5870 fläkten låter som ***!

Permalänk

5870 fläkten låter som ***!

Hejsan köpte precis xfx 5870 kortet som komplett haft erbjudande på.
Problemet är att fläkten låter som fan på auto.
Ställer jag in den på manuellt runt 20-30 % är det helt acceptabel ljudnivå.

Kan jag ha den på 30% hela tiden eller behövs den crankas upp när jag spelar tunga spel?

Riktigt segt att pvmen eller vad det kallas inte funkar som de ska, den går upp till 55% när den är idle på auto. LÅTer SOM FAAAN....

Detta kanske går att lösa kom gärna med tips!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Okej ska kolla det..

Permalänk
Medlem

Om du kan köra 30% jämnt går inte svara på.
Du måste kolla tempsen på kortet när du kör tungt.

Har du höga temps går det således inte att stanna på 30%.

Använd Furmark att testa kortet.
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Belastar kortet långt hårdare än vilket spel som helst. Bra värdemätare altså.

Permalänk

Om kortet inte fungerar som det ska, tycker jag att du ska kontakta komplett. För att eventuellt returnera kortet och få det lagat/utbytt.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk

Rivatuner är för mkt jobb pallar inte göra massa sån skit bara för att den automatiska fläkten ska funka riktigt dåligt asså...

Sen var ju även den videon för överklockat, jag vill ha mitt så tyst som möjligt även vid krävande spel, men vill såklart inte att det ska bli problem..

Gpun ligger runt 30-34grader på idle vid 30% fläkthastighet och runt 60-70 grader i spel... ska belasta lite med furmark

Permalänk

Ni som har 5870 vad ligger era kort på i fläkthastighet om ni inte kör manuell styrning?

Permalänk

med furmark gick den upp i 75 men hade nog kunnat gå upp till över 80 palla inte vänta mer..

Permalänk

Saken är den att när jag tar bort drivrutinerna så går den i 20%, och även så i bios de är väl när datorn är bootad och drivrutinerna är körda som den går upp i 55% automatiskt...

Permalänk

Ni kan ha kortet inställt på 30% blir det för varmt kommer kortet själv att öka på fläkten.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

aa såg detta i furmark får la ha det så tack mannen!

Permalänk

det som är väldigt konstigt dock är att ingen anann verka ha samma problem som mig, har sökt över hela nätet hittar inget me mitt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Ni som har 5870 vad ligger era kort på i fläkthastighet om ni inte kör manuell styrning?

Fläkten ligger just nu på 22%.
20% är lägsta möjliga hastighet om jag förstått rätt.

Visa signatur

Lancool PC-K62 - Corsair HX850W - Asus Maximus 3 Formula - Intel Core i7 860 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4x2GB - Corsair SSD P 128GB - 2 st Samsung SpinPoint F1 750GB - XFX HD5870 CrossFire - Win7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Vadå filmen är för överklockat? :S

Skojar du? Har du ens kollat igenom hela filmen jag länkade till?!
Det tar MAX 5 minuter att göra allt, kolla på filmen, pausa, skriv in allt, tryck på play, gör om samma sak tills de e klart.
Aslätt.
Jag har en knäpptyst dator när den inte används för spel!

Skyll dig själv om du e lat!

Permalänk
Avstängd

DU kan annars tanka hem nyaste MSI Afterburner, där kan du hur enkelt som helst göra en egen fläktprofil, clocka och så har det Furmark med sig, eller ja där heter det MSI Combuster...

MVH

Permalänk
Medlem

Mitt går i 21% speed i windows. Den hörs typ inte. Fanspeed auto.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har (såvitt jag förstår) exakt samma kort som dig, ett sånt här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585757

Märker också att drivrutinen ställer lägsta fläkthastighet väldigt högt (55% för det mesta) vilket skapar massor med onödigt buller när man inte gör nåt. När jag ändrar till "manual fan control" kan jag skruva ner den till 20% och den hörs inte.

Är det här ett minimi-värde och justerar kortet själv utöver det? eller kommer kortet att bränna upp sig själv även när jag belastar det?

Precis som dig märks inte kortet av så fort drivrutinen inte tar tag i det. Bios, boot, etc. Knäpptyst. Men så fort drivrutinen nappar på kortet så vrooom, då startar dammsugaren i datorn.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Aha, det är inte referenskylare på det kortet. Kan ha nåt med det att göra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

för er som tycker riva tuner är lite krånligt så är msi afterburner att rekomendera. mycket enklare att peka ut fläkthastigheter vid olika temperaturer i en graf.

fungerar till nästan alla grafikkort och är baserat på rivatuner

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

ah får la testa med msi afterburner, förstår dock inte hur folk kan säga på prisjakt att kortet är tyst..

rivatuner funka inte för mig..

Hur ställer man in på msi afterburn?

Permalänk

eller jag fatta nu

Hur bör man ställa graffen på en oklockad 5870, kan nån ge en bild på en stabil och ganska tyst graf så jag kan känna mig lugn sen

Permalänk
Medlem

Har själv ett XFX 5870 fast med första kylaren.
Går på 21% och är 37 grader i idle. När jag spelar hör man den lite svagt men inte irreterande eller att den överröstar ljudet eller ens när man snackar.

Dock så blåser den på mer o mer när man är i bios ett tag, varför vet jag inte.
Men så fort w7 har laddat fungerar det bra.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz