Fullständiga specifikationer för Geforce GTX 400-serien

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
De som fick färre shaderprocessorer fick det för att de läckte mer?

Är nog också som så, att transistorerna drar en del ström, även om dom inte används, alltså går i idle.
Ett liknande exempel är ATI:s HD5830, som är förhållandevis törstigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Är nog också som så, att transistorerna drar en del ström, även om dom inte används, alltså går i idle.
Ett liknande exempel är ATI:s HD5830, som är förhållandevis törstigt.

absolutely true

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hjälpsam

Ni som funderar på hur Nvidia funderat, bör läsa detta, det skrevs redan i höstas men gäller fortfarande.

Couple this with the massive potential in HPC based Tesla products, and we have a clear picture as to why Nvidia's Fermi brings about major improvements in computing and workstation graphics rather than gaming.
http://vr-zone.com/articles/jen-hsun-huang--nvidia-is-a-softw...

CHW: Are Gamers the most profitable market for NVIDIA?
JHH: I would say probably not, 2/3 of our revenue come from games but 2/3 of our profit comes from Quadro workstations

http://www.chw.net/2009/10/chw-entrevista-a-jen-hsun-huang/2/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Dave Baumann på ATi/AMD har ju skrivit (på B3D) om de stora skillnaderna mellan olika 5000-serie chips läckage på TSMCs 40nm-process och att de måste anpassa volten därefter. Därför går en del varmare än andra, men klockar bättre istället.
Enligt honom når mer läckande chip högre frekvenser är lågläckande iaf på TSMCs process, men till priset större värmeutveckling och spänning.

nVidia har ju valt extremt låg spänning på Fermi (1,05V om jag minns rätt), troligen pga ohanterlig värmeutveckling annars. Detta gör att de sitter i ett skruvstäd: Långt över 300W för höga frekvenser eller betydligt sämre prestanda om värmeutvecklingen skall vara rimlig.
De har troligtvis valt ett för stort chip på en process och tillverkare som egentligen inte klarar det, iaf om man ska vara konkurrenskraftig prismässigt/prestandamässigt.

Man kan få igång gates med ökad spänning, men tyvärr har nVidia väldigt lite manöverutrymme iom de val de gjort för den här generationen. Tråkigt för nVidia att sitta i TSMCs klor. AMD har ju sina egna fabriker som kan tillverka, även om de heter Global Foundaries nu. AMD har ju dessutom anpassat sig till verkligheten med dubbla VIAs och mindre chip just pga TSMCs ojämna 40nm-process.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om folk kunde sluta spekulera och bara vänta på tester istället för att häva ur sig egna slutsatser hit och dit... " Min leksaksbil är snabbare än din !... NEJ ! Min är snabbast !
Köp det som ni känner för eller gillar.
* ni är fria att kommentera om ni känner er kränkta , men jag lägger inte ut tid på att diskutera med en tegelvägg *

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Om folk kunde sluta spekulera och bara vänta på tester istället för att häva ur sig egna slutsatser hit och dit... " Min leksaksbil är snabbare än din !... NEJ ! Min är snabbast !
Köp det som ni känner för eller gillar.
* ni är fria att kommentera om ni känner er kränkta , men jag lägger inte ut tid på att diskutera med en tegelvägg *

Men att spekulera är ju allt vi kan göra för tillfället. Är det bättre att vi fryser forumet till det kommer ut riktig information menar du? Du kan ju välja att inte läsa i så fall, det känns som en enklare lösning för alla inblandade.
Jag ser inget fel i att man postar saker i stil med "jag tror", "antagligen", "kanske" etc, så länge man gör klart att det är ens egna tankar och idéer och inte fakta. Att folk tar illa upp för att jag, eller någon annan för den delen, tror si eller så om Fermi är ju bara beklagligt.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Men att spekulera är ju allt vi kan göra för tillfället. Är det bättre att vi fryser forumet till det kommer ut riktig information menar du? Du kan ju välja att inte läsa i så fall, det känns som en enklare lösning för alla inblandade.
Jag ser inget fel i att man postar saker i stil med "jag tror", "antagligen", "kanske" etc, så länge man gör klart att det är ens egna tankar och idéer och inte fakta. Att folk tar illa upp för att jag, eller någon annan för den delen, tror si eller så om Fermi är ju bara beklagligt.

Mycket bra skrivit, jag tycker att du har helt rätt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det gjorde inte som AMD att först testa 40nm på mindre kretsar utan gick direkt på highend = Inte så lyckat uppenbarligen.

Det är väl därför de också lyfter allt annat lull lull till skyarna eller i alla fall vill framhäva det så vi inte fokuserar på rena prestandan så mycket (eftersom det är ett misslyckande).

Detta är förmodligen damage controll för att de förlorar mindre på att sälja fler kort för mindre pengar än färre kort för mer pengar. Då tänker jag på CUDA-cores som blev färre än planerat.

...

Yes yes!
Jag delar din tanke där. Jag känner att det gröna laget har sysslat lite väl mycket med d c och jag hoppas att de lyckas. Enbart för konsumentens bästa

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Men att spekulera är ju allt vi kan göra för tillfället. Är det bättre att vi fryser forumet till det kommer ut riktig information menar du? Du kan ju välja att inte läsa i så fall, det känns som en enklare lösning för alla inblandade.
Jag ser inget fel i att man postar saker i stil med "jag tror", "antagligen", "kanske" etc, så länge man gör klart att det är ens egna tankar och idéer och inte fakta. Att folk tar illa upp för att jag, eller någon annan för den delen, tror si eller så om Fermi är ju bara beklagligt.

Jag tror verkligen att du missade min poäng , vilket bara e beklagligt.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Jag tror verkligen att du missade min poäng , vilket bara e beklagligt.

Och vad var din poäng då om inte att folk skulle sluta sitta och spekulera?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

5-10% ???
Såvitt jag vet så finns det inga benchmark ännu, så kan ni vara snälla att sluta tjata om att 5850 fortfarande kommer att vara snabbast i världen. ÄVEN om 5-10% stämmer så är det ändå snabbare än 5850.

och sen,,, single GPU vs dubble GPU?
är det bara jag som tycker att ett singel GPU kort ska jämnföras med andra single GPU kort? specielt med tanke på att ATi's dubbelGPU'er verkar dras med problem.

skruvade precis igår in ett ATi kort i burken, (det billigaste som gick att få tag på, ett 4350), och är faktiskt lite överraskad hur pass bra prestandan är. Dock får ATi ett stort jävla mega minus för att drivarna inte gick att installera ordentligt.
CD drivarna funkade, nästan,, Control panel och allt sånt där annat lull funkar inte. ok, drar ner de senaste 10.2 , BSOD vid boot.
suck!, in i safemode och reverta drivare, funkar.. lyckas med ett jävla pill att installera nån slags drivare och fick Fejka en fil för att få det att fungera.
Control panel funkar fortfarande inte.

Jag tycker det verkar som att är FPS det enda man bryr sig om ,, köp ATi
Vill man ha något som inte strular, köp Nvidia.
Jag tänker iallafall invänta lite vettiga Benchmarks innan jag bestämmer mig för nästa kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
5-10% ???
Såvitt jag vet så finns det inga benchmark ännu, så kan ni vara snälla att sluta tjata om att 5850 fortfarande kommer att vara snabbast i världen. ÄVEN om 5-10% stämmer så är det ändå snabbare än 5850.

ingen har sgat nåt sånt om HD5850..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
...och sen,,, single GPU vs dubble GPU?
är det bara jag som tycker att ett singel GPU kort ska jämnföras med andra single GPU kort? specielt med tanke på att ATi's dubbelGPU'er verkar dras med problem.

Det är bara du. Prestandan är det som gäller även om tio marsvin står för den.
Fakta på att ATi/AMDs dubbelkort har mer problem än nVidias motsvarande, tack.

[QUOTE]skruvade precis igår in ett ATi kort i burken, (det billigaste som gick att få tag på, ett 4350), och är faktiskt lite överraskad hur pass bra prestandan är. Dock får ATi ett stort jävla mega minus för att drivarna inte gick att installera ordentligt.
CD drivarna funkade, nästan,, Control panel och allt sånt där annat lull funkar inte. ok, drar ner de senaste 10.2 , BSOD vid boot.
suck!, in i safemode och reverta drivare, funkar.. lyckas med ett jävla pill att installera nån slags drivare och fick Fejka en fil för att få det att fungera.
Control panel funkar fortfarande inte.
[/QUOTE]
Jag har på alla år inte haft problem med att installera varken ATi eller nVidias drivrutiner. För mig låter det som du inte installerat .net från Microsoft, något ATi/AMDs kontrolpanel kräver (och har krävt LÄNGE). Om du missat detta är det användarfel och inget annat. Det står klart och tydligt.
Varför installerade du drivarna från CDn öht? De kan ju vara urgamla och inte kompatibla med någon av alla de hundratals patchar Microsoft vräker ut per halvår.

[QUOTE]Jag tycker det verkar som att är FPS det enda man bryr sig om ,, köp ATi
Vill man ha något som inte strular, köp Nvidia.
Jag tänker iallafall invänta lite vettiga Benchmarks innan jag bestämmer mig för nästa kort.
[/QUOTE]
ATi/AMD strular inte mer än nVidia, sluta med struntpratet. Vissa saker är annorlunda, givetvis. Har man kört nVidia och byter får man lära om, precis som med allt annat.

Att invänta benchmarks för GF100 innan du handlar är väl det enda vettiga du skrivit i inlägget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
det verkar att det var inte riktigt fullständiga specifikationer.

Här är ny info om kortet: http://www.fudzilla.com/content/view/18170/1/

Det är precis samma specs som i den här sweclockers artikeln..
Det är gamla specs, det är känt sedan länge att GTX 480 kommer ha en TDP på 250W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är precis samma specs som i den här sweclockers artikeln..
Det är gamla specs, det är känt sedan länge att GTX 480 kommer ha en TDP på 250W

hade inte sett att nyheten var uppdaterat ,sorry

Permalänk

tror ni att mitt mitt skit nätagg kommer klara av 470? tänkte jag skulle uppgradera lite
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=153055

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Jag tror verkligen att du missade min poäng , vilket bara e beklagligt.

Jag missade också din poäng. Hur menar du om du inte menar exakt som du skriver?

Förklara gärna, jag är intresserad.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ludwigstrand
tror ni att mitt mitt skit nätagg kommer klara av 470? tänkte jag skulle uppgradera lite
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=153055

Nej det tror jag verkligen inte.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Nej det tror jag verkligen inte.

okej lär nog uppgradera alltihop snart... fattas bara lite pengar...

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||