Är mitt moderkort optimalt för x2 kraftiga grafikkort (x2 - 1gb)

Permalänk

Är mitt moderkort optimalt för x2 kraftiga grafikkort (x2 - 1gb)

Hej! Som frågan lyder.

Har precis köpt ett datorpaket innehållande ett moderkort jag börjar bli lite osäker på.

((513311 Produkt nr hos komplett.se)) - Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 6Gb/s, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

På komplett finns det en recension angående just mitt grafikkortet, och hans åsikt/upplevelse lyder:

" - Den enda nackdelen är att grafikplats #2 "bara" går i x8 vilket inte gör CrossfireX idealiskt. Skall du köpa nytt moderkort för AM3 är det här ett riktigt bra köp."

SAKEN ÄR DEN ATT: Jag har X2 Radeon HD 5570 1GB,
som jag tänkte slänga in i burken.

Vad jag undrar över är;

1. Vad menar han med 8x? Vad är full kapacitet?
2. Är det som jag fått för mig? Alltså att grafikkortet #2 ej når full kapacitet med moderkortet.

Svara gärna utförligt, och om så är fallet.. helvete.
Länka då gärna ett moderkort som är optimalt för 2 grafikkort av 1gb kapacitet.

SNÄLLA SVARA! ...NI SOM KAN!

T A C K

Kruel, den elake (:

Permalänk
Medlem

någon får gärna rätta mig om jag har fel.. Men full pci-e 2.0 hastighet är 16x och din andra port går i 8x vilket inte är idealiskt men fortfarande inte "dåligt" då det kommer bara skilja 1-3 fps enligt tester jag läst. ( då har jag läst om intels moderkort/chipsets så jag antar att det är samma ?

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk

Okej, tack så mycket för svar! Så det är alltså "standard" med 8x på x2-grafikkortet?

Eller finns det kort som kör 16-16 menar jag?

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Det finns kort som kör x16 - x16, men dessa kostar bra mycket och prestandan skiljer i stort sett inte ett skit.

Dessutom, dina 5570 är så pass klena så du har kunna kört de i x4- x4 utan någon prestandaförlust

Permalänk
Medlem

Båda dina kort kommer att gå i 8x men det är ingen fara.
Vill du ha 2st 16x platser så får du skaffa ett moderkort med ett 790FX chip.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Enligt tester med 2 stycket 5870 där man jämför crossfire 16x/16x med crossfire 8x/8x (din) så skiljer det 1-3 procent. Och då är det 5870 det handlar om. Skilnaden med dina kort = noll !:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg