Permalänk
Medlem

4650 Bättre än 9600GT?

Tjenare.
Min dator:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=100890

Om jag byter ut grafikkortet till en Nvidia 9600GT kommer det grafikkortet fungera men moderkortet proccessorn osv eller kommer prestandan bli sämre?

Och är 9600GT bättre än Radeon 4650?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

väldigt mkt bättre. sedan vet jag inte ifall 9600gt är särskilt prisvärt just idag... finns ju kort som 4830 för 700 spänn hos typ inet förutsatt att nätagget klarar det.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Fördelen med HD4650 och HD4670 som jag ser det eller i all fall såg det när dom var aktuella är att dom ahde bättre prestanda i förhållande till effekten gämfört med Nvidia motsvarighet. destutom fördelacktigt pris. 9600GT är nog bättre än HD4650 men problemet är att det inte fins nåt bra i mellan tex 9500GT och 9600GT. Blir ganska drastiskt drop i prestanda om man ska ha något utan tex PCI-E kotnackt som ligger under 75W villket i bland är ett msåte på märkesmaskiner.

Fick uppgradera en dator med M-ATX moderkrot av model extra litet hehe. Lådan mm var totalt skreddarsyd för det lilla m-atx mobot och en disk och en optisk enhet. 250W nätdel, inte en molex över ens. Vist addaptrar går men problemet är ju då om nätdelen är av kvalite nog för att palla ett strömhungrigare kort sedan var det som sagt EXTREMT trång då disk mm låg mitt utför grafikkort mm så man fick in 16-17cm kort max.

Så kolal så du har PCi-E 6 pins kotnackt från nätaget allternativt att agget är tillräkligt krafftigt så du kan köra med addapter. Kolla även ur mycket mellanrum det fins mellan baksidan av datorn och framåt så du värkligen får i grafikkorten.

men burkar som dom där du vissade så är det ofta rena mardrömen att uppgradera för allt är sammantryckt för att spara pengar.

Mins inte märket på den datorn jag fixade då men var märkesdator med. Fixat lute HP, fijutsu simens och sånt och dom är alla generelt sett trånga m-atx baserade maskiner med dåliga uppgraderigsmöjligheter.

Men ska du uppgradera så försök få till nåt vassare än 9600GT.
Borde väl finnas en direckt motsvarighet från HD5XXX serien för HD4650/HD4670 korten.

har du trågt så kan du ju kolla på HD5570 och HD5670. Vet inte hur dom står sig men dom är små oc hkräver inte vad jag kan se extra strömförsörjning. Borde väl finnas tester på dessa gämfört med äldre HD4XXX korten.

Permalänk
Medlem

Här har vi det snabbaste grafikkortet för spel som inte behöver någon PCI-E ström kabel från nätaggregatet, Powercolor HD5750 Go Green.

Länk till test av strömförbrukning för många kort http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5750_Go_Gree...

Länk till sammanlagd prestanda i många spel http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5750_Go_Gree...

Visa signatur

janee

Permalänk
Entusiast

HD5750 verkar vara ett kanonkort, om man inte har en 6-pins pcie-kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
HD5750 verkar vara ett kanonkort, om man inte har en 6-pins pcie-kabel.

Men det är bara Go Green som fungerar utan PCI-E strömkabel, övriga HD5750 kräver en PCI-E strömkabel

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jo men de har ju adaptar medföljande i alla paket så det ska inte vara några problem..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Jo men de har ju adaptar medföljande i alla paket så det ska inte vara några problem..

Den stora fördelen med Go Green är att den förbrukar mycket mindre ström än vanliga HD5750 så därför behövs det ingen extra strömförsörjning till kortet och dessutom har många märkesdatorer inga lediga molex kontakter för PCI-E ström adaptern.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

längden kan vara ett problem och då skämtar jag inte. Fins gött om m-atx moderkort som inte är full bred av M-ATX. Mätte några hemma och dom är olika breda. Har plockat ut sådana som bar är 17-18cm breda och i bland fins inte mer plats över för expansinskort heller. Därför bör man mäta upp det först sedan kolla upp hur lågt ens kort är och eventuelt om strömkontackterna kräver utryme på lägden. Lätt att det tar i en fast HD bay eller liknande och det är inte SÅ kul.
Bara öppna datorn och mäta.