Varför finns inga demos till spel numera?

Permalänk

Varför finns inga demos till spel numera?

Det är en massa nya coola spel som inte har en spelbar demo. Battlefield bad company 2, Modern Warfare 2, Command & Conquer 4, för några få exemepl, verkar inte ha demo versioner.

Hur ska man veta om man vill köpa ett datorspel, om man inte får testa det först? Jag är sugen på att testa Command & Conquer 4 just nu och kanske eventuellt köpa det om det är kul, men det finns ju inga demos! Och inte tänker jag ösa ut pengar på ett spel som jag kanske kommer att ogilla.

Modern warfare 2 har jag aldrig testat, men det får bra kritik av folk och verkar kul. Men jag vågar inte köpa det eftersom jag vill testa det först. Och eftersom det inte finns demos på det så köper jag inte det.

Varför skickar inte spelföretagen ut demos till spel idag, som dem gjorde förr?

Permalänk
SpelClockers

För då kanske folk upptäcker hur platta och dåliga spelen är.
Bättre med missvisande reklam på tv o dylikt.
grisen i säcken dilemmat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Det är en massa nya coola spel som inte har en spelbar demo. Battlefield bad company 2, Modern Warfare 2, Command & Conquer 4, för några få exemepl, verkar inte ha demo versioner.

Hur ska man veta om man vill köpa ett datorspel, om man inte får testa det först? Jag är sugen på att testa Command & Conquer 4 just nu och kanske eventuellt köpa det om det är kul, men det finns ju inga demos! Och inte tänker jag ösa ut pengar på ett spel som jag kanske kommer att ogilla.

Modern warfare 2 har jag aldrig testat, men det får bra kritik av folk och verkar kul. Men jag vågar inte köpa det eftersom jag vill testa det först. Och eftersom det inte finns demos på det så köper jag inte det.

Varför skickar inte spelföretagen ut demos till spel idag, som dem gjorde förr?

kolla på www.gamershell.com där dyker det upp ibland.

Permalänk
Medlem

Är väl jobbigt att sätta upp separate servers för demo versionerna, eftersom dessa inte kör drm eller inloggning, samt inte har alla delarna i sig.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr rulle
För då kanske folk upptäcker hur platta och dåliga spelen är.
Bättre med missvisande reklam på tv o dylikt.
grisen i säcken dilemmat.

Så spelföretagen vill alltså lura kunderna att köpa produkter dem inte gillar. Snällt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Är väl jobbigt att sätta upp separate servers för demo versionerna, eftersom dessa inte kör drm eller inloggning, samt inte har alla delarna i sig.

Spelföretagen tycker alltså att det är för jobbigt att låta oss kunder testa produkten först?

Permalänk

Just Cause 2 kom det ju ett demo till iaf.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd

StarCraft 2 släpps om några månader så förstår inte riktigt hur du tänker... :/

Permalänk

BFBC2 hade ju Beta testning, man får se det som ett demo hur den slutgiltiga produkten kommer se ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Just Cause 2 kom det ju ett demo till iaf.

Aldrig hört talas om det spelet. Men ja, såg att det finns demo till det. Ska tanka den och se om det är någe kul.

Jag har en fullt utrustad dator med senaste processor och grafikkort och allt. Nu behöver jag nya fräsha spel så jag kan uttyttja allt detta. Mycket irriterande då jag knappt hittar några demos. Vet ju inte vad man ska lägga pengar på då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
StarCraft 2 släpps om några månader så förstår inte riktigt hur du tänker... :/

Hur menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saftsvalle
BFBC2 hade ju Beta testning, man får se det som ett demo hur den slutgiltiga produkten kommer se ut.

Hade alla tillgång till betan då? Eller var man tvungen att förhandsboka spelet först? Och dåligt av dem att ta bort betan, eftersom det fortfarande finns folk som funderar på att köpa spelet.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Man kan ju alltid läsa ett gäng recensioner och avgöra själv om spelet är värt att köpa.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Man kan ju alltid läsa ett gäng recensioner och avgöra själv om spelet är värt att köpa.

Hur vet man om recensenterna har samma tycke och smak som en själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hur vet man om recensenterna har samma tycke och smak som en själv?

Genom att läsa recensionen.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Man lär sig ganska snabbt vilka sidor och recensenter som har samma smak som en själv om man köpt några spel och tycker samma som recensenten.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Nej tacka vetja Pc-gamer där man fick fullt med demos med i varje tidning

Nej demos tycker jag allt att företagen kan fixa, kan man lägga ner så mycket pengar och tid så kan man väl göra ett demo av single player delen någon vecka innan släpp!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Tror det beror mer på att det saknas tid för att göra demo. Många utvecklare är pressade på att färdigställa spelen så fort som möjligt. Finns en del bolag som tycker att det är bättre att hela teamet koncentrerar sig på att färdigställa fulla spelet. Finns det tid så gör de demo helt klart. Kan tänka mig att Avalanche var färdiga med Just Cause 2 långt innan spelet ska släppas vilket ger de mer tid att t.ex släppa demo.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Så spelföretagen vill alltså lura kunderna att köpa produkter dem inte gillar. Snällt...

Så har det väl alltid varit fast nu har det spridit sig till spelindustrin då den vuxit

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Inaktiv

Ja detta är ett evigt dilemma, och ett riktigt tråkigt sådan. ett pc spel kostar 3-500sek och om det inte passar/fungerar osv så har man slösat bort sina pengar utan en chans att få de tillbaks. Samtidigt som vi som betalar får kopieringsskydd osv...

Jag är en av alla gamers som är så trött på att betala för spel som inte fungerar, som inte håller vad som lovas, beta versioner och annan skit.
Se på Mass Effect 2 bara, jag får köra med no-dvd crack för mitt köpta spel för att piratkopieringsskyddet strular...som tur är fungerar cerebrus ändå (troligen pga giltig key)

Sorry lite off topic men det här måste branschen gemensamt fixa. Kan MS ta bort och skapa en ny licens för Windows om man byter dator ska Ubisoft kunna göra likadant..

Men för att svara på din fråga så har du svaret själv, du kan testa spel innan du köper, du får däremot leta på andra sidor än fileplanet och gamershell...tråkigt men sant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
Ja detta är ett evigt dilemma, och ett riktigt tråkigt sådan. ett pc spel kostar 3-500sek och om det inte passar/fungerar osv så har man slösat bort sina pengar utan en chans att få de tillbaks. Samtidigt som vi som betalar får kopieringsskydd osv...

Jag är en av alla gamers som är så trött på att betala för spel som inte fungerar, som inte håller vad som lovas, beta versioner och annan skit.
Se på Mass Effect 2 bara, jag får köra med no-dvd crack för mitt köpta spel för att piratkopieringsskyddet strular...som tur är fungerar cerebrus ändå (troligen pga giltig key)

Sorry lite off topic men det här måste branschen gemensamt fixa. Kan MS ta bort och skapa en ny licens för Windows om man byter dator ska Ubisoft kunna göra likadant..

Men för att svara på din fråga så har du svaret själv, du kan testa spel innan du köper, du får däremot leta på andra sidor än fileplanet och gamershell...tråkigt men sant.

Tips till dig Aresz, köp spel via Steam så slipper du skivkrångel. Har varit själv med om massa skivstrul sedan de började använda diverse olika kopieringsskydd. Nu funkar det prima , dock så bojkottar jag UBI.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Inaktiv

Sadin: tack för tipset men är en trogen steam användare redan, däremot så inhandlar jag sällan nya spel direkt via steam då det kostar mer än om jag handlar via webhallen, trots frakt.

Ang UBI vet jag inte om jag ska bojkotta eller inte, men workaroundlösningar finns eller kommer att komma. Men funkar deras system är det helt klart bättre än cd/dvd..

Permalänk

Nu avslutar vi detta med en helig mening.
ALLT VAR BÄTTRE FÖRR !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q0rra
Genom att läsa recensionen.

precis, men detta kommer nog gå över huvudet på de flesta som bara scrollar ner till poängen.

demos är om något missvisande, de väljer ut en häftig del av spelet, medans recensioner har hela spelet som perspektiv. läs en recension eller 2 innan ett köp så kommer ni förmodligen inte bli besvikna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
Ja detta är ett evigt dilemma, och ett riktigt tråkigt sådan. ett pc spel kostar 3-500sek och om det inte passar/fungerar osv så har man slösat bort sina pengar utan en chans att få de tillbaks. Samtidigt som vi som betalar får kopieringsskydd osv...

Jag är en av alla gamers som är så trött på att betala för spel som inte fungerar, som inte håller vad som lovas, beta versioner och annan skit.
Se på Mass Effect 2 bara, jag får köra med no-dvd crack för mitt köpta spel för att piratkopieringsskyddet strular...som tur är fungerar cerebrus ändå (troligen pga giltig key)

Sorry lite off topic men det här måste branschen gemensamt fixa. Kan MS ta bort och skapa en ny licens för Windows om man byter dator ska Ubisoft kunna göra likadant..

Men för att svara på din fråga så har du svaret själv, du kan testa spel innan du köper, du får däremot leta på andra sidor än fileplanet och gamershell...tråkigt men sant.

Det man har märkt på sistone är att många spel som släpps via butiker måste man låsa upp via steam ändå.

Det har gjort att man får spelet billigare genom att köpa via affär + att spelet läggs på steam kontot.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Man lär sig ganska snabbt vilka sidor och recensenter som har samma smak som en själv om man köpt några spel och tycker samma som recensenten.

Men då gäller det väl att recensenterna recenserar de spelen man är intresserade av? Annars missar man väldigt mycket?

Man kan bara få riktigt uppfattning om man själv har testat spelet. Läser man recensioner blir man antagligen väldigt intresserad eller så att man vill kasta bort spelet innan det ens har kommit.

Men så är det med allt, man kan inte leva i en perfekt värld där allt serveras på ett silverfat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Nu avslutar vi detta med en helig mening.
ALLT VAR BÄTTRE FÖRR !

Golden age syndrome ftw!

En realistisk tanke är kanske att spel idag kostar så mycket. Det är nog ett faktum att kostnaden ökat men priset är det samma. Heh Avalanche (tror jag det var) erkännde att anledningen till varför det inte är mycket variation i spel är pga att det är så riskabelt att göra något nytt som kanske floppar.

Killarna som gjorde AvP3 måste ju har varit oerhört pressade med tid med tanke på hur skitigt demot var.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ptja, nu vill ju Electronic Arts försöka kränga sina demos...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20100323/ea-vill-testa-demo...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Inget var bättre förr usch, hälften av spelen jag trodde jag älskade eller älskade då. Är skit tråkiga idag!

Demo versioner kommer ut i prnicip på alla spel jag spelar. Om inte på Steam så kommer det på PSN.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa? Jag har aldrig litat på en recension, ser det kul ut så köper jag och av de 90 spel jag har så kanske 5 av dom är dålig. Det är ändå en rätt hög % på att spelen faktiskt är bra. Orkar inte heller tanka ner en massa odugliga demos innan jag handlar ett spel då demos är något så fruktansvärt missvisande.

Frågar du efter en demo innan du ska åka en carrusel på ett nöjesfält också?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Demos är inte missvisande för mig. Tvärtom, har hänt många gånger att jag testat ett demo och jag tänker "Det här spelet bara måste jag ha!".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Nu avslutar vi detta med en helig mening.
ALLT VAR BÄTTRE FÖRR !

Amen brotha'