Permalänk

Ati radeon 4870x2

Hej, jag behöver lite hjälp hur jag ska lösa mina värme problem på mitt 4870x2..

Jag har läst många trådar och ser att många andra har samma problem som jag, jag har även 2 st fläktar som är exakt på grafikkortet men ingen skillnad förutom om jag sätter dem på 1900rpm vilket låter fruktansvärt mycket..

Så hur ska jag göra? Jag vill ju inte att det ska vara 87 grader som det är nu i idle... Jag vill heller inte ändra fläkt hastigheten för den låter fruktansvärt mycket..

Tips på kylning? som finns att köpa som inte har slutat tillverkas som länkas i andra trådar finns inte mer...

Några andra lösningar?

Jag har försökt med att rensa på allt damm, öppnat det och rensat och kollat osv det ända jag kan tänka mig är om man ska sätta på kylpasta någonstans men jag är inte så bra på det med grafikkort därför jag vill ha hjälp nu..

Sen vet jag inte heller om det har med att jag har 2 st grafikkort att göra dvs

4870x2
4300

Detta har jag för att ha 3 skärmar en 19 tums och 2 st 24 varav

19 + 24 är på 4870x2
24 på 4300

Detta är för att jag ska få full upplösning på båda skärmarna...

För att få diskussion, hur har ni löst era värme problem?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

tjena körde med två 4870x2 ett vattenkylt det andra på luft det gäller att ha bra med in luft gärna en fläkt på sidan som blåser på korten... vid spel fick jag köra luft-kortet på 38%-48% beroende på rums tempen för att ligga under50 men korten har blivit varmare efter hand med nyare drivrutiner... har varit med om att kylpastan blivit dålig/torr så kanske det är dax för ett byte finns guider att kolla hur man byter

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Avstängd

Gör rent det? Brorsans grafikkort låg på 75 grader idle och 101 grader load... ar fullt med damm... efter rengöring: 60 grader idle och 80 grader load.

Å då var fläkten på 100% först å sedan ~80%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zfrigg
tjena körde med två 4870x2 ett vattenkylt det andra på luft det gäller att ha bra med in luft gärna en fläkt på sidan som blåser på korten... vid spel fick jag köra luft-kortet på 38%-48% beroende på rums tempen för att ligga under50 men korten har blivit varmare efter hand med nyare drivrutiner... har varit med om att kylpastan blivit dålig/torr så kanske det är dax för ett byte finns guider att kolla hur man byter

Okej, jag har bra och tyst ventelation och 2 st fläktar som står och fläktar på kortet just nu men det har inte gjort någon skillnad alls konstigt nog... kanske som du säger att fläktarna måste blåsa från sidan, just nu blåser dem ovan ifrån..

För övrigt har jag bra temperaturer, moderkortet är lite varmt ca 49 grader just nu och processorn är jätte bra p.g.a h50 som är underbar

Vart köpte du luft och vatten kylning?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd

*borttaget*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Gör rent det? Brorsans grafikkort låg på 75 grader idle och 101 grader load... ar fullt med damm... efter rengöring: 60 grader idle och 80 grader load.

Jag har rengjort det både med tryckluft och med noggran koll på alla delar har ju som sagt öppnat grafikkortet och kollat men där var inte mycket damm...

Det är okej för mig att ha 87 grader i load men jag har det i idle och visst även om det sägs att det ska klara av det men det kan ju inte vara bra för livslängden om det är såpass hög temperatur hela tiden..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Finns ju denna...http://direkt.jacob-computer.de/Grafikkarten_Grafikkartenzube...

Sänkte temp. ned till 45-50 gr för mig...väldigt bra.Råkar ha min kvar oxå...skicka ett PM om du är intresserad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladden
Finns ju denna...http://direkt.jacob-computer.de/Grafikkarten_Grafikkartenzube...

Sänkte temp. ned till 45-50 gr för mig...väldigt bra.Råkar ha min kvar oxå...skicka ett PM om du är intresserad.

Okej, ja jag har läst att många har fått bra temperaturer utav det men även läst att det förstör kortet eftersom någon temperatur blir jätte varm p.g.a att den ersatta kylningen inte kyler på det stället... något du har erfarenhet utav?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>