Permalänk
Medlem

Gör mer minne skillnad?

Hej!

Jag har idag följande :

Modekort Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775 http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2551
Minne Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
CPU Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Grafikkort XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,

Nu hade jag tänkt köpa ett HD5850 grafikkort och funderar samtidigt på 4 Gb minne. Frågan e om det verkligen lönar sig? Kanske är det bättre att vänta att köpa minne tills jag även köper modekort och CPU och därmed kanske också kunna köpa bättre minne?

Vad jag förstår så ska jag kunna sätta i DDR3 minne på 1333MHz men det finns snabbare minne också att välja?

En annan tanke är at bara köpa 2 GB av Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 till men det kostar ju nästan lika mycket som 4 GB XMS3 minne?

Det jag gör på datorn som är krävande är spela spel så som Battlefield.

Vad tror ni? är det lönt att fundera på detta just nu? Eller ska jag nöja mig med nytt grafikkort så länge?

Förövrigt kan jag tillägga att jag är super nöjd med datorn så som den är. Egentligen rullar Bad Company2 på rätt bra med 8800 i 1600x1200 med medium settings, men det hade varit kul att kunna köra lite högre på min 24" skärm.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Av min egen erfarenhet så räcker 2Gb minne till nästan allt när det gäller spel. Men du måste stänga ner alla andra stora program, stänga ner massa resurskrävande services i Windows, detta gäller då Vista lr W7, kör du XP så borde det räcka endå. Jag klarade mig iaf i alla spel när jag hade 2GB förut men som sagt så var ju multitasking bara att glömma när man spelade samt att jag tweakade W7 rejält för att minska minnet.

Annat som inte har med detta att göra, nu råkar jag ha 6GB minne och det är extrem overkill, spelar ingen roll hur mkt program jag har igång å vilket spel, kommer sällan upp i 4GB minne använt.

Så om jag vore i din sits så skulle jag nog hellre köpa ett 5850

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Hedersmedlem

Har du råd så köp både minne och graffe.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja det skulle jag ha, men det handlar snarare om att göra bra köp. Vad jag förstår så kommer jag få välja något sämre minne till den setupen jag har idag än vad jag skulle kunna göra om jag köper nytt modekort och CPU. Just därför lönar det sig troligen att vänta efter som det inte känns som något kritiskt problem idag. Det jag är ute efter är ju att kunna köra full upplösning på skärmen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Mer minne vinner över snabba, iaf om du går över en viss nivå, tex 4GB 667 mot 2GB 1066MHz diton. Jag tycker att 4GB är ganska optimalt till de flesta system idag, såvida du inte håller på med tung video och/eller bildbehandling.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okay förstår.

Men säg att jag skulle köpa mer minne idag. Vad jag förstår så klarar endast mitt modekort (GA-P35C-DS3R) DDR3 i 1333 och då har jag hittat följande :

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

För det första så fungerar inte dessa minne på mitt modekort som jag har idag om jag förstår det rätt? Dels för att det är 1600Mhz men sen ser jag också att det står for Core i5 and i7, jag har endast Q6600?

Jag har hört något att om att minnet anpassar sig efter modekortet, men kommer det att fungera i min setup?

Den andra frågan är ju om timingen, den ser ju inte extremt bra ut jämför med de jag har idag :

Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL4
Kit w/2x 1GB XMS2-6400 dimm's, CL4-4-4-12, 800MHz, E.P.P

Betyder detta att de minne jag har idag är snabbare? Eller blir hastigheten på 800Mhz en flaskhals?

Detta verkar vara ganska rörigt?Kanske jag bör istället köpa 2 GB till av det minne jag har idag, men förlorar jag inte väldigt mycket hastighet på detta när jag sen byter upp mig till i5 eller i7?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt moderkort klarar inte DDR3, men du kan ev få tag på DDR2 1333MHz minnen till det men då får du överklocka det till denna hastighet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hmm? Men det står ju här : http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over... att modekortet klarar DDR3 i 1333 samt DDR2 i 1066.

Men frågan är vad som händer om man sätter i DDR3 1666(som verkar vara det som gäller idag)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide