Bredbandsbolaget FIBER problem gång på gång

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget FIBER problem gång på gång

Hej Swec!

Det är så att mitt internet Bredbandsbolaget Fiber 100/10 (LUND) har varit nere gång på gång nu dom senaste två/tre månaderna. Det rör sig om relativt små driftstörningar mellan 1-7 timmar nere tid. Jag har en känsla av att det har varit nere väldigt ofta efter års skiftet och någon månad innan årsskiftet. Någon mer än jag som har fått känslan av att BBB blir bara sämre och sämre. Varje gång man ringer och frågar vad som är problemet, så ligger problemet på någon switch i området som har börjat krångla. Börjar bli riktigt less på BBB. Tyvärr så kan jag inte byta leverantör då våran BRF har avtal med dessa nötter.

- Har hört talas om att dom har extremt gamla och dåliga switchar som inte pallar med trycket? Kanske därför dom havererar så ofta och att man har dålig peering till andra nät?

Mitt Internet har varit nere sen 11:30 tills 19:20 (lördag)

- Är det här något jag ska acceptera att mitt internet åker ner var/varannan vecka?

Börjar bli rejält förbannad rent ut sagt!

//Mvh Kajli

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

Enligt mig ska du inte acceptera att fibret dör med relativt långa mellanrum, har du ringt och frågat om det är något problem med BBB? Vore det garanterat första och göra.

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Avstängd

Byyyyt direkt till annan fiber dito i ditt område ! ! !

edit: såg du hade gått i den försåtliga BRF-fällan, men även om du får billigare bredband/någon förmån för att din brf valde dessa så skulle jag skitit i detta och kollat om någon annan finns i området som vill ha dina pengar och ge dig större hastighet.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

jag har också bredbands bolaget 24mbit som igentligen är 15-17 ner och 0,7 upp.
jag har precis samma problem som dig ibland blir internet segt som sjutton eller rentutav bara dör. fast jag har inte ens fiber eftersom att det inte är draget till mitt hus.
det är bara bredbandsbolaget som är skit! min familj har även 2 telefoner via bredbands bolaget och dom dör jämt. just nu kan jag varken ringa eller ta emot samtal jag får bara en upptagen signal.
slutsats: BBB = BAJS! --> http://www.novelmaker.com/cover_art/3835_poo1_20090518023859....

(länken är ej för dom med klen mage)

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har BBB 100/10 & har haft mycket lite problem med dem... bor även jag i Lund.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det låter som om ni nu har haft fått samma problem som BBB nät i kalmar hade förra året nergång efter nergång men sen så slutade det när deras underhåll var klart det var dock en helt klart lång och störande period över 4 månader när deras fiber tjänst gick ner och upp som en jojjo

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Under lördagen blev det ett strömavbrott som drabbade bla. S:t hans gränd men inte där jag bor men som däremot slog ut både BBB samt ComHem där jag bor... Att påstå att det är BBB´s fel känns lite långsökt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
Det låter som om ni nu har haft fått samma problem som BBB nät i kalmar hade förra året nergång efter nergång men sen så slutade det när deras underhåll var klart det var dock en helt klart lång och störande period över 4 månader när deras fiber tjänst gick ner och upp som en jojjo

Kan väll hoppas att det är över snart då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Under lördagen blev det ett strömavbrott som slog ut både BBB samt ComHem där jag bor... Att påstå att det är BBB´s fel känns lite långsökt!

Strömavbrottet varade bara i 1 timme. Men min lina låg nere ca 9 timmar.

Är inte missnöjd med hastigheter eller något liknande. Är bara trött på att bredbandet åker upp och ner var/varannan vecka.

Har ett par kompisar som sitter på BBB i Lund med. Dom drabbas aldrig av problemen. Det är bara just i mitt område det är problem.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Kan väll hoppas att det är över snart då.

Strömavbrottet varade bara i 1 timme. Men min lina låg nere ca 9 timmar.

Är inte missnöjd med hastigheter eller något liknande. Är bara trött på att bredbandet åker upp och ner var/varannan vecka.

Har ett par kompisar som sitter på BBB i Lund med. Dom drabbas aldrig av problemen. Det är bara just i mitt område det är problem.

Vilket område är det då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har också BBB fiber, har nog varit ner max 2 gånger på 5 år. Bor dock inte i Lund :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Strömavbrottet varade bara i 1 timme. Men min lina låg nere ca 9 timmar.

Är inte missnöjd med hastigheter eller något liknande. Är bara trött på att bredbandet åker upp och ner var/varannan vecka.

Har ett par kompisar som sitter på BBB i Lund med. Dom drabbas aldrig av problemen. Det är bara just i mitt område det är problem.

Inte funderat på att saker faktiskt inte mår bra av strömavbrott?
Stora accesswitchar är inte direkt som någon hemmaswitch från DLink man köpt i lokala källarbutiken, det är inte bara två hål i väggen och så fungerar allt. De flesta av BBBs switchar är från Cisco, så dåliga är dem inte heller.

Att man blir trött på det när det åker upp och ner hela tiden förstår jag, det skulle jag också bli rätt kvickt. Men om det är strömavbrott m.m. som orsakar problem känns det ju lite snett att skylla det på BBB. Jag tror ju inte de vill att det ska ligga nere för dig heller då de förlorar pengar på det utöver den kassa PR som det faktiskt är.

Men om du verkligen är missnöjd så borde du ju ringa till dem och ta ett snack om saken.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vilket område är det då?

Längre ner mot polishuset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inte funderat på att saker faktiskt inte mår bra av strömavbrott?
Stora accesswitchar är inte direkt som någon hemmaswitch från DLink man köpt i lokala källarbutiken, det är inte bara två hål i väggen och så fungerar allt. De flesta av BBBs switchar är från Cisco, så dåliga är dem inte heller.

Att man blir trött på det när det åker upp och ner hela tiden förstår jag, det skulle jag också bli rätt kvickt. Men om det är strömavbrott m.m. som orsakar problem känns det ju lite snett att skylla det på BBB. Jag tror ju inte de vill att det ska ligga nere för dig heller då de förlorar pengar på det utöver den kassa PR som det faktiskt är.

Men om du verkligen är missnöjd så borde du ju ringa till dem och ta ett snack om saken.

Men har dom inte UPSer för sådant?

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Men har dom inte UPSer för sådant?

Det har dem säkert, men till och med de bästa UPSer har inte ju så särskilt lång drifttid. Den bästa UPS jag sett för rack-montering har bara ca 30 minuter drift-tid, och det på halv belastning. Och om säkringar m.m. går så måste ju någon ut och fixa det även om elen är tillbaka, vilket också tar tid.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det har dem säkert, men till och med de bästa UPSer har inte ju så särskilt lång drifttid. Den bästa UPS jag sett för rack-montering har bara ca 30 minuter drift-tid, och det på halv belastning. Och om säkringar m.m. går så måste ju någon ut och fixa det även om elen är tillbaka, vilket också tar tid.

Sant. Har iallfall skickat iväg ett snällt mejl till Bredbandsbolaget och frågat om dom håller på med något i mitt område eller har allmänt problem med switcharna.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Har också BBB 100/10 fiber, har inte gått ner alls på flera år (eller okej, en gång men då hade några pantade idioter grävt sönder linan i marken när de byggde ett nytt hus här i närheten, dock inte BBBs fel).

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I Värsta fall kan du ju höra om du får nån kompensering för detta.. BBB brukar vara snälla o släppa en månadskonstnad eller liknande, Pga att de e fel på saker..

Polaren som sitter på 24Mbit, Hade nyss problem med sitt internet..
Han fick 0.3Mbit ner o 0.02Mbit upp, efter 2 veckor visade de sig att en kabel (Luftdragen telelinje?) hade gått sönder.. BBB skickade ut en tekniker, som "sockerbitade" ihop kablarna, och han slapp 1 månadskonstad för interneten..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Har också BBB 100/10 fiber, har inte gått ner alls på flera år (eller okej, en gång men då hade några pantade idioter grävt sönder linan i marken när de byggde ett nytt hus här i närheten, dock inte BBBs fel).

Precis så var det när jag flyttade in här, Allt fungerade lysande. Har haft BBB sen 2007. Allt har fungerat prima tills dom har 4-5 månaderna med strul har börjat dyka upp.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Precis så var det när jag flyttade in här, Allt fungerade lysande. Har haft BBB sen 2007. Allt har fungerat prima tills dom har 4-5 månaderna med strul har börjat dyka upp.

Ja det låter som en riktigt störande problem, hoppas att BBB fixar det snarast

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Ja det låter som en riktigt störande problem, hoppas att BBB fixar det snarast

Yepp det får vi verkligen hoppas. Det börja gå mig på nerverna.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Måste tillägga att jag hade 100/10 BBB i 2-3 år och jag hade nästan inga problem alls, någon föreslog att man skulle byta leverantör, oftast så äger BBB fibern som är ingående i lägenheten så det är inget alternativ om man inte vill nergradera till DSL vilket inte är värt.

Mitt tips är att ringa o höra vad som händer, förklara din situation dem brukar ha förståelse.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
Måste tillägga att jag hade 100/10 BBB i 2-3 år och jag hade nästan inga problem alls, någon föreslog att man skulle byta leverantör, oftast så äger BBB fibern som är ingående i lägenheten så det är inget alternativ om man inte vill nergradera till DSL vilket inte är värt.

Mitt tips är att ringa o höra vad som händer, förklara din situation dem brukar ha förståelse.

Har skickat iväg ett mejl och frågat vad som händer. Är nöjd med BBB förutom dom här senaste månaderna.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig från din del.
Själv fick man en backräkning på 1200kr ifrån bredband2 här i Västerås, då jag hade haft 100/100 i 8 månder istället för 100/10, ringde o skällde ut dem fick 1 månad gratis + att de drog bort de 1200 extrakronorna, dock blev jag nergraderad till 100/10 på 5 minuter

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det har dem säkert, men till och med de bästa UPSer har inte ju så särskilt lång drifttid. Den bästa UPS jag sett för rack-montering har bara ca 30 minuter drift-tid, och det på halv belastning. Och om säkringar m.m. går så måste ju någon ut och fixa det även om elen är tillbaka, vilket också tar tid.

Det är INTE troligt att NÅGON operatör har UPS på accessswitcharna däremot routrarna och coren för den POP/Stad så borde de vara så... men de är ofta kopplade i slingor och dör en access switch så dör alla i slingan om den inte har en backupväg.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Det är INTE troligt att NÅGON operatör har UPS på accessswitcharna däremot routrarna och coren för den POP/Stad så borde de vara så... men de är ofta kopplade i slingor och dör en access switch så dör alla i slingan om den inte har en backupväg.

Det beror ju helt och hållet på hur det hela är upplagt. Jag har vart med om att de både har, och inte har, upser även på accesswitchar. Kan inte svara för BBB och visst är det nog regel snarare än undantag att det inte finns det, men det är inte som om det vore första gången heller. Att det är kopplat i slingor däremot är ju normalt i de flesta fall.

Poängen är ju ändå densamma. Även OM det sitter en ups där så är det ju långt ifrån alla gånger den räddar dagen om någonting händer med switchen eller elförsörjningen i mer än 10-30 minuter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det beror ju helt och hållet på hur det hela är upplagt. Jag har vart med om att de både har, och inte har, upser även på accesswitchar. Kan inte svara för BBB och visst är det nog regel snarare än undantag att det inte finns det, men det är inte som om det vore första gången heller. Att det är kopplat i slingor däremot är ju normalt i de flesta fall.

Poängen är ju ändå densamma. Även OM det sitter en ups där så är det ju långt ifrån alla gånger den räddar dagen om någonting händer med switchen eller elförsörjningen i mer än 10-30 minuter.

När jag har jobbat på diverse operatörer har de inte haft UPSer på switchar iaf.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

sitter väl switchar i varje hus, tror itne de har UPS till varje

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Har BBB 100/10 & har haft mycket lite problem med dem... bor även jag i Lund.

http://www.speedtest.net/result/755630828.png

Alltid någon som jobbar på bolaget som ska in och försvara på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Alltid någon som jobbar på bolaget som ska in och försvara på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast att försvara någon genom att visa en dålig tptest.
Också en fyra år gammal tråd. Fan sökte du efter för att hitta den?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Alltid någon som jobbar på bolaget som ska in och försvara på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

"Dude". Över 4 år gammal tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Alltid någon som jobbar på bolaget som ska in och försvara på forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du efterbliven? Jag försvarar inte dom jag konstaterade att då hade jag mycket lite problem med dom vilket jag fortfaranda kan konstatera! Har 100/10..Samt jobbar på TetraPak.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless