Permalänk
Medlem

Blåst på minnen

Tjo, skulle köpa ett par ddr2 minnen här av någon medlem på sweclockers. Han bad mig förskotts betala och ge han adress och postnummer. Jag betalade och gav han uppgifterna. Detta är nog 2 veckor sen nu och jag har inte fått några minnen, har inte hört något av honom heller. Det jobbiga i situationen är att alla mail är borta så jag har ingen information om han alls. Så jag kan inte kontakta han. Finns det något sätt att ta tebax borttagna mail? Eller att få tag på uppgifter om personen?

Tacksam för svar /Nicke

Ps: Ursäkta om jag postade detta i fel forum del. Visste inte vart jag skulle posta.

Permalänk
Medlem

Om du har kontouppgifterna så är det bara att gå ner till din bank om be dom om uppgifterna. Om inte så måste du först göra en polisanmälan & sedan fixar polisen alla uppgifterna från din bank.

Permalänk
Medlem

Okey, ja det borde väl stå vart mina pengar skickades till? Det är dom enda uppgifter jag har.

Permalänk
Medlem

att gå till banken med ett kontonummer och fråga vem som har kontot, går inte....

banksekretessen skyddar bedragaren

så du har inga andra uppgifter än ett kontonummer?

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr så har jag inte det. Kan ärligt inte minnas att jag tagit bort mailen jag fått av honom heller. Det finns inga mail i"skickat" heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Okey, ja det borde väl stå vart mina pengar skickades till? Det är dom enda uppgifter jag har.

Vet du vilket län han bodde i? Eller stad?
Jag köpe oxå av en här på forumet men dom har ej kommit. Gått en vecka nu snart.

Permalänk

Surt Cawp. Antar att man inte får hänga ut vem det e i forumet heller. Trist om personen får möjlighet att blåsa andra med.

Permalänk
Medlem

ja du får väl prova en polisanmälan... men hur ska du kunna göra en polisanmälan... du har ju inte själv "bevis "på vad du betalt för?!

det enda du har är en transaktion på ett konto. och polisen skiter i sånt här...tyvärr men så är det...

har själv blivit blåst på tradera... och har lärt mig att ALDRIG förskottsbetala saker... och handlar jag på tradera ska dom ha MÅNGA bra omdömmen....

ser något för bra ut för att vara sant så är det det....

banksekretessen skyddar bedragaren, med ett kontonummer kommer du ingen vart. har du bevis på vad du betalt för... så kanske du kan göra en polisanmälan men gör ett försök iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WolfOfVengeance
Surt Cawp. Antar att man inte får hänga ut vem det e i forumet heller. Trist om personen får möjlighet att blåsa andra med.

Hah, tjenare

Mjo, det är ju lite surt. Speciellt om han lyckas med det på fler än mig.

Permalänk
Medlem

Skötte du kontakten enbart via mail eller även via pm här på swec, för i så fall så kan säkert sweclockers ta fram dem åt dig.

Finns inte annonsen kvar här på swec då? I så fall så borde de inte vara för svårt att få fram uppgifterna om vem som lagt upp den osv.

Annars är de rätt så kört. Banken kan, som några säger, inte ta fram uppgifterna om vem konton tillhör så även där blir de stopp.

Permalänk
Avstängd

Surt.:( Vilka K**ar det finns.:S :@ *upprörd*:@

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

kontakta någon ansvarig på sweclockers och be om uppgifter, eller om du gör en anmälan så kan väl polisen be om uppgifterna och IP o.s.v. ?

Permalänk
Medlem

Jag har handlat mycket här & på tradera. Aldrig hänt förut. Men någon gånga ska vara den första.

Själv så ser jag till att spara alla mejl & dyligt i en mapp tills jag har fått alla varor innan jag tar bort dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Skötte du kontakten enbart via mail eller även via pm här på swec, för i så fall så kan säkert sweclockers ta fram dem åt dig.

Finns inte annonsen kvar här på swec då? I så fall så borde de inte vara för svårt att få fram uppgifterna om vem som lagt upp den osv.

Annars är de rätt så kört. Banken kan, som några säger, inte ta fram uppgifterna om vem konton tillhör så även där blir de stopp.

Jag har letat efter annonsen, men jag hittar den inte. skickade ett pm via hans annons

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Jag har letat efter annonsen, men jag hittar den inte. skickade ett pm via hans annons

Men det finns väl kvar bland "skickat" i dina pm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WolfOfVengeance
Men det finns väl kvar bland "skickat" i dina pm?

nopp, när man skickar svar på en annons så används mailen. Kollade PM endå och det var tomt.. Vet inte om det brukar ta 2 veckor innan paket kommer fram men jag får en stark känsla av att det inte kommer komma några minnen.

Permalänk
Medlem

skicka till sweclockers... har personen lurat fler och även dom hör av sig så borde ju sweclockers hjälpa till...

förskotts betala ska man bara göra om man vet vem man betalar till..man kan kolla så att namnet stämmer mot folkbokföringen

och man ska inte snåla in på frakten heller

både som säljare och köpare, som säljare ska man kräva postförskott eller annat... för köparen kan ju hävda att han inte fått någonting..skylla på posten är en klassiker... och ord mot ord... leder sällan någon vart...

men har man kvitto på att man skickat/betalt så sitter man i en bättre sits om det går åt pipan...

ser något för bra för att vara sant så är det troligen så...
gäller det dyra saker så kan det vara en "målvakt" som står på kontot... märkeskläder och ipones är populära blås saker på tradera/blocket...

då jag vart lurad på tradera så hade personen 3 konton... som gett omdömmen på auktioner som varat 1 minut... det såg jag först senare... det såg ju seriöst ut med gröna omdömmen...såg först senare att alla 3 blåst upp varandras omdömmen och dessa 3 sedan fått massa röda omdömmen...... jag betalde... fick inget ... traderas säkerhet är under all kritik... är möjligt att skapa konton i annans namn,,,,och bankkontot är ju inte kopplat till personen... banksekretessen skyddar... och tradera tar inget ansvar alls, det ska tydligen vara möjligt för samma person att skapa flera konton, eller höjjer inte sin säkerhet.. utan låter bedrägerierna fortgå

och förskottsbetalning är i regel betalsättet...

grisen som står bakom får man iregel inte tag på

Permalänk
Hedersmedlem

Hade personen varit medlem länge här och många posts? Brukar själv inte köpa annars.

Permalänk
Medlem

har faktiskt ingen aning. Jag kommer inte ihåg. Tror inte man ser account namn i annonser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h82lose
att gå till banken med ett kontonummer och fråga vem som har kontot, går inte....

banksekretessen skyddar bedragaren

så du har inga andra uppgifter än ett kontonummer?

En metod som kan fungera är att gå till banken (samma som kontonr), fylla i en vanlig lapp med en struntsumma, och sedan säga att man glömt bort namnet på betalningsmottagaren. Med lite tur kan man få fram namnet på det sättet.

Clearingnr visar vilket bankkontor det gäller: http://www.bankplatser.nu/

Annars gäller det som h82lose säger, var försiktig, kanske hjälper nästa gång, annars får man nog räkna med att bli blåst en och annan gång på nätet, tyvärr... Bedragare på t.ex. Tradera kan använda sig av personuppgifter ur t.ex. förundersökningsmaterial etc. för att skapa konton, eller helt enkelt kapa dem genom phishing.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

I fortsättningen får du se till att aldrig ingå köpeavtal utan att känna till säljarens identitet. Det funkar inte att lita på främlingar tyvärr

Permalänk
Medlem

Suger när detta händer, har själv vart med om det också, man får inte vara naiv och lita på folk tyvärr.. Men jag tycker du ska testa orginallinus förslag

Permalänk
Medlem

Undrar när folk ska lära sig att man inte ska betala i förskott.

Permalänk
Avstängd

Du har inte blivit blåst... Du blåste dig själv genom att betala i förskott.

Men men, man lär sig av sina misstag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Du har inte blivit blåst... Du blåste dig själv genom att betala i förskott.

Men men, man lär sig av sina misstag.

Så Du menar att förskottsbetalning är = att blåsa sig själv?:o Jä**a samhälle man föddes till i så fall :S :/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Du har inte blivit blåst... Du blåste dig själv genom att betala i förskott.

Men men, man lär sig av sina misstag.

Du får det att låta som att du rättfärdigar bedrägeri. Bra där....!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk
Du får det att låta som att du rättfärdigar bedrägeri. Bra där....!

Precis väl talat: dessutom får Sensuella Sven det hela och låta som att om Sven tex. gör en tjej gravid så var det hans fel eftersom han inte gick med henne till apoteket-->köpte P-piller till henne-->matade henne i 2V tid med dessa innan älskog = det är hans fel att hon "lurade" honom om hon inte tar/har P-piller: Sensuella Sven du ser säkert att så kan man ju inte tänka?:P:S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag tvingas dumförklara alla som alltid tar upp förskottsbetalning.

"Man ska som köpare aldrig betala i förskott".
"Begär alltid förskottsbetalning så du har pengarna innan du skickar varan"

Dessa två uttalanden, och varianter av dem, ser man i varenda tråd där det handlar om att någon har blivit blåst. Jag undrar om ni själva inser att resonemanget leder till ett moment 22, status quo etc?

Det räcker att kolla i den här tråden så ser man att en användare först förespråkar icke-förskottsbetalning för köpare för att i nästa inlägg trygghetsstämpla förskottsbetalning för säljare.

Hur anser ni att man ska ingå avtal? Ingår ni bara avtal med folk som bor i samma stad? Kan ni inte tänka er att handla från e-bay?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
har faktiskt ingen aning. Jag kommer inte ihåg. Tror inte man ser account namn i annonser.

Inga PM, inga mail och inget minne av någonting annat än att det var några ddr2-minnen. Jag hoppas du lär dig något av detta för framtiden, för din egen skull. Att tappa minnet på två veckor är inte bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Jag tvingas dumförklara alla som alltid tar upp förskottsbetalning.

"Man ska som köpare aldrig betala i förskott".
"Begär alltid förskottsbetalning så du har pengarna innan du skickar varan"

Dessa två uttalanden, och varianter av dem, ser man i varenda tråd där det handlar om att någon har blivit blåst. Jag undrar om ni själva inser att resonemanget leder till ett moment 22, status quo etc?

Det räcker att kolla i den här tråden så ser man att en användare först förespråkar icke-förskottsbetalning för köpare för att i nästa inlägg trygghetsstämpla förskottsbetalning för säljare.

Hur anser ni att man ska ingå avtal? Ingår ni bara avtal med folk som bor i samma stad? Kan ni inte tänka er att handla från e-bay?

Jag menade på tradera exempelvis...där ser man ju vad köparen/säljaren fått för omdömmen.... man kan självklart förskottsbetala i vissa fall...

men på en annons på blocket eller här... där ska man inte bara förskottsbetala och förutsätta att säljaren är seriös.... man kan vara lite försiktigare...