjer det ^^

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

raid 0 är att rekommendera om diskarna är likadana.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

ingen hårdvaruraid här inte! raid 0 skulle ju kunna funka iofs. Finns det inget enklare sätt? vad är r0 och Jbod?
Går detta att göra via ssh? Behöver en lösning som funkar över ssh. Går det att sätta upp en raid över ssh? (aldrig gjort förut)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kostas
Går detta att göra via ssh? Behöver en lösning som funkar över ssh. Går det att sätta upp en raid över ssh? (aldrig gjort förut)

Ja det går, även om det är omständigt om du har systemet på diskarna du vill slå samman.
LVM kan göra det du vill, alternativt RAID som redan nämnts. Vad du ska köra beror helt på vad du ska ha på diskarna.

Permalänk
Medlem

Det jag ska ha på diskarna är bara skräpdata så att säga, det spelar ingen roll om det försvinner. Har googlat runt lite och hitta lvm också. förstår inte hur man ska göra dock om man skulle vilja utföra det via ssh. nån som kan länka till en tutorial eller berätta hur man gör?

Permalänk
Medlem