Marvell satsar på studenter med billig tabletplattform

Permalänk
Melding Plague

Marvell satsar på studenter med billig tabletplattform

Kretstillverkaren Marvell förbereder en plattform för tabletdatorer för runt tusenlappen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Som iPad, fast prisvärd med andra ord?

Permalänk

Kul

Är väl bra, antar jag.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

$99 tros den kosta vid introduktionen... lätt att det kan bli ett köp då. Gissar dock själv på runt det dubbla...

Permalänk
Medlem

m0rk: +1

Om den går för ~tusenlappen blir det dock ett givet köp från min sida!
Kanske går att löda dit ett USB minne och mecka in Windows XP, eller W7? ^^

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Varken XP eller w7 har väl stöd för ARM?

Permalänk
Keeper of Traditions

Trevligt med ett prisvärt alternativ på den mobila marknaden

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

om den väger in på 1k så är det ett givet köp, förutsatt att inte kvaliten eller batteriet är uruselt

Permalänk
Keeper of Traditions

20-30 timmar låter väl ganska okej, tycker jag.

http://armdevices.net/2010/03/18/marvell-announces-99-moby-ta...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Detta låter för bra för att vara sant, vad är haken?

Permalänk
Keeper of Traditions

Får väl hoppas att den släpps för försäljning i svenska butiker också, det verkar ju mest som att den ska ingå i nåt program för att ge fattiga studenter i usa billiga skolhjälpmedel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
Detta låter för bra för att vara sant, vad är haken?

Den använder inte en x86-kompatibel processor och har därför inte stöd för Windows XP/7.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Den använder inte en x86-kompatibel processor och har därför inte stöd för Windows XP/7.

spela roll

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Den använder inte en x86-kompatibel processor och har därför inte stöd för Windows XP/7.

Men hur ska jag då kunna köra mina 3DMarks??

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

men vänta nu här... om den klarar av video i 1080p måste den ha upplösningen 1920x1080px... Och detta är koncentrerat på endast 10" ? Är det inte sjukt onödigt med sån extrem pixeltäthet? Känns som att det skulle bli billigare och lika bra ifall de hade mindre upplösning på skärmen..

Eller har jag missförstått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
men vänta nu här... om den klarar av video i 1080p måste den ha upplösningen 1920x1080px... Och detta är koncentrerat på endast 10" ? Är det inte sjukt onödigt med sån extrem pixeltäthet? Känns som att det skulle bli billigare och lika bra ifall de hade mindre upplösning på skärmen..

Eller har jag missförstått?

Känns som att det är bara ett säljargument, högupplöst på dessa små skärmar är då i mina ögon bara trams, är man villig och se film på 10" så tror jag inte kvalitén spelar roll om det är 480p eller 1080p.
Dock så är det plus om man kan koppla in en extern skärm.

Bra batteritid, billig, kanske ett köp.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Sen är det ju en fördel att den KAN hantera HD-format, så att man inte behöver konvertera om filer för att föra över dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Känns som att det är bara ett säljargument, högupplöst på dessa små skärmar är då i mina ögon bara trams, är man villig och se film på 10" så tror jag inte kvalitén spelar roll om det är 480p eller 1080p.
Dock så är det plus om man kan koppla in en extern skärm.

Bra batteritid, billig, kanske ett köp.

720p tycker jag tyckt vara lagom... var går förresten gränsen till när man inte längre ser att pixeltätheten blir skarpare?

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är ju inget negativt med att den kan hantera hd-material... så varför klaga?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Det är ju inget negativt med att den kan hantera hd-material... så varför klaga?

det är visst negativt om man tänker lite längre än näsan sträcker sig. det hade naturligtvis blivit en billigare produkt ifall skärmen hade mindre upplösning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
det är visst negativt om man tänker lite längre än näsan sträcker sig. det hade naturligtvis blivit en billigare produkt ifall skärmen hade mindre upplösning.

Tror inte det går att få så mycket billigare än 99 USD, faktiskt. Sluta klaga och beröm dom för att dem går emot strömmen istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sen är det inte säkert att det blir billigare bara för att upplösningen är lägre, har ju att göra med vad paneltillverkarna tillverkar. Samma när Sony höjer HDD plats på PS3an, har ingen att göra med att vara snälla, utan att den nya storleken är BILLIGARE för sony att få tag på, då tex. 80 gig är utfasade osv.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara ett problem att få ubuntu att funka på den ^^

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
det är visst negativt om man tänker lite längre än näsan sträcker sig. det hade naturligtvis blivit en billigare produkt ifall skärmen hade mindre upplösning.

...Sluta vara så dum, snälla. Självfallet är upplösningen inte 1080p, skärmen är 10 tum, man får vara glad om den är 1024*600.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Antagligen så går det att få ut 1080p via t ex HDMI. Då är det ju bra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Håller med. Går denna loss på bara en tusenlapp kommer jag utan tvekan inhandla en! Har man tur kanske man kan konvertera den till någon sorts all-round fjärris till alla sina prylar med någon adapter. Om detta kommer ut till någon mobil 10" med över 10 timmars batteritid så kommer jag köpa den direkt - kvittar nog fan vad priset är då till och med ipaden är billig vid inköp