Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Har också varit inne på det en del, men i dagsläget verkar det alldeles för omständigt. Bland annat får man byta nätverkskort, sen är jag ganska säker på att ingen hade fått igång output'en på ljudet sist jag kollade.

Kolla http://www.insanelymac.com/forum/ för mer information (samt dela med dig i den här tråden om du ger dig på projektet ).

aha, faan va trist..vore sjukt kul med os x

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpu
Har funderat på en1810TZ någon som testat voddler och uppspelning via HDMI. Orkar den driva en platt tv typ 40" eller är det att begära för mycket.

JAg kör Voddler via HDMI till en hembioreciever och sedan till en 37" LCD. Fungerar klockrent med bild och 5.1 ljud. Hackar inget!

Permalänk
Medlem

Hej!
Har precis fått uppgraderingsskivorna för Windows 7 till min 1810TZ.
Jag vill göra en nyinstallation av W7. Har hört att uppgradering inte är att rekommendera...
Men jag har ingen DVD-spelare till min 1810TZ. Jag har hört att man måste kunna boota från spelaren för att kunna göra en nyinstallation.

Kan jag använda en USB-sticka? En extern USB-drive? En extern valfri USB-DVD-spelare? Eller måste jag föröka hitta en original Acer DVD-spelare för att kunna installera W7?

Permalänk
Medlem

Använd valfri USB-dvdspelare om du nu har det. Ska inte vara något problem. En nyinstallation ska inte vara några problem att göra från en USB-sticka heller.

Själv uppgraderade jag med hjälp av daemon tools. Blev lite kompabilitetsproblem sen med daemon tools men det lyckades jag lösa.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThompaL
Hej!
Har precis fått uppgraderingsskivorna för Windows 7 till min 1810TZ.
Jag vill göra en nyinstallation av W7. Har hört att uppgradering inte är att rekommendera...
Men jag har ingen DVD-spelare till min 1810TZ. Jag har hört att man måste kunna boota från spelaren för att kunna göra en nyinstallation.

Kan jag använda en USB-sticka? En extern USB-drive? En extern valfri USB-DVD-spelare? Eller måste jag föröka hitta en original Acer DVD-spelare för att kunna installera W7?

Ddu behöver inte en originalAcerspelare. Själv hade jag inte ett tillräckligt stort USBminne eller någon extern lämplig spelare och var inte intresserad av att investera mer pengar i projektet.
Så jag använde partition magic och skapade en extra partition på 10 gig på latophårddisken. Sedan hämtade jag hem filerna på skivan till en annan dator och förde över dessa filer till partitionen på min 1810T.
Ifrån denna partition kunde jag köra installationen direkt då datorns hårddisk självfallet är bootbar redan från början.
Detta sättet gav mig både en ren install, och en partition med W7kopia som är lättåtkomlig om jag någon gång vill göra om processen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

är det någon som har 1810T eller TZ som uppgraderat till W7 på egen hand och behållt 8 timmars batteritid? Min batterybar visar att jag nu snittar på knappt 6 timmar. Låg på 8 och en halv timme med Vistaversionen. Vad göra? JAg har hämtat drivrutiner och ställt av aero...

En fråga till om batterybar. Finns det något sätt att nollställa uppskattade drifttiden? Mätarens värden tog rätt mycket stryk när jag körde ett tag utan rätt drivrutiner så den visar ju en del för lite fortfarande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ddu behöver inte en originalAcerspelare. Själv hade jag inte ett tillräckligt stort USBminne eller någon extern lämplig spelare och var inte intresserad av att investera mer pengar i projektet.
Så jag använde partition magic och skapade en extra partition på 10 gig på latophårddisken. Sedan hämtade jag hem filerna på skivan till en annan dator och förde över dessa filer till partitionen på min 1810T.
Ifrån denna partition kunde jag köra installationen direkt då datorns hårddisk självfallet är bootbar redan från början.
Detta sättet gav mig både en ren install, och en partition med W7kopia som är lättåtkomlig om jag någon gång vill göra om processen.

Tack för tipset!
Är det bara att kopiera samtliga filer från diskarna till den skapade partitionen "rätt upp och ner", eller är det något man behöver tänka på vid själva kopieringen?

Permalänk

Har en fråga till alla er som har en 3810 (eller annan 13" om nu någon som läser denna tråden har det).

Hur upplever ni skärmens storlek vid "normalt" användande, t ex arbeten i office, vanligt surfande, kanske programmering?
Jag har provat 3810 en liten stund på inet i gbg, men svårt att få ett intryck i hur det skulle kännas efter en lite längre stund. Kan ju inte riktigt stå där och prova i några timmar ;).

Anledningen till att jag undrar är att jag har en gammal 15.6" på 3½ kg och typ 30-40 minuters batteritid (när den var ny var det inte så mycket bättre) som ser ut att ha gett upp. En 13" lockar väldigt mycket pga storleken och batteritiden.
Lättare för mig att ta med till skolan, smidigare på resor etc. Spela kommer jag nog inte göra. Vill jag spela kan jag göra det på min stationära eller på en xbox.
Laptopen ska användas mest i skolan/till skolarbeten samt surfa när jag är hos tjejen. Eventuellt spela hd-material via hdmi.
Men det som gör mig lite tveksam är ifall jag kommer tröttna på den mindre skärmen, inte vid resor eller i skolan men när man använder den hemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Använd valfri USB-dvdspelare om du nu har det. Ska inte vara något problem. En nyinstallation ska inte vara några problem att göra från en USB-sticka heller.

Själv uppgraderade jag med hjälp av daemon tools. Blev lite kompabilitetsproblem sen med daemon tools men det lyckades jag lösa.

Tack!
Nån som har erfarenhet av detta? Funkar det även i praktiken med vanlig USB-DVD/Sticka?

Sen blir man ju orolig över batteritiden och W7. Någon mer som har märkt att den blir kortare än med Vista? I så fall börjar jag fundera på om det verkligen är värt att installera om datorn med W7...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrotnisse
Har en fråga till alla er som har en 3810 (eller annan 13" om nu någon som läser denna tråden har det).

Hur upplever ni skärmens storlek vid "normalt" användande, t ex arbeten i office, vanligt surfande, kanske programmering?
Jag har provat 3810 en liten stund på inet i gbg, men svårt att få ett intryck i hur det skulle kännas efter en lite längre stund. Kan ju inte riktigt stå där och prova i några timmar ;).

Anledningen till att jag undrar är att jag har en gammal 15.6" på 3½ kg och typ 30-40 minuters batteritid (när den var ny var det inte så mycket bättre) som ser ut att ha gett upp. En 13" lockar väldigt mycket pga storleken och batteritiden.
Lättare för mig att ta med till skolan, smidigare på resor etc. Spela kommer jag nog inte göra. Vill jag spela kan jag göra det på min stationära eller på en xbox.
Laptopen ska användas mest i skolan/till skolarbeten samt surfa när jag är hos tjejen. Eventuellt spela hd-material via hdmi.
Men det som gör mig lite tveksam är ifall jag kommer tröttna på den mindre skärmen, inte vid resor eller i skolan men när man använder den hemma.

Högst individuell fråga. Det finns många som är jättenöjda med en 10"skärm. Själv är jag helnöjd men min 11,6" på min 1810T. Tangentbordet var en viktig del av valet. Utan fullstort tangentbord hade jag inte köpt en så liten dator.
Skaffade min för skoljobb som programmering och liknande och min är perfa för detta. Väger ännu mindre än 13"varianten vilket såklart är bra. Men det är bara du som kan avgöra om du skulle vara nöjd med en 13"skärm. Jag har klsskamrater som vägrar jobba på en laptop under 17", så detta är för individuellt för att få ett rakt och bra svar på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Som sagt högst individuellt men jag tycker personligen att 13" är en helt perfekt storlek som ger det mesta av båda världar. Väldigt bärbar, men samtidigt inte för liten skärmyta för att surfande och ordbehandlande ska kännas jobbigt.

Jag använder mest min 3810 till surfande och skolarbeten, men även för film och ibland spel och det känns hur bra som helst!

Jag har absolut inte tröttnat på storleken efter ca 6 månaders användning.

Permalänk

Jo självklart är det det. På så vis kändes det som en lite dum fråga. Men kändes även bättre att ställa frågan istället för att köpa och kanske inse efteråt att det var dumt :).

Men om ni inte har något bekymmer så låter det bra. Även om jag kanske tycker det blir tröttsamt så överväger nog vikten och batteritiden :).

apansbrosa, vad är det för spel du kan köra på den? Är det nyare som cod:mw2, l4d2 och liknande eller lite mindre krävande spel?

Nu har jag bara skummat igenom tråden inte lusläst alla inlägg, men 3810 klarar 1080p väl (eller har jag fel)? Bara man använder typ MPC HC och aktiverar hårdvaruaccelerering?

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Skrotnisse
apansbrosa, vad är det för spel du kan köra på den? Är det nyare som cod:mw2, l4d2 och liknande eller lite mindre krävande spel?

Nej det är inga otroligt krävande spel, mest små saker från steam eller gog. Men då din fråga gällde skärmstorleken så kan jag bara säga att jag tycker det funkar riktigt bra att spela på 13". Jag har spelat lite FPS (som du verkar vara mest intresserad av?) och det funkar prima, även om större skärm inte skadar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apansbrorsa
Nej det är inga otroligt krävande spel, mest små saker från steam eller gog. Men då din fråga gällde skärmstorleken så kan jag bara säga att jag tycker det funkar riktigt bra att spela på 13". Jag har spelat lite FPS (som du verkar vara mest intresserad av?) och det funkar prima, även om större skärm inte skadar.

Jo det är mest fps som jag spelar, de få gånger jag faktiskt spelar. Som sagt, jag kommer troligtvis inte spela på den, men om jag får för mig att göra det så är det ju bra att veta ungefär vad som går

Permalänk
Medlem

Det diskuterades passande väskor och fodral tidigare i tråden.
Jag fick idag Neogreene Laptop Sleeve som jag beställt från adisgladis.se .
Tänkte bara dela med mig och berätta att det sitter helt kanon runt min 3810T!

Visa signatur

Asus Maximus Gene V | Intel® Core™ i7-3770K | Corsair Vengeance 16Gb
Asus GTX 980 Ti Strix | Asus ROG Xonar Phoebus
ASUS PCE-AC88 | 2 x OCZ ARC 100 240Gb - RAID0
Be-quiet! Dark Power Pro 10 550W | Be-quiet! Dark Rock 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThompaL
Tack!
Nån som har erfarenhet av detta? Funkar det även i praktiken med vanlig USB-DVD/Sticka?

Sen blir man ju orolig över batteritiden och W7. Någon mer som har märkt att den blir kortare än med Vista? I så fall börjar jag fundera på om det verkligen är värt att installera om datorn med W7...

Jag har en 3810TG och har ganska nyss installerat W7. Det jag märkt är att med Vista så indikerade batteriikonen över 8 timmar fast med W7 indikerar den enbart 5h och 20m vid fulladdat.
Väntar på svar från Acersupporten.
Någon som var med om liknande?

Jag laddade ner programmet Battcrusor (http://en.battcursor.net/download.aspx). Där kan man se kvarvarande kapacitet jämfört med dimensionerad kapacitet som en indikator på batteriets ålder. min ligger på 96,75% efter 6 månaders användande varav 3 veckor med W7. Känns som normalt men ändå är batteritiden sämre i W7.

[edit] Har nu på en dag gått ner till 96,57% men det kanske är normalt[/edit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lussedor
Nån som har en tutorial hur man flashar ett BIOS på denna burk, eller generellt? Jag tänkte att det väl går via USB-sticka eller så.

Hemma från semestern gav jag mig på det, och märkte att det ju bara var att köra ett program, och sen var det klart.... Pinsamt lätt.

1810 tray funkar nu, som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lussedor
Hemma från semestern gav jag mig på det, och märkte att det ju bara var att köra ett program, och sen var det klart.... Pinsamt lätt.

1810 tray funkar nu, som det ska.

Vad hette programmet? (Ev. länk?)

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Hej.

Har en 1810t, och har bytt från vista till windows 7, men jag får så grymt mycket sämre batteritid. Har någon annan det problemet?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Vad hette programmet? (Ev. länk?)

http://global-download.acer.com/GDFiles/BIOS/BIOS/BIOS_Acer_3...

Här är nyaste BIOS, version 3303. Det kan vara värt att kolla vad som är installerat, genom ett tryck på F2 vid uppstart. Där står BIOS-version.

Mvh
Johan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
Hej.

Har en 1810t, och har bytt från vista till windows 7, men jag får så grymt mycket sämre batteritid. Har någon annan det problemet?

Om du läser högre upp på denna sida i tråden ser du att jag skrivit samma fråga. Ja, det verkar vara fler med samma problem. Min batteritid har dock gått upp en del nu igen. Från ca 5 timmar till 6.50, alltså nästan 7 timmar igen.
1810t med egeninstallerat W7 verkar inte klara att växla mellan sovläge och vaket riktigt lika bra. Kör man däremot datorn i många timmar i rad så har jag märkt att jag iaf får min battery bar att visa högre kapacitet efter ett tag.
Sist jag kollade (för 3-4 veckor sedan) så hade de inte släppt några nya drivrutiner för att pigga till datorn, men det kommer kaaanske. Man kan ju alltid hoppas...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Går i tankar att införskaffa en Timeline 1810. Har dock läst på lite och det verkar inte som Acer och kvalitet går ihop. Någon som har haft denna dator ett tag och kan uttala sig?

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Har köpt en 4810TG på El Giganten idag.

Är dock Vista på den i väntan på W7 skivan som de inte hade hemma.

Vad behöver jag ha kvar i autouppstart? Mkt skumma program. Thouchpad,dvd knappen sen minimum.

Kan jag installera W7-64 bit på en su 3500 processor?

Mvh B

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diffner
Går i tankar att införskaffa en Timeline 1810. Har dock läst på lite och det verkar inte som Acer och kvalitet går ihop. Någon som har haft denna dator ett tag och kan uttala sig?

Jag har en 1810T sedan i september och är väldigt nöjd. Modellen är ju populär, knäpptyst och har bra batteritid. Allt fungerar klanderfritt på min än så länge.
Acer har skärpt till sig på senare tid, och det märks framförallt på timelineserien tycker jag då. Men, det kommer märkas först om något år ifall dessa modeller faktiskt håller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Kunde inte hålla mig längre, ar beställt en sån här: http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2906904 till min 1810tz

Tänkte knåpa ihop en "before and after" video på när jag startar upp win 7 sen också.

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag har en 1810T sedan i september och är väldigt nöjd. Modellen är ju populär, knäpptyst och har bra batteritid. Allt fungerar klanderfritt på min än så länge.
Acer har skärpt till sig på senare tid, och det märks framförallt på timelineserien tycker jag då. Men, det kommer märkas först om något år ifall dessa modeller faktiskt håller.

Det känns som att det enda hittills som jag kan klaga på är att den är aningen mjuk i bottenplattan. Det flexar rätt mycket och faktiskt stämmer det som många sagt att hö framfot står nån mm över bordet. Annars är det överlägsen känsla i tangentbordet och ljudnivån och temperaturen är fantastiska.

Permalänk

Ni som har 1810TZ och lyckas köra 1080p filmer vilka program använder ni då?

Permalänk
Medlem

vlc

EDIT: Vänta lite, det var nog att jag körde full HD på inbyggda skärmen, men det funkade i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har köpt mig en 4810TG, tänkte köra full hd med den via HDMI, suttit och testat både MPC HC med flera olika inställningar, bla guiden som finns här på forumet om 1080p, och VLC, kan köra full hd material men det laggar lite i filmen. Sen ligger min CPU på 40-50% vilket jag förstått att den inte ska göra. Nån som har en 4810TG som fått full hd att flyta på bra?

Permalänk
Medlem

var hittar man 1810tray? har försökt hitta det till min 1810tz men lyckas inte någonstans, någon vänlig själ därute som vill hjälpa?