Problem med "rörliga pixlar" på skärmen

Permalänk
Medlem

Problem med "rörliga pixlar" på skärmen

På min Ezio S2202W skärm så har det börjat dyka upp gråa fyrkanter lite här och var. De är inte döda pixlar kan tilläggas då de rör sig konstant. Dessa börjar ofta dyka upp när jag spelar Call of Duty: MD2 men när jag stänger av spelet så stannar fyrkanterna/prickarna kvar på skärmen. Enda sättet att få bort dem är genom att starta om datorn, dock anser jag ej att det är en hållbör lösning på problemet.

Min gissning är att det kan ha något med grafikkortet att göra (ett Nvidia GeForce GTX 260) men kan inte sätta mitt finger på det exakta problemet. Drivruinter som behöver uppdateras? Har det något med nätaggregatet att göra (misstänker att det kanske är lite svagt för kortet, ligger på 400kw om jag inte minns fel)?

Har en bild som beskriver problemet på ett mycket bättre sätt.

Datorn är så gott som nybyggd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra följande:

1. testa andra drivrutiner.
2. Se till över tempen på grafikkortet.
2. Byta ut grafikkortet, funkar det så är grafikkortet paj.
3. Byta ut nätagg.
4. Om ovanstående funkade inte, ta den isär del för del tills man hittar felet.

Permalänk
Medlem

Dags att baka grafikkortet!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Dags att baka grafikkortet!

Säker på det? Grafikkortet plus övriga komponenter är alldeles nya (grafikkortet är förvisso köpt på demo).

Ska gå igenom din lista Dexter, tack. Återkommer senare

Permalänk
Medlem

Gissar på överhettning eller trasigt grafikkort.
Nätagg/drivrutiner genererar sällan såna där artefakter.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Gissar på överhettning eller trasigt grafikkort.
Nätagg/drivrutiner genererar sällan såna där artefakter.

Jo, överhettning känns som det mest troliga i nuläget.

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte vara strömförsörjningen om du har ett agg på 400kW.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kollade nyss värmen på grafikkortet före och efter jag spelat CodMW2. Innan låg den på 45 grader, men efter 5 minuter spel (och efter att skärmen börjat "spraka" igen) så låg den på 75 grader. Det är där problemet ligger, gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Det lär ju inte vara strömförsörjningen om du har ett agg på 400kW.

hade de varit på 400kW så hade han kunnat dra varenda pryl i hela huste med sitt nätagg,,

men 400W är en annan femma.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Det lär ju inte vara strömförsörjningen om du har ett agg på 400kW.

400kW haha

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
hade de varit på 400kW så hade han kunnat dra varenda pryl i hela huste med sitt nätagg,,

men 400W är en annan femma.

Nja jag tror väl inte direkt att apparaturen i hans hus skulle ha någon större nytta av 12, 5 eller 3,3 V.

Hade ju varit lite kul att haft en maximal i huset på 1740 A. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fugue
Kollade nyss värmen på grafikkortet före och efter jag spelat CodMW2. Innan låg den på 45 grader, men efter 5 minuter spel (och efter att skärmen börjat "spraka" igen) så låg den på 75 grader. Det är där problemet ligger, gissar jag på.

75 grader låter inte så farligt, men testa att öka fläkthastigheten.
Mitt HD 4870 X2 låg på 100 grader (idle) i sommras, 35 grader i rummet...
Köpte ny kylare sen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Här försöker man slänga sig med lite tuffa tekniska termer och så behandlar ni mig på detta viset Fy fabian säger jag bara.

Hehe, hursomhelst så är det väl grafikkortet som krånglar så nästa steg blir väl att ta ut skiten och lämna tillbaka det. Tack för hjälpen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fugue
Här försöker man slänga sig med lite tuffa tekniska termer och så behandlar ni mig på detta viset Fy fabian säger jag bara.

Hehe, hursomhelst så är det väl grafikkortet som krånglar så nästa steg blir väl att ta ut skiten och lämna tillbaka det. Tack för hjälpen.

fick samma som du idag, startade om och gått fint än så länge

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra 4850 i CF och fick beställa 4850 fyra gånger ^^. Två av fyra kort var nämligen defekta. Samtliga beställda som demo. Så det är nog inget ovanligt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

PVA panel? Läste just i någon tråd på hardforum att ezio tydligen hade en skärm som gav de problem problem du beskriver i vissa upplösningar. Lät riktigt drygt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

75C för ett nvidia kort är svalt. kan börja oroa dig vid 80-90C på dom hade ett som stock låg på 95C load dock stabilt. Men vad ska man räkna med när man köper billigaste modelen på marknaden med custom skit kylare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fugue
Här försöker man slänga sig med lite tuffa tekniska termer och så behandlar ni mig på detta viset Fy fabian säger jag bara.

Tuffa tekniska termer? Förlåt, men jag kan tyvärr inte hindra ett littet skratt inom mig

Att det inte är kw, alltså kilowatt, är väll rätt uppenbart egentligen? Om du har kollat på nätdelar på nätet så ser du nog att det står w eller watt. Kilo står betyder ju tusen så med andra ord betyder din beskrivning 400 * 1000 = 400000 watt

Såhär är det här på swe. Skriver man något dumt/korkat får man dumma och korkade svar. Säger inte att du skrivit något korkat eller dumt nu, men en sån sak är ändå rätt självklar om man ska hålla på med datorer och har gått i skolan

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Re: Problem med "rörliga pixlar" på skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fugue
På min Ezio S2202W skärm så har det börjat dyka upp gråa fyrkanter lite här och var. De är inte döda pixlar kan tilläggas då de rör sig konstant. Dessa börjar ofta dyka upp när jag spelar Call of Duty: MD2 men när jag stänger av spelet så stannar fyrkanterna/prickarna kvar på skärmen. Enda sättet att få bort dem är genom att starta om datorn, dock anser jag ej att det är en hållbör lösning på problemet.

Min gissning är att det kan ha något med grafikkortet att göra (ett Nvidia GeForce GTX 260) men kan inte sätta mitt finger på det exakta problemet. Drivruinter som behöver uppdateras? Har det något med nätaggregatet att göra (misstänker att det kanske är lite svagt för kortet, ligger på 400kw om jag inte minns fel)?

Har en bild som beskriver problemet på ett mycket bättre sätt. http://img404.imageshack.us/img404/985/dotsx.png

Datorn är så gott som nybyggd.

Lite svårt för mig att se om bilden är en "screenshot" eller om det är taget med kamera (sitter på jobbet med en dålig skärm). Men om du tog bilden med kamera så kan det vara skärmen som är slut, har du provat stänga av skärmen och sätta igång den igen, utan att stänga av datorn?

Mvh HikiSpray

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Det är en screenshot, och artefatkerna fastnade på det. Du har trasigt grafikkort.

Permalänk
Medlem

tror det är minneskretsarna på ditt grafikkort

Visa signatur
Permalänk

När mitt gammla grafikkort gick sönder (blev överhettad) så blev det samma fel, pixlar över hela skärmen när man spelade. Min kompis hade också ett grafikort som gick sönder (minneskretsarna pajjade), då blev det också pixlar när han spelade. Konstiga var dock att när han testade det trasiga grafikkortet i en annan dator, så funkade det bättre.

Hur som helst, Fugues problem ser helt klart ut at bero på trasigt grafikkort.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Testa och kör furmark och se hur den klarar ett stabilitetstest.. känns som grafikkortet är trasigt.

Permalänk
Casemod-mästare

jag har inte läst tidigare poster i denna tråd men sådär händer för mig när jag OCat memory klocken för högt på min GPU och stresstestat OCCT: GPU med EC på

så... jag skulle gissa på att dina gpu minnen är trasiga för att kolla det kan du köra OCCT: Memtest och kolla så du inte får nägra fel

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har varit väldigt hjälpsamt. Lutar som sagt åt trasigt grafikkort, men ska testa de andra alternativen också. Återkommer när/om allt löser sig.

Till klasvonklas:mitt inlägg var ironiskt och var ej menat att tas seriöst. Skrev kw av misstag och när jag blev rättad spelade jag förnärmad.