EVGA släpper moderkort för dubbla processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Slå upp ordet godtyckligt

Ja, deras produkter har inte den kvalite som priset gör gällande.

Är det bara du som tycker så eller har du något bevis på detta löjliga påstående?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Så Clintan har problem med EVGAs ordval för "livstidsgaranti" förutom att han allmänt inte gillar deras produkter och har spenderat, vad han kallar för, sin dyrbara tid på att gnälla om det? Jomentjena...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Givet att enbart tiden skiljer, även om effekten (nyttan) borde vara marginell då väldigt få använder ett graffe >tio år (speciellt i detta segment).

"Enbart tiden" skiljer ja, och när närmar sig effekten DIN nivå där du anser det vara skillander i garanti tid? Kanske lite svårt att svara på för alla dina grafikkort du äger och kommer att äga? Och hur svarar du för alla andras effekt(nytta)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Är det bara du som tycker så eller har du något bevis på detta löjliga påstående?

Intressant, kan du motivera varför mitt påståående är löjligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Så Clintan har problem med EVGAs ordval för "livstidsgaranti" förutom att han allmänt inte gillar deras produkter och har spenderat, vad han kallar för, sin dyrbara tid på att gnälla om det? Jomentjena...

Ordval, jag har ju precis beskrivit och länkat till att de har TVÅ OLIKA garantier berooende på om du köper produkten i US eller EU. Hur kan du då säga att a=livstid och b=10år båda betyder livstid?

Ni är för roliga..det är konsumenter som er som inte kan skilja på skit och choklad som gör att de urholkar garantier och liknande mer och mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Återigen, hur du än vrider och vänder på det så är en livstidsgaranti ALLTID bättre än en begränsad (i detta fallet 10 år) sådan.

Din matte haltar. Ett grafikkort köpt av en handlare som haft det på hyllan i ett halvår efter att det slutat tillverkats har 10 års garanti från inköpsdagen. I USA har samma kort helt plötsligt bara till "End of Life" som när det gäller it hårdvara är extremt kort och bara undantagsvis når upp till 5-7 års intervallet som är vanligt. Det betyder att du får din vara lagad, eller utbytt mot en av senare generation, likvärdig produkt långt efter att det kortet i USA är helt utan garanti. Livstidsgaranti innebär bara att killen som köper det första, och det sista kortet får garanti till samma datum. Är du först gör du möjligen en bättre affär än den som får en 10 års garanti, men inte annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Sen vad gäller att använda garantin när man sabbat produkten med modda eller liknande så håller jag med dig, den kostanden får vi andra betala. Däremot så byter jag tex på grafikkort alltid ut kylpastan och emellanåt bättre kylare. Stannar jag där så har jag inga problem med att muttra tillbaks originalkylaren och skicka in kortet om det ger upp. Detta baserat på att jag anser att jag har förbättrat kylningen och således förutsättningarna för kortets överlevnad, vilket bara gagnar tillverkaren (i mitt fall). Jag är inte helt främmande för voltmoddningar och annat skoj, men gör jag bort mig där så stannar kortet i garderoben. Ärligt.

Du har stoppat på bättre kylpasta, klockat skiten ur kortet, och hoppla, det dog. 8'a månader senare. Med originalkylningen hade du fått artefakter långt tidigare, och kortet hade därmed aldrig blivit lika högt klockat, och istället för att dö, så hade du fått leva med att det var lite långsammare. Har du varit där och pelat, och tillverkaren inte uttalat har som policy att ersätta även om du varit där och pelat, så ska du informera tillverkaren, och se om de godtyckligt tar och godkänner en reklamation trots det. Allt annat är bedrägeri. Även om du har bestämt dig för att du är världsbäst på GPU kylarbyten, och absolut inte ser hur du skulle kunna skada något i processen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
"Enbart tiden" skiljer ja, och när närmar sig effekten DIN nivå där du anser det vara skillander i garanti tid? Kanske lite svårt att svara på för alla dina grafikkort du äger och kommer att äga? Och hur svarar du för alla andras effekt(nytta)?

Har inte sagt annat, snälla du borde tagga ner lite. Klart som fan att en livstids garantitid eller en på 10år för grafikkort är nästan skitsamma givet att det bara är tiden som skiljer. Extremt få (om någon) köper ett high end kort för att ha i mer än 10 år, vilket gör att livstidsgarantin mer är en marknadsföringsgrej (ger ju bra signaler även om det antagligen inte kostar särskilt mycket mer då jag tror få faktiskt skulle bry sig om så gamla saker).

edit: om jag ställer en motfråga; hur mycket extra skulle du betala för att få livstidsgaranti på ditt nästa grafikkortsköp ist för 10 år?

edit2: sedan är det ju ganska intressant vad livstid innebär om vi bortser från ovan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood

Ordval, jag har ju precis beskrivit och länkat till att de har TVÅ OLIKA garantier berooende på om du köper produkten i US eller EU. Hur kan du då säga att a=livstid och b=10år båda betyder livstid?

Ni är för roliga..det är konsumenter som er som inte kan skilja på skit och choklad som gör att de urholkar garantier och liknande mer och mer.

Du vet väl om att de talar om produktens livstid och inte din livstid? Du verkar oförmögen att klura ut det på egen hand så det talar mer för att du har gottat dig mer åt skit än åt chocklad.

Det kan ju förklara en del av din bitterhet om inget annat.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Du vet väl om att de talar om produktens livstid och inte din livstid? Du verkar oförmögen att klura ut det på egen hand så det talar mer för att du har gottat dig mer åt skit än åt chocklad.

Jag har försökt förklara det, men eftersom det inte verkar gå in, och han envisas med att föra en aggressiv och otrevlig 'dialog' så har jag åtminstone för stunden lagt ner. Det ger inget att diskutera med fanatiker.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Intressant, kan du motivera varför mitt påståående är löjligt?

För att EVGA gör produkter av väldigt hög kvalité

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

-Sluta trolla nu Clintan, du är ganska ensam här om att tycka att EVGA gör dåliga produkter. Och skillnaden mellan 10 års garanti och livtstid på ett grafikkort torde vara akademisk, den är fullt tillräcklig. Gå in i forumets "Extreme" avdelning och kolla vad som används av medlemmarna där. Det är inte Asrock, Mac eller vad du nu tycker är bra grejer iaf. Men dom kan väl inget egentligen utan luras av de vackra färgerna antar jag?

-Har du något konkret att backa upp ditt påstående med att EVGA gör dåliga produkter? Då är det läge att komma med det nu. Gängse uppfattning är nämligen tvärtom. Förslaget är att du lägger ner detta annars, det blir bara fånigt om du ensam ska fortsätta käfta med alla andra baserat på din hittills illa underbyggda uppfattning.

-Om det är prisvärt eller ej är subjektivt, och där har varken du eller någon annan makten att bedöma ja eller nej, rätt eller fel. Så den diskussionen kan vi lägga ned samtliga imho.

Tjipp och hej.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Sjukt nice att läsa garantidebatt, att moderkortet är sinnes är skit samma.......

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

Ta ner diskussion till en nivå där ni inte behöver riskera anmäkrningar/avstängning, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Vad jag har förstått iaf är att det fungerar precis som en flerkärnig processor i vanliga fall, dvs OSet ser 24 CPUer (2 ggr 6 kärnor + HT) så har man ett program som kan skala till 24 trådar så kan man köra alla 24 trådar samtidigt. Själva hanteringen av trådar mellan prollarna är väl löst i hårdvara på något vänster men syns inte för användaren.

Precis, moderkortet är inte märkligare än något annat vad avser multi-cpu system.

Hanteringen av var trådar ska köras är inte implementerat i hårdvara utan i operativsystemet (mer specifikt [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Scheduling_%28computing%29"]schemaläggaren[url]).

För övrigt så är det viktigt för schemaläggaren att veta om saker som att systemet är NUMA (inget helt gemensamt minne, varje processor har minne som är nära sig och det andra är "längre bort" i fråga om tid) och SMT (det intel kallar hyper threading). XP har inte stöd för NUMA minns jag (kom i server 2003) och osäker på hur det är med SMT (intel HT kom efter XP). Dvs. det skulle kunna schemalägga saker att köra på två logiska processorer i samma kärna medan en annan kärna är helt ledig och skulle kunna låta en tråd köras på en processor som inte själv hushåller minnet som processen använder utan det måste hämtas från någon annan processor och sådant drar ut på tiden.

Så med detta sagt kan det alltså vara en väldigt dålig idé att köpa det här moderkortet och kör windows XP.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG