Utnyttja garanti utan kvitto på nytt traderaköpt grafikkort

Permalänk
Medlem

Utnyttja garanti utan kvitto på nytt traderaköpt grafikkort

Jag köpte för några veckor sedan ett HD5870 (3000 kr) (nytt oanvänt och ouppackat) på tradera. Säljaren hade 698 positiva omdömen så jag litade på att han var okej. Jag förskottsbetalade och sa att jag ville ha med kvittot i lådan på grafikkortet.

Paketet kom och grafikkortet var helt nytt då all försegling var orörd (om han inte paketera om allt sjukt snyggt). Paketet var inte alls skavd eller liknande heller så tror det var helt nytt. Det fanns också serialnr och så vidare på boxen så de hela verkar ju helt seriöst. Kortet fungerar kanon och jag är jättenöjd.

Nu undrar jag, jag får inte alls tag på säljaren sedan 2 veckor tillbaka, han sa att han skulle skicka kvittot på posten men inte kommit något på 2 veckor.

Kan jag utnyttja garantin någonstans på kortet även om han inte skickar kvittot? Annars känns de som man står där om nu kortet går i sönder inom 1 år (hoppas inte det!).

Kan man använda sig av alla de serialnr som är stämplade på en vit klisterlapp som sitter på lådans grafikkort eller liknande?

De känns lite risky då jag nu inte vet alls var han fått de här grafikkortet ifrån och han verkar inte bry sig om att skicka kvitto.

Permalänk
Medlem

Bad du inte om foto på kvittot innan han skickade? Skulle jag gjort iaf

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ne, jag gjorde ju inte de

Tänkte kontakta andra som köpt varor av han men man kan ju inte se e-mails eller skicka PM till folk via tradera. Får se om de dyker upp nå kvitto.

Permalänk

kvitto gäller bara "originalköparen", så du har inget att hämta där.

om det pajar kan du säkert göra en RMA på tillverkarens hemsida ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
kvitto gäller bara "originalköparen", så du har inget att hämta där.

om det pajar kan du säkert göra en RMA på tillverkarens hemsida ändå...

Men beroende på tillverkare, vill inte de ha kvitto för att se datum när kortet köptes för att kunna se om garantin har gått ut?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag regga mig på XFX hemsida och reggade produkten. De kör bara support, inga RMA case enligt warranty information. Då ska man använda sig utav återförsäljaren av kortet.

Jag fick av ren slump svar från killen nu och han sa att han redan skickat kvittot som vi kom överens om för över 1 vecka sedan. Bad honom att skicka ett nytt.