Permalänk

DOTA vs LOL vs HON

Ja vad säger ni, vad är roligast? Själv har jag fastnat för LOL synd bara att det är lite små buggigt och segt till och från. Dock aldrig under matcher.

DOTA = Defense of the Ancients
LOL= League of Legends
HON = Heroes of Newerth
(resten får ni googla fram själva...)

EDIT: ah suck glömde ju göra en omröstning...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

Personlig så tycker jag LoL är det enda som är dåligt, till och med väldigt dåligt, de båda andra är ganska likbördiga, dvs grymt bra.

Min syn av LoL är att det är väldigt försimplad version av Dota, man kan t.ex inte göra deny på creeps, en annan är att LoL känns obalancerat. En spelare som spelat högre chans att vinna, då menar jag inte pga att han kan systemet bättre och har mer erfarenhet, utan för att han fått fler "skills" osv.

Det som är dåligt med HoN är att communityn till stora delar är dum i huvudet, och att man oavsett om man är bra eller dålig, idiot förklarar folk, eller blir idiotförklarad, om man kör public. Jag misstänker att Dota's community är snarlik, men har inte kört Dota så mycket på sistone.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

LoL är väldigt barnsligt och ser oerhört drygt ut.

HoN är absolut det bästa av dom alla. Snygg grafik, sköna heroes & en aktiv företag som gör så bäst dom kan för spelarna.

DotA är bra men föråldrad grafik. Dåliga är även att man kan inte binda sina egna knappar som i HoN.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantz3n
LoL är väldigt barnsligt och ser oerhört drygt ut.

HoN är absolut det bästa av dom alla. Snygg grafik, sköna heroes & en aktiv företag som gör så bäst dom kan för spelarna.

DotA är bra men föråldrad grafik. Dåliga är även att man kan inte binda sina egna knappar som i HoN.

Hon är tokobalanserat, SJUKT mycket sämre balans än vad det är i dota.

LoL är i en helt annan division, dvs ett korplag som knappt är värd att nämna i samma inlägg.
Ärligt talat så är det ingenting som är bra med det spelet i mitt tycke.

Hon skulle kunna bli mycket bättre om dom lärde sig att balansera spelet bättre och om dom gjorde om psr systemet för just nu är det totalt meningslöst och allmänt konstigt konstruerat.

Sen att säga att hon är bättre än dota för att man kan binda knappar osv är ju helt efterblivet.
Hon är ett fristående spel, dota är en custom map till wc3.
Felet ligger inte i dota, felet ligger i wc3, kom ihåg detta.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

LoL är har ett långsammare tempo än dota och HoN, det är som dota för barn.. håller med om att hon är obalanserat, men det blir nog bra bara man ger det lite tid 8)

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

DOTA: Knappt spelat Dota (endast på lan för många år sedan) och ja jag var väll inte så förtjust i det men helt ok. Det jag störde mig mest på i DOTA var köpsystemet som kändes väldigt rörigt.

LoL: Var kul, kanske mest för att jag rent ut sagt ägde i det spelet i jämförelse med DOTA och HoN, gillar även att man får runes så att man kan finslipa sin favorit hero och viktigast av allt, spelet har/hade trevliga spelare.

HoN: Tja vad ska man säg, verkar bara finnas en massa 14 åringar med ett väldigt litet ordförråd innehållande en massa kränkande ord som flitigt används, detta slipper man ju dock om man spelar med IRL kompisar som jag endast gör.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity

Sen att säga att hon är bättre än dota för att man kan binda knappar osv är ju helt efterblivet.
Hon är ett fristående spel, dota är en custom map till wc3.
Felet ligger inte i dota, felet ligger i wc3, kom ihåg detta.

Jag fattar verkligen inte hur du tänker nu. Din logik är efterbliven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MathewT
Jag fattar verkligen inte hur du tänker nu. Din logik är efterbliven.

Är det dotas fel att man inte kan binda knappar i det eller är det wc3s fel?
Min poäng är att ta upp sånna saker som inte har någon direkt betydelse för spelet är bara meningslöst.
Det är som att säga att lol är bättre än dota för att det har en snyggare logo eller något liknande.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Tycker bäst om DotA. Har hängt med sen länge och det är ett välutvecklat spel. Håller med om att alla recept och så är sega och lära sig i början, men när man väl lärt sig är det riktigt nice.

Med Wc3 på högsta inställningar blir spelet riktigt snyggt. Och givetvis kan man binda egna knappar för det! Vad är ni för människor som inte vet det?:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164

Med Wc3 på högsta inställningar blir spelet riktigt snyggt. Och givetvis kan man binda egna knappar för det! Vad är ni för människor som inte vet det?:P

Touch down!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Sen att säga att hon är bättre än dota för att man kan binda knappar osv är ju helt efterblivet.
Hon är ett fristående spel, dota är en custom map till wc3.
Felet ligger inte i dota, felet ligger i wc3, kom ihåg detta.

Varför det? Skaparna av Dota valde att göra det till just WC3. Därför kan man skylla på dota för just detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Är det dotas fel att man inte kan binda knappar i det eller är det wc3s fel?
Min poäng är att ta upp sånna saker som inte har någon direkt betydelse för spelet är bara meningslöst.
Det är som att säga att lol är bättre än dota för att det har en snyggare logo eller något liknande.

Att inte kunna binda knappar har något med spelet att göra. Det är en del av den totala upplevelsen och man kan därför inte ignorera den.
Logon är inget man har kontakt med hela tiden och därför en grymt dålig liknelse.

Om du och dina kompisar ska tävla med era bilar och du väljer en konsumvagn istället för en Toyota Supra, är det ditt fel eller konsumvagnens när du förlorar?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Är det dotas fel att man inte kan binda knappar i det eller är det wc3s fel?
Min poäng är att ta upp sånna saker som inte har någon direkt betydelse för spelet är bara meningslöst.
Det är som att säga att lol är bättre än dota för att det har en snyggare logo eller något liknande.

Klart som fan det har betydelse? Du bygger om din farsas bil, får inte in krockkuddar pga av brist på utrymme. Jag bygger min bil från grunden och får in mina rosa krockkuddar. Får jag då inte använda det som ett argument för att min bil är bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164

Med Wc3 på högsta inställningar blir spelet riktigt snyggt. Och givetvis kan man binda egna knappar för det! Vad är ni för människor som inte vet det?:P

Har inte spelat något av spelen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MathewT
Klart som fan det har betydelse? Du bygger om din farsas bil, får inte in krockkuddar pga av brist på utrymme. Jag bygger min bil från grunden och får in mina rosa krockkuddar. Får jag då inte använda det som ett argument för att min bil är bättre?

Har inte spelat något av spelen

Det är snarare att du påstår att din bil är snabbare för att den har rosa krockkuddar när det är en helt irrelevant detalj.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Att inte kunna binda knappar har något med spelet att göra. Det är en del av den totala upplevelsen och man kan därför inte ignorera den.
Logon är inget man har kontakt med hela tiden och därför en grymt dålig liknelse.

Tycker det är grymt dåligt att ni fortsätter argumentera över huvud taget, för som jag sa så kan man binda egna knappar i Wc3:P

I Wc3 mappen finns en txt fil som heter CustomKeyInfo, läs den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Det är snarare att du påstår att din bil är snabbare för att den har rosa krockkuddar när det är en helt irrelevant detalj.

Nej. Grabben sa inte att grafiken blev snyggare för att det fanns möjlighet att binda knappar.

Ontopic, Dota är roligast för det är det enda jag spelat. + att man kan binda knappar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Hon är tokobalanserat, SJUKT mycket sämre balans än vad det är i dota.

Sen att säga att hon är bättre än dota för att man kan binda knappar osv är ju helt efterblivet.
Hon är ett fristående spel, dota är en custom map till wc3.
Felet ligger inte i dota, felet ligger i wc3, kom ihåg detta.

Klart HoN är obalanserat. Spelet är ju i Beta!

Efterblivet? /slap Enity
Knapparna/kontrollen är en den av spelet. När man recenserar eller bedömer spel, så är spelkontrollen och dynamiken en del av poängen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk

Som många andra varit inne på:

- Dota är bra gjort, balanserat osv. Men det är krångligt att lägga in sina egna snabbknappar och liknande eftersom man måste använda tredjeparts program. Dessutom är det inte så snyggt för dem som bryr sig mkt om det.

- LoL är sämst på nästan alla sätt. För nybörjare, typ som spelat under 200 matcher, är det kanske roligare?

- HoN verkar bli bättre än Dota, eller kanske till och med redan är det. Är fortfarande beta, men börjar fungera rätt bra. Går alltid köra bd/bp för att göra det balanserat.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Att ändra keybindings i dota behöver inte vara en hel vetenskap.

1. http://www.drjones.dk/customkeys/generator.php
2. Knappa in de tangenter du vill använda
3. Tryck på generate
4. Spara i din warcraft mapp

För de lite mer avancerade användarna så finns Warkeys, då kan du ändra keybindings för varje enskild hjälte

http://warkeys.sourceforge.net/

EDIT: Glömde nämna att man lär aktivera Custom keys i WC3
Options -> Gameplay -> Custom Keyboard Shortcuts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
- Dota är bra gjort, balanserat osv. Men det är krångligt att lägga in sina egna snabbknappar och liknande eftersom man måste använda tredjeparts program.

Nej...? Custom keybinds är en inbyggd funktion i Wc3. Inge tredjeparts program, inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
Nej...? Custom keybinds är en inbyggd funktion i Wc3. Inge tredjeparts program, inte.

Jo, du måste ha tredjepartsprogram.

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem

Jag föredrar LoL. Spelade aldrig dota, och tycker heller inte om HoN. Jag förstår att de är helt i olika klasser, men föredrar alltså LoL.

Det är enkelt, snyggt (vissa tenderar att inte gilla den barnsliga grafiken, men jag å andra sidan gillar inte klöddiga texturer som HoN har). Bara för att det är relativt enkelt upplägg betyder det inte att motståndet är svårare. Alla spelar på samma vilkor.

Ja... jag skulle kunna rada upp massor med punkter varför jag föredrar LoL, men det är ju bara mina åsikter som återspeglas i princip. Därför har jag ingen större lust då det kommer folk skrikandes och "flameandes".

Ska tillägga att jag är ingen "true dota fanboy", eller vad man ska kalla den här spel-genren. Och det är inte meningen att låta nedlåtande över HoN, utan det tilltalar mig bara inte.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
Tycker det är grymt dåligt att ni fortsätter argumentera över huvud taget, för som jag sa så kan man binda egna knappar i Wc3:P

I Wc3 mappen finns en txt fil som heter CustomKeyInfo, läs den.

men fy fan att man ska hålla på med sånt. Vill ju kunna göra det i spelen on the fly.
Det kan man i dom flesta spelen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIGGE_BOSSEN
Jo, du måste ha tredjepartsprogram.

Ja, jo, man måste ju ha ett program för att öppna en .txt fil... Rent tekniskt ett tredjepartsprogram, men alla datorer har ju det och eftersom Blizzard inkluderade denna funktion i Wc3 skulle jag inte kalla det någon utomstående funktion:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
men fy fan att man ska hålla på med sånt. Vill ju kunna göra det i spelen on the fly.
Det kan man i dom flesta spelen.

Jo, för det är ju grymt jobbigt...
Om du är för lat för det kan du skaffa en mac.

Permalänk
Medlem

HoN

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har spelat en hel del LoL och tycker att det är förvånansvärt kul, har tyvärr inte fått tag på någon beta nyckel till HoN så jag har inte kunna prova...kanske det är någon vänlig själ här som kan pm:a en till mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Har spelat en hel del LoL och tycker att det är förvånansvärt kul, har tyvärr inte fått tag på någon beta nyckel till HoN så jag har inte kunna prova...kanske det är någon vänlig själ här som kan pm:a en till mig?

Rent spontant tror jag du inte gillar HoN om du tycker om LoL. Men ska se om jag kan leta fram nån nyckel när jag kommer hem, annars kan du få min om det går.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Tycker Dota är bäst. Det är liksom det spelat man har spelat mest i sina dagar

Permalänk

LoL för min del.
grafiken är en sån sak man antingen älskar eller hatar, personligen så älskar jag den
LoL har utan tvekan bekvämast+snabbast shop.
Ability power är också hårt, så att man kan förbättra spells och att casters inte blir helt värdelösa lategame.
LoL har även trevligast community, HoN har bara massa rövhål (kanske är därför vissa gillar HoN bättre?)

Fastnade aldrig för HoN, tyckte DotA va bättre fast det kan ha varit för att jag lirade så mye DotA så HoN kändes gammalt redan första matchen. Kan tänka mig att det är lite roligare för dom som just kommer in i genren än det var för mig.

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk

DotA är fortfarande riktigt bra, ganska balanserat, och har ett väldigt intressant metagame till skillnad från HoN just nu. Men detta kommer antagligen så småningom att ändras ju fler hjältar som läggs till i HoN.

Dock, som så många andra här poängterar är DotA fast i Warcraft 3 vilket gör det väldigt begränsat. Ifall man är en vanlig casual eller pubspelare, är HoN i de allra flesta fall ett bättre val. Man har reconnect, helt laggfria spel, ett väldigt enkelt replaysystem och även snart team matchmaking.

Jag förstår dem som stannar kvar i DotA om man spelar på en väldigt seriös nivå. Vet att det kan vara lite jobbigt i början att "migrera" mellan spelen, och detta till ens nackdel om man spelar DotA väldigt competetive.

Jag föredrar helt klart HoN nu. Om man har lite halvkasst internet som jag själv har, kommer man att älska hur delayfritt HoN är jämfört med DotA.

Alltså, om man är en helt ny spelare till dessa spel bör man pröva HoN. Ifall man verkligen inte slåss för sitt liv för att behålla Warcraft 3-grafiken, så är HoN helt enkelt ett förbättrat DotA. Om man är ny kommer man med väldigt stor sannolikhet tycka mer om HoN.

Sedan måste man slåss med det ruttna communityt som spelen har, och det är helt klart en nackdel. Man får helt enkelt försöka välja vilka man spelar med.

Visa signatur

It's like having a baby.

Permalänk
Medlem

Spelat alla 3 väldigt mycket, Svårt att jämnföra dom.
Dota är en map i WC 3 vilket också medför att det finns många ramar som dom måste jobba inom när dom utvecklar "kartan".

HoN, Skit community. Rövhål allihop som spelar det spelet i stort sett. Aldrig sett värre smutskastande än jag sett i det spelet. Nybörjare är ICKE välkomna.
I övrigt ett helt ok spel. Tar dock ganska länge att lära sig om man är ovan med såna här spel.

Lol, gillar communityn skarpt, väldigt trevligt folk mestadels.
Dock lämnar spelet en del att önska, känns som ett begränsat HoN Dota.
Det jag saknar mest är dock Deny funktionen. Men i övrigt är detta det jag fastnat mest för, mycket pga folket som spelar det.
Match making systemet är grymt, man spelar hela tiden med folk runt sin egen lvl. Och snabbt går det, aldrig längre väntetid än 2-3 minuter från joinande av kö till matchstart.