Nvidia brottas med tillverkningsproblem

Permalänk

Och efter ett halvår kommer alla modeller igen som GTX XX5...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
nvidia FAIL!

Inlägg FAIL!

Låt bli att kommentera om ni inte har något vettigt att skriva.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Och efter ett halvår kommer alla modeller igen som GTX XX5...

exakt min tanke,, men jisses vad ett par 470or skulle sitta fint:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Felet är ju att Nvidia fegade med att prova på 40nm. Hade de gjort ett ordentligt försök med 40nm innan GF100 gick ut i produktion så hade det förmodligen sett annorlunda ut nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Inget är lätt när det handlar om så små storlekar. Bulk är lite minde avancerat och kan inte producera lika snabba kretsar som SOI och Intels men det är billigare och lite enklare. Men enklare betyder inte lätt. 40nm är jävligt litet.

Jo, det var ju det jag sade tidigare också.
Men som förklaring till varför TSMC har problem var det jag citerade en otroligt dålig förklaring.
Intel har ju redan en fullt fungerande 32nm process som är mer avancerad än TSMCs 40nm process.
Så att förklaringen till att TSMC har problem när Intel klarar sig så bra är inte att processen skiljer sig.

Sen har iofs Intel lite problem med sin 32nm process också, den är allt annat än perfekt även om yieldsen är bra.
Men eftersom dom inte är så beroende av att den är optimal så spelar det dom ingen roll.
Men när dom fått ordning på det kommer vi se ännu lägre strömförbrukning och möjligheter till ännu högre klockfrekvenser än vi ser idag på deras 32nm grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Dock har ju Intels nya 6-kärniga processor "bara" 1.17 miljarder transistorer, och de 4-kärniga 731m. Jämför det med Fermis 3 miljarder och Cypress 2 miljarder så är det inte så konstigt att det blir lite mer fel...

Jo självklart är det en mycket komplex arkitektur och det är väl även här vi ser ett allt mer omfattande problem då storleken på kretsarna bara växer och växer. Men TSMC är inte direkt oerfarna med att tillverka komplicerade kretsar och med 55nm processen gick det bra. Vad vi ser är kanske en gräns där antalet transistorer har gjort tillverkningen ovanligt komplex.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Felet är ju att Nvidia fegade med att prova på 40nm. Hade de gjort ett ordentligt försök med 40nm innan GF100 gick ut i produktion så hade det förmodligen sett annorlunda ut nu.

Dom har ju testat 40nm process med GT220/240..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Dom har ju testat 40nm process med GT220/240..

Rätta mig om jag har helt fel nu men han menar väl på Fermiarkitekturen?

GT220 och 240 är väl inte Fermiarkitektur?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tragiskt att dessa nyheter numera mest verkar tjäna som sandlådor där folk kan tävla om vem som kan flamea Nvidia mest, hoppas de får löst det tills releasen annars får vi väl kanske vänta ett tag till tills "toppmodellen" släpps.. Jag är nyfiken på hur testresultaten på produktionsexemplaren är, blir eventuellt lite nya delar till sommaren.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

en hel del folk verka tror att det är enkelt att klippa o klistra i 40nm....inget nytt under solen, var exakt smma historia förra generationen där nv monolith hade hög felprocent för att den var monolitisk... nästa genaration i 40nm från nv kommer nog smiska skärt...

en så länge funkar ati´s strategi bättre men när tillverknings processen mognar så vinner nv, tror jag men det betyder ju inte myck i det stora hela...
tror att det blir ganska jämt lopp denna runda, men eftersom jag är stolt amd fanboy så tror jag att ati kommer "vinna" pris prestanda kronan.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Avstängd

Ja, så går det när man försöker göra en krets lika stor som en tegelsten

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Dom har ju testat 40nm process med GT220/240..

Ja, men det är relativt enkla och små kretsar vilket inte gav dom så mycket feedback som var relevant till Fermi och GF100...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Rätta mig om jag har helt fel nu men han menar väl på Fermiarkitekturen?

GT220 och 240 är väl inte Fermiarkitektur?

Nej, han menar att dom skulle ha gjort sig mer vana med TSMCs 40nm process innan dom lanserade en så stor och avancerad krets som GF100 på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Någon som har en aning om när man kan förvänta sig att det börjar trilla in tester, kanske lite info från SweC om när man kan förvänta sig att ni testar korten?

Skickades förmodligen ut den 18:e till recensenter så Swec kan haft ett kort sedan i fredags. Om de missade leveransen så har de nog fått kortet idag. PCGH fick bara ett kort att testa, GTX480. Paketets vikt 1.0 kg. Kort, bubbelplast och kartong.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Jag vet inte riktigt vad du menar när du pratar om avtalen mellan AMD/Nvidia och TSMC... AMD betalar för varje FUNGERANDE kärna medan nvidia betalar för hela wafern. Självklart får man en viss rabatt när man köper en hel wafer men när yieldsen är så pass dåliga som nu så är det "mindre bra" så att säga.

Finns information att även AMD betalar per wafer iom 40nm, men då avtalen är hemliga så är det inget som är lätt att varken bekräfta eller dementera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Dom har ju testat 40nm process med GT220/240..

Men dom lärde sig inget av det, eller så var det för sent att göra något åt Fermi. Jämför när HD4770 resp G210 lanserades.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Dom har ju testat 40nm process med GT220/240..

Första testet var GT210. Ett pyttelitet chip som är ungefär lika avancerat som en skosula (en liten sådan). Sen kom GT220, fortfarande en liten krets (100mm^2). När GT240 väl dök upp (jämvärdig med HD4770 storleksmässigt) så var det väldigt sent. GT240 kom till världen i November 2009, då var GF100 redan långt framgången. HD4770 var färdig i April och gav AMD värdefull erfarenhet av 40nm och de problem som medföljde medan Nvidia fick hoppa på GF100 utan att ha gjort hemläxan. Hade Nvidia vågat riskera ett riktigt försök på 40nm tidigare (jag förstår inte varför de inte gjorde det) så hade de kanske kunnat skala av en del av förseningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ni har väl inte glömt när NV30 skulle slå ATI´s R300?
Måste varit bland det största epic fail inom PC hårdvara.

Kan dom inte göra något liknande igen =P

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jo, det var ju det jag sade tidigare också.
Men som förklaring till varför TSMC har problem var det jag citerade en otroligt dålig förklaring.
Intel har ju redan en fullt fungerande 32nm process som är mer avancerad än TSMCs 40nm process.
Så att förklaringen till att TSMC har problem när Intel klarar sig så bra är inte att processen skiljer sig.

Sen har iofs Intel lite problem med sin 32nm process också, den är allt annat än perfekt även om yieldsen är bra.
Men eftersom dom inte är så beroende av att den är optimal så spelar det dom ingen roll.
Men när dom fått ordning på det kommer vi se ännu lägre strömförbrukning och möjligheter till ännu högre klockfrekvenser än vi ser idag på deras 32nm grejer.

Die storleken spelar massiv roll här. Sedan kan man inte riktigt jämföra Intel o TSMC (intel är bra mycket större). Priset för processen rätt olika och man skulle behöva rita om GPU för att flytta process.

Intel kan fuska med att stänga av kärnor och cache tar många transistorer men det är inte hela världen om några är döda så man är mindre känslig än om beräknings delar är trasiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Die storleken spelar massiv roll här.

Ja, precis som jag sade tidigare.
Intel klarar av 32nm galant men då är deras största 32nm krets 240mm2 mot TSMC som har stora problem med en 40nm krets på 529mm2.

Det gör precis som du säger en massiv skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Sedan kan man inte riktigt jämföra Intel o TSMC (intel är bra mycket större). Priset för processen rätt olika och man skulle behöva rita om GPU för att flytta process.

Det är också en del av förklaringen.

Men, ingenstans så är en del av anledningen till att TSMC har problem med 40nm och Intel klarar av 32nm att TSMC använder en svårare process i sig själv som antyddes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Intel kan fuska med att stänga av kärnor och cache tar många transistorer men det är inte hela världen om några är döda så man är mindre känslig än om beräknings delar är trasiga.

Hur menar du att det är att fuska?
Och hur skiljer det sig mot vad Nvidia och AMD/ATI gör med TSMC-tillverkade kretsar?

Samtidigt som cachen är lättare och mindre känslig så är själva beräkningskretsarna i en CPU bra mycket mer känsliga och komplicerade än i en GPU. I en CPU har du 1-6 kärnor som i sig måste vara felfria, i en GPU har du 20-1500. För att göra en förenklad jämförelse.

Permalänk
Medlem

Trist men det var väntat att det skulle bli problem när nya produkter tas fram och Nvidia är inte ensam om inom datorbranschen att få diverse tekniska problem i inledningsfasen som får lösas under resans gång framöver så att säga.

/Saint25

Permalänk

Men vafan TSMC har ju haft typ 8 månader om inte mer på sig att få ordning på sin djävla 40nm process, de har fått massor av tid på sig att fixa tillverkningen, de verkar vara riktigt inkompetenta på TSMC.

Permalänk
Hjälpsam

Här är en mycket bra artikel, som ifs handlar om ATI:s problem med att gå ned till 40nm, men man refererar helat tiden till Nvidia, så den gäller även Nvidias problem.
Sidorna 7, 8 och 9 rekomenderas speciellt.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3740&p=7

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, men det är relativt enkla och små kretsar vilket inte gav dom så mycket feedback som var relevant till Fermi och GF100...

Dessutom är Fermi en helt annan arkitektur. Där har AMD haft det lättare då R870 inte skiljer sig speciellt mycket från R770

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Här är en mycket bra artikell, som ifs handlar om ATI:s problem med att gå ned till 40nm, men man refererar helat tiden till Nvidia, så den gäller även Nvidias problem.
Sidorna 7, 8 och 9 rekomenderas speciellt.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3740&p=7

Håller med en mycket intressant artikel, som tillsammans med Charlies babblande ger en ganska bra bild av varför det gick som det gick för Nvidia.

Lite förenklat verkar det som om Nvidia i stället för att kompensera för de brister som TSMC:s 45nm process har i sin krestdesignen sa man åt TSMC, fixa processen så den är perfekt. Vilket TSMC inte klarade av att göra.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad?
Jag skulle kunna satsa pengar på att det sen dyker upp en "480+" eller "480humbug-ladida-förkortning" som kostar ännu mer även fast det är exakt det kort som 480 ska ha vart...

Känns som om Nvidia mest kastar ut detta så fort de kan bara för att ha ut det på marknaden...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Varför är jag inte förvånad?
Jag skulle kunna satsa pengar på att det sen dyker upp en "480+" eller "480humbug-ladida-förkortning" som kostar ännu mer även fast det är exakt det kort som 480 ska ha vart...

Känns som om Nvidia mest kastar ut detta så fort de kan bara för att ha ut det på marknaden...

Jo fast det är ju nödvändigt för dem som företag då man i dagsläget inte har någon direkt konkurrent till AMD's high-end kort.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Moderator
Testpilot

Är det inte lite, "I told you so" över det här.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jo fast det är ju nödvändigt för dem som företag då man i dagsläget inte har någon direkt konkurrent till AMD's high-end kort.

Sant, men då tycker jag ju att de också borde haft den goda smaken att krypa till korset och bara sålt de kort som faktiskt var fulla 480s som just 480. Det är ju inte frågan om att ha eller inte ha korten på marknaden, utan att de inte får ut tillräckligt många som är ok. Då hade ju det hederliga vart att acceptera att produktionen av 480 är långsam tills dess att man fått ordning på det hela. Men istället så säljer man handikappade 480's som fullvärdiga för att sen kunna sälja de fullvärdiga som någonting extra.

Det känns ungefär lika småsinnt som när de stora elkedjorna först höjer priset och sen har "rea" där de säljer ut saker till vad som brukade vara det ordinarie priset. Visst finns det anledningar, men det luktar liksom illa om det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sant, men då tycker jag ju att de också borde haft den goda smaken att krypa till korset och bara sålt de kort som faktiskt var fulla 480s som just 480. Det är ju inte frågan om att ha eller inte ha korten på marknaden, utan att de inte får ut tillräckligt många som är ok. Då hade ju det hederliga vart att acceptera att produktionen av 480 är långsam tills dess att man fått ordning på det hela. Men istället så säljer man handikappade 480's som fullvärdiga för att sen kunna sälja de fullvärdiga som någonting extra.

Det känns ungefär lika småsinnt som när de stora elkedjorna först höjer priset och sen har "rea" där de säljer ut saker till vad som brukade vara det ordinarie priset. Visst finns det anledningar, men det luktar liksom illa om det.

Håller med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sant, men då tycker jag ju att de också borde haft den goda smaken att krypa till korset och bara sålt de kort som faktiskt var fulla 480s som just 480. Det är ju inte frågan om att ha eller inte ha korten på marknaden, utan att de inte får ut tillräckligt många som är ok. Då hade ju det hederliga vart att acceptera att produktionen av 480 är långsam tills dess att man fått ordning på det hela. Men istället så säljer man handikappade 480's som fullvärdiga för att sen kunna sälja de fullvärdiga som någonting extra.

Det känns ungefär lika småsinnt som när de stora elkedjorna först höjer priset och sen har "rea" där de säljer ut saker till vad som brukade vara det ordinarie priset. Visst finns det anledningar, men det luktar liksom illa om det.

Det må vara fulspel, men jag tror nog att det enda Nvidia bryr som sig om just nu är att deras kort kommer presterar bättre än AMD's, sen om det räcker med 480 shaders så väljer man nog den vägen hellre än att behöva skjuta upp lanseringen ännu mer för att man inte har tillräckligt med kretsar som har 512 fungerande CUDA kärnor.

Sen att du menar på att de säljer handikappade 480 kort som fullvärdiga är väl inte heller helt korrekt då man inte har släppt några specifikationer än. Hade man sagt att 480 skulle ha 512 kärnor så hade det varit fel att sälja dem med 480 kärnor istället, men nu är ju så inte fallet. Det finns ju fortfarande utrymme för ett 485 kort om man ser till Nvidias tidigare namnsystem.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Sant, men då tycker jag ju att de också borde haft den goda smaken att krypa till korset och bara sålt de kort som faktiskt var fulla 480s som just 480. Det är ju inte frågan om att ha eller inte ha korten på marknaden, utan att de inte får ut tillräckligt många som är ok. Då hade ju det hederliga vart att acceptera att produktionen av 480 är långsam tills dess att man fått ordning på det hela. Men istället så säljer man handikappade 480's som fullvärdiga för att sen kunna sälja de fullvärdiga som någonting extra.

Det känns ungefär lika småsinnt som när de stora elkedjorna först höjer priset och sen har "rea" där de säljer ut saker till vad som brukade vara det ordinarie priset. Visst finns det anledningar, men det luktar liksom illa om det.

Jag håller verkligen inte alls med.
Det är så man gör helt enkelt.
Kostnaden för korten blir ju inte lägre för att dom presterar sämre.
Jämför prestanda/pris med deras konkurrenter, inte med vad det hade kunnat kosta eller jag förstår inte alls ditt perspektiv på prissättningen.
Vi har marknadsekonomi med marknadspriser.
Dom kan ta 20.000 om dom vill utan att det är "småsint".
Det fula i att luras med priser är en helt annan sak.
Ursprungsprissättning är något helt annat.

Tycker jag.

Permalänk

this: så du bor i Mölnbo.. det var som fan ;P
Jag bor i Järna, har bott i Mölnbo förut.