Minnena funkar inte - komplett.se påstår att dem gör det.

Permalänk

Minnena funkar inte - komplett.se påstår att dem gör det.

Hej!

Gjorde en beställning för en månad sedan, jag beställde nya minnen till min dator. Det blev :

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=480646

Innan jag går vidare skriver jag ut hårdvaran:

* E8400
* Gigabyte GA-EP45-DS3L (http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...)
* Corsair 550W nätagg

Jag har provat:

* Starta datorn med "minne1", vilket fungerar klockrent. Inga som helst problem.
* Starta datorn med "minne2", här kommer jag inte ens in i windows.
* Starta datorn med båda minnena, här kommer jag inte heller in i windows
* Samma "minnesportar" har använts, har även provat olika portar med samma resultat

* Moderkortet är uppdaterat med senaste icke-beta bios

Sammanfattning: Ena minnet fungerar, det andra fungerar inte. Eftersom det är ETT paket med identiska minnen så borde båda fungera. Hur skulle det annars fungera?

Skickade tillbaka minnena och fick som svar att båda minnena fungerade i angiven hastighet.

Det är inte jag som har skrivit kommentaren på komplett.se, men uppenbarligen är jag inte ensam om problemet.

Givetvis har jag ställt in allting rätt i bios.

Vad kan detta vara?

Jag blir galen av att ha köpt ett par minnen för 1200:- som jag inte kan använda.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut som du har felsökt ordentligt men om du nu fick tillbaks minnena så kanske du missat nåt.

Sätt minnena i de röda slottarna (med slottarna längre bort får man bort eventuella signalreflektioner).

Gör en CMOS reset.

Kanske en liten ökning i spänning till minneskontrollern kan få det stabilt.

Om inte det hjälper kan du testa med mer spänning på minnena eller köra de i lägre klockfrekvens.

Annars finns det säkert andra minnesinställningar i BIOS du kan leka med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det ser ju ut som du har felsökt ordentligt men om du nu fick tillbaks minnena så kanske du missat nåt.

Sätt minnena i de röda slottarna (med slottarna längre bort får man bort eventuella signalreflektioner).

Gör en CMOS reset.

Kanske en liten ökning i spänning till minneskontrollern kan få det stabilt.

Om inte det hjälper kan du testa med mer spänning på minnena eller köra de i lägre klockfrekvens.

Annars finns det säkert andra minnesinställningar i BIOS du kan leka med.

Ska testas när jag får hem dem igen. Tycker det är väldigt märkligt att det ena minnet fungerar, men inte det andra när dem ska vara identiska.

Det kan väl inte vara meningen att man ska köra dem i lägre klockfrekvens? Då kunde jag behållt mina gamla stickor

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Ska testas när jag får hem dem igen. Tycker det är väldigt märkligt att det ena minnet fungerar, men inte det andra när dem ska vara identiska.

Det kan väl inte vara meningen att man ska köra dem i lägre klockfrekvens? Då kunde jag behållt mina gamla stickor

Sant, hoppas Komplett tar sitt ansvar: du har som tidigare påpekats, felsökt ordentligt vad jag kan se.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Det kan väl inte vara meningen att man ska köra dem i lägre klockfrekvens? Då kunde jag behållt mina gamla stickor

Jo, det har du ju rätt i. Tar tillbaks det jag sa om klockfrekvensen. Det spelar ju ingen roll om de klarar att köras i lägre klock eller inte.

Får väl hoppas du hittar nån lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

du kör dom i 2.1v o inte 1.8 då?

Visa signatur

31337

Permalänk
Avstängd

Komplett suger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Komplett suger.

Komplett, är inte hett, nej förmodligen har något hos firman gått snett.;) Det jag tror lätt är att kanske är dess tid uppmätt.:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!