Hjälp 5850 blir svinvarmt! 86+ grader :(

Permalänk
Medlem

Hjälp 5850 blir svinvarmt! 86+ grader :(

Tjo min låda är Antec 1200 alla fläktar igång på max, cpu i7 920 standard oklockad och sapphire 5850 oklockad.

Jag satt o spela Dragon age awakening igår och idag på 1920x1080 max AA/AF etc efter jag spelar ca 30-60 min så kollar jag ut i catalyst control center då jag hör datorn börjar få ett annorlunda ljud som jag inte hört förut lite knaster lät inte så värst men utmärkte sig och jag såg då i CCC inuti ATI overdrive att 5850 var mellan 85-90 grader varmt det kan väl inte vara bra ?? vågar knappast spela då kommer väl kortet gå sönder.

jag har haft datorn ca 4 månader då jag köpte alla delar när 5850 kom hem till dörren, och har spelat utan problem tidigare har aldrig haft över 60-70 grader innan inuti spel.

Samtidigt när jag kollar nu när jag låtit 5850 vara Idle i windows 7 så är den 51 grader utan att ens spela något samt 24% fan speed med 0% activity .

Som sagt jag har inte trimmat något, alla delar i datorn är standard som jag köpte den, och jag kan väl inte spela i dom här temperaturerna, har inte prövat något annat spel en längre tid sen detta börja hända än dragon age awakening, ganska snyggt spel och matar massvis med spells osv men det ska väl inte göra GPU 85+ grader ?

/tack på förhand för hjälp vill kunna spela igen utan att datorn går sönder

/Mvh Jögge

Permalänk
Medlem

ati kort är byggda för att klara upp till 110c. att din max temperatur har ökat kanske har att göra med damm? Har du fläktfiltrena i ditt chassi?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
ati kort är byggda för att klara upp till 110c. att din max temperatur har ökat kanske har att göra med damm? Har du fläktfiltrena i ditt chassi?

Du kanske ska lägga en länk till var man köper fläktfilter alla har inte sånna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jögge75
Tjo min låda är Antec 1200 alla fläktar igång på max, cpu i7 920 standard oklockad och sapphire 5850 oklockad.

Samtidigt när jag kollar nu när jag låtit 5850 vara Idle i windows 7 så är den 51 grader utan att ens spela något samt 24% fan speed med 0% activity .

/Mvh Jögge

Jag har 58 grader på mitt grafikkort i windows7 på IDLE, och DÅ är de överklockat till 850/1200Mhz som står i min sign som du ser sen, när jag spelar har jag säkert 70-75 grader på mitt grafikkort, så du kan nog vara lugn.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

mitt 5850 (XFX) idlar i windows i ca 37c, med 0% activity och fläkten på 21%

Permalänk

Att du har 51 grader utan att kortet arbetar är nog inte så konstigt om fläkten går på 24% och inget att oroa sig för heller.

Tror också det kan vara damm i maskineriet som gör skillnaden.
Det hinner komma mycke damm på 4 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kanske ska lägga en länk till var man köper fläktfilter alla har inte sånna

Antec 1200 har fläktfilter i alla insug, har ett sånt själv ;).

Citat:

Tror också det kan vara damm i maskineriet som gör skillnaden.
Det hinner komma mycke damm på 4 månader.

Det beror helt och hållet på i vilken miljö datorn är i, en del har det dammigare hemma än du. Hur mycket datorn är på avgör också, är datorn på ett helt dygn så hinner den säkerligen pumpa igenom luft motsvarande ens hus.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

EDIT: Har min fläkt på AUTO

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Kör mitt 930/1200 i 1.15v idlar 35 och 70 i spel med fläkten på 45%

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Antec 1200 har fläktfilter i alla insug, har ett sånt själv ;).

Det beror helt och hållet på i vilken miljö datorn är i, en del har det dammigare hemma än du. Hur mycket datorn är på avgör också, är datorn på ett helt dygn så hinner den säkerligen pumpa igenom luft motsvarande ens hus.

Nä men det kan inte vara sant!!!

Hjälp han med problemet istället för å skryta om hur lite du har på datorn å hur rent å stort hus mamma å pappa har.

Att rensa datorn på damm är att utesluta problem som alla vet kan uppstå om man har mycke damm i datorn.

Om inte det funkar så måste man ju hitta på nån annan lösning eller är jag ute å cyklar om det också?

Permalänk

mitt 5870 ligger på 55 idle och 75 load, ditt kort borde inte komma upp i dom temperaturerna imo men det är heller inte farligt för kortet.

Permalänk
Avstängd

dra upp fläkten lite problem solved!

Permalänk
Medlem

om era kort verkligen klockar ner sig till 157/1200(300 mhz ddr5*) och sänker spänningen till ca 0.9 som de ska , så är det lite underligt att vissas kort idlar i 55.

mitt ligger ligger på 32 c för tillfället . fläkten är på auto , men det
faktiska värdet är 20 % .

*edit : för att inte skapa förvirring

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har Blåst runt lite med dammsugarn på långt avstånd och blåst med käften lite i datorn, har även gjort det förut och det verkade inte vara så farligt med damm, hur nära vågar man köra dammsugarn på datorn delarna utan att något går sönder har ingen så¨n där minidammsugare utan bara ett stort fanskap som man städar golv med och tog av halva o gjorde den lite mindre iaf med röret.

hur mycket vågar man höja gpu fläkten då för att försöka åtgärda det, kommer datorn låta som ett svin då också :), har typ alltid antec 1200 alla fläktarna på max tycker dom borde hjälpa något men tydligen inte

tack för alla svar om inte något funkar och den ligger vid så här höga temps i idle och load så måste det vara trasigt eller något annars

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
om era kort verkligen klockar ner sig till 157/1200 och sänker spänningen till ca 0.9 som de ska , så är det lite underligt att vissas kort idlar i 55.

mitt ligger ligger på 32 c för tillfället . fläkten är på auto , men det faktiska värdet är 20 % .

mitt klockar bara ner sig till 400/1200 när jag kör stock, om jag under eller överklockar det klockar det ner sig till 157/300 men då börjar min skärm flimra också av någon anledning, dock inte när det är i load eller 400/1200

När det klockar ner sig till 157/300 så går det i 36 idle eller något liknande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jögge75
Jag har Blåst runt lite med dammsugarn på långt avstånd och blåst med käften lite i datorn, har även gjort det förut och det verkade inte vara så farligt med damm, hur nära vågar man köra dammsugarn på datorn delarna utan att något går sönder har ingen så¨n där minidammsugare utan bara ett stort fanskap som man städar golv med och tog av halva o gjorde den lite mindre iaf med röret.

hur mycket vågar man höja gpu fläkten då för att försöka åtgärda det, kommer datorn låta som ett svin då också :), har typ alltid antec 1200 alla fläktarna på max tycker dom borde hjälpa något men tydligen inte

tack för alla svar om inte något funkar och den ligger vid så här höga temps i idle och load så måste det vara trasigt eller något annars

angående idle tempen på 50 som du har så kan det ju vara samma som de andra i tråden , att den inte klockar ner hela vägen vid tomgångskörning.

försök ta få fram vilka frekvenser den ligger i när den idlar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Mitt 5870 idlar på ca 30 grader, i ett antec 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Mitt 5870 idlar på ca 30 grader, i ett antec 300

Så trevligt för dig, tänker du skicka det till TS?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Temperaturen är framförallt baserad på vilken kylare du använder. Den vanliga referenskylaren är ganska sluten och blöder inte så fantastiskt mycket värme ut i lådan, men samtidigt är det svårt att sänka temperaturen genom annat än att öka fläkthastigheten på kylaren - ökad luftcirkulation i lådan hjälper inte mer än obefintligt.

Om du vill ha en tystare och svalare kylare, även under tungt arbete, finns inte så många andra alternativ än att byta kylare då jag har svårt att tro att damm skulle påverka speciellt mycket då kortet inte är speciellt gammalt.

Mitt HD4870 sitter i 78-80*C hela tiden, både i idle och load (naturligtvis något högre fläkthastigheter i arbete) - detta med referenskylaren och allmänt riktigt bra luftcirkulation i lådan plus en ~200mm-fläkt på ~600rpm på sidan direkt vid grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungan11
mitt 5850 (XFX) idlar i windows i ca 37c, med 0% activity och fläkten på 21%

Samma här och då är kortet oklockat. Men jag har ett Sapphire 5870

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Mitt XFX 5850 BE på 930/1220 ligger på 50*C i idle och max 70*C i load.
Fanspeed justeras enligt temp, 50 = 50% osv.

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Avstängd

HD 5870
Idle 39º
Load 75º
Fläkt 21%

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Mitt 5850 ligger på 85-90 i fullload, 30 min i Furmark med fläkten på auto. Känns inte som det är nått fel på ditt kort. Testa vad du får för temp i Furmark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod
Mitt 5850 ligger på 85-90 i fullload, 30 min i Furmark med fläkten på auto. Känns inte som det är nått fel på ditt kort. Testa vad du får för temp i Furmark.

Då spränger ju han graffe kortet med hans fail kylning eller vad det e för fel xD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meFaiLz
Då spränger ju han graffe kortet med hans fail kylning eller vad det e för fel xD

Sluta trolla,om alla hans drivrutiner stämmer så kommer bara kortet klockas ner när det blir för varmt eller så kraschar furmark,simple as that.

Fan nu måste jag ju köra furmark igen också:)
Jag har ett ati 4870x2 som ligger på 70 grader idle med fläkten på 27% enligt catalyst control center med den senaste läckta betan 10.3 preview:)

Så då har man kört furmark 72 vid start och 86 grader vid avslut,inga som helst problem med värme eller nåt,jag har nog legat på denna tempen i snart 2 år på kortet med orginalkylaren:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Sluta trolla,om alla hans drivrutiner stämmer så kommer bara kortet klockas ner när det blir för varmt eller så kraschar furmark,simple as that.

Fan nu måste jag ju köra furmark igen också:)
Jag har ett ati 4870x2 som ligger på 70 grader idle med fläkten på 27% enligt catalyst control center med den senaste läckta betan 10.3 preview:)

Så då har man kört furmark 72 vid start och 86 grader vid avslut,inga som helst problem med värme eller nåt,jag har nog legat på denna tempen i snart 2 år på kortet med orginalkylaren:)

Det e ju kul o trolla vissa tror ju på det xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungan11
mitt 5850 (XFX) idlar i windows i ca 37c, med 0% activity och fläkten på 21%

Nämen... Mitt Gtx 480 idlar på -10c.

På vilket sätt hjälper du TS?

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle
Nämen... Mitt Gtx 480 idlar på -10c.

På vilket sätt hjälper du TS?

Du hjälpte ju jätte mycket mer ?

Han kom iaf med ett värde dom kan jämföra med

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meFaiLz
Du hjälpte ju jätte mycket mer ?

Han kom iaf med ett värde dom kan jämföra med

På vilket sätt är temperaturen på gtx 480 relevant när TS har ett hd5850? Herregud, kom med något vettigt istället för att skryta om era temperaturer.

On topic: Som många andra sagt, kolla hur ditt kort klockar sig i idle och i load. Kan faktiskt vara så att det inte klocka ner sig. Men ATI kort går ofta på höga temperaturer och klarar av dem.

Mitt x1950xt som jag hade i ca 3 års tid låg oftast på 80-90 grader i load. Är nog ingen fara, pröva öka hastigheten på fläkten om du så vill.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle
Nämen... Mitt Gtx 480 idlar på -10c.

På vilket sätt hjälper du TS?

Så att han får en uppfattning om vad andras grafikkort har för temperaturer!
Är ju ganska svårt att veta om en grafikkort ligger "för högt" om man inte har något att jämföra med!