Permalänk
Medlem

HD4850 Temperatur oro

Nojar mig över temperaturen på ett av mina 4850 kort, det är nämligen så att ett av korten sitter på 85+ när det inte gör nånting och när man spelar så har jag sett det ligga på 108+ och det är det som gör mig lite orolig.

kan tilläggas att detta är slav kortet, kort numer ett ligger på runt 55+ när det inte gör nånting och 70+ när man spelar.
Är det normalt att kortet ska bli över 105 grader varmt när man spelar och om inte finns det nånting man kan göra för att förändra detta på ett smidigt sätt?.

Har rensat korten på damm och gjort rent datorn så mycket som möjligt, har även ändrat hastigheten på fläktarna men då gick det knappt att vara i lägenheten utan att det lät som om man hade ett jetplan i badkaret.

Tackar på förhand!.

Permalänk
Avstängd

Mitt 4850 har inte vart uppe i mer än 70C då under OC ganska så hög (745/1100 orgianl är 625/993 på mitt kort)

Det som jag har gjiort för att få ner mitt kort i temp är att jag har en fläkt i sidan som blåser in kall luft till det!

MVH

Permalänk
Medlem

Så som jag uppfattar det har du korten i Crossfire så kan det va att korten sitter för nära varandra / är för tjocka ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meFaiLz
Så som jag uppfattar det har du korten i Crossfire så kan det va att korten sitter för nära varandra / är för tjocka ?

Problemet verkar ju bara vara det att det är det under (som han skrev slavkortet) som blir så varmt och det suger ju fri luft, det borde ju vara det övre (Masterkortet) som blir varmt då det suger värme som stiger från den undre kortet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Problemet verkar ju bara vara det att det är det under (som han skrev slavkortet) som blir så varmt och det suger ju fri luft, det borde ju vara det övre (Masterkortet) som blir varmt då det suger värme som stiger från den undre kortet..

Läste inte det sorry ^^

Permalänk
Medlem

Ska ta mig en titt i burken och se om det kan vara så att dom sitter för nära varandra, har faktiskt inte tänkt på det innan så nu känner jag mig lite dum faktiskt, Åter kommer så fort jag har tagit mig en titt :).

Permalänk
Medlem

4850 skall stänga av sig vid 100 grader ungefär. men gör rent kortet ordentligt från damm

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Hehe. Mina blir upp till 105 grader. Dock är de passiva med en stackars fläkt som fixar kyld luft till dem.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Satt som dom skulle och ja det är ju det kortet underst som blir så förbannat varmt.

Kanske är dags att införskaffa en ny kylning till det kortet och så om det blir bättre.

Nån som har nå tips på vad man kan köpa för kylning, får inte kosta över 600kr :).

Permalänk

Vad har du för temp på grafikminnet på dina HD4850?

Permalänk
Medlem

Har du ett Saphire kort? I så fall är det helt normlt med 100+. Mitt ligger på 111 när jag spelar..

Visa signatur

i7 920, 4850 512MB, 640GB HDD, 3GB 1333 MHZ, Windows 7 64-bit

Permalänk
Avstängd

Jag hade tidigare ett Sapphire 4850 1GB som fungerade bra till det datorn plötsligt började självdö när jag spelade COD.

Temperaturen på GPUt var uppe i 110*C VILKET INTE ÄR NORMALT.

Lösning: TA FRAM DAMMSUGAREN OCH SÄTT SLANGEN MOT GRAFIKKORTETS ALLA HÅLL OCH KANTER!

Idle gick fron 70 till 45 och load 110 till 65!

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem

SweRMW du e medveten om att man inte ska sätta damsugarn imot nån komponent???? då du kan förstöra kortet iställe

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

Troll....

Och som tidigare sades, det är normalt för 4850 med referenskylning att bli överdrivet varmt. Visst klarar kortet mycket, men det är en riktigt dålig kylning som referensen har. Jag skulle köpa en Accelero S1 r2 + en 120 mm fläkt och sätta på. (Observera att VRM behöver kylas också).

Huvudsaken med att skaffa ny kylning är för att slippa det ohyggliga ljudet från fläkten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
SweRMW du e medveten om att man inte ska sätta damsugarn imot nån komponent???? då du kan förstöra kortet iställe

Det fungerade för mig! Skojar inte.

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren och tipset på kylning, ska ta mig en titt på Accelero och se hur mycket det kostar och vidare.
Kan återkomma när jag har allt på plats och tala om hur det går då :).

Ännu en gång tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/6308486/zalman-vf1000-led-vga-kyl...

Har denna kylare på ett hd4850. I Idle ligger kortet på ca 40 grader och det är mycket tyst. Har ej testat i load, sitter i dotterns dator och hon spelar inte så mycket så jag har inte brytt mig om att testa.

Har även ett HD4870 med Accelero S1 rev 2 + en 120mm fläkt, det kyler bra, ca 45 grader i idle och 70 grader i load. Den här tar dock mycket mer plats i lådan än Zalman.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweRMW
Jag hade tidigare ett Sapphire 4850 1GB som fungerade bra till det datorn plötsligt började självdö när jag spelade COD.

Temperaturen på GPUt var uppe i 110*C VILKET INTE ÄR NORMALT.

Lösning: TA FRAM DAMMSUGAREN OCH SÄTT SLANGEN MOT GRAFIKKORTETS ALLA HÅLL OCH KANTER!

Idle gick fron 70 till 45 och load 110 till 65!

Så som tidigare påpekats av andra skribenter i tråden är detta INTE att rekommendera. Det är direkt oansvarigt att ge ett sådant råd. Dammsugare har under inga omständigheter att göra i en dator. Tryckluft är ett bättre alternativ.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweRMW
Det fungerade för mig! Skojar inte.

Det gjorde inte han heller, det kan funka nu men du kan ha ett kort som dör lite längre fram eftersom du ofta inte kan se skadorna förrän efter ett tag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har också samma problem, kortet blir asvarmt.
Lyckas inte ändra min fläkthastighet, howto?
Alla knappar osv i ATi Overdrive är "gråa" och man kan inte trycka på dem Fanspeed är på 29% just nu.

MVH
Adyzz

EDIT: Lyckades höja min fanspeed, får se hur det går sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adyzz
Har också samma problem, kortet blir asvarmt.
Lyckas inte ändra min fläkthastighet, howto?
Alla knappar osv i ATi Overdrive är "gråa" och man kan inte trycka på dem Fanspeed är på 29% just nu.

MVH

Finns en knapp med ett låst hänglås på.
Klicka på den och godkän rutan som kommer upp och frågar om du vill göra detta etc.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Finns en knapp med ett låst hänglås på.
Klicka på den och godkän rutan som kommer upp och frågar om du vill göra detta etc.

Lyckades leta reda på det via 'Help' Nu ligger fläkten på 45% och kortet på ca 60grader i idle Lite bättre iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kern
https://www.inet.se/artikel/6308486/zalman-vf1000-led-vga-kyl...

Har denna kylare på ett hd4850. I Idle ligger kortet på ca 40 grader och det är mycket tyst. Har ej testat i load, sitter i dotterns dator och hon spelar inte så mycket så jag har inte brytt mig om att testa.

Har även ett HD4870 med Accelero S1 rev 2 + en 120mm fläkt, det kyler bra, ca 45 grader i idle och 70 grader i load. Den här tar dock mycket mer plats i lådan än Zalman.

Accelero + 120mm Zalman @ 5v
Xtreme Burning Mode